העלמת מס - התופעה שמאיימת על הכלכלה הישראלית

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 17/9/2018 19:02 ● ערב ערב 2880
העלמת מס היא תופעה רחבת היקף בישראל אשר מגיעה, לפי דיווחים שונים, לסכומים של כ-25 מיליארד(!) ש"ח שאינם מדווחים מדי שנה, כאשר ערך המס הצפוי מהם עומד על כ-21% מן התל"ג השנתי. בהיקפים כאלה ברור לכל כי הכלכלה הישראלית משלמת מחיר כבד, ורשויות המס בישראל מפעילות מערך עצום של כוחות מיוחדים אשר נועדו לטפל בתופעה.
העלמת מס - התופעה שמאיימת על הכלכלה הישראלית

 

השיטות הנפוצות להעלמת מס בישראל

 

בעוד שעובד שכיר זוכה לשורה כואבת בתלוש השכר מדי חודש והעברה אוטומטית של כספי המיסוי אל מס הכנסה, רבים המנהלים מערך הכנסות עצמאיות בוחרים להימנע מחובת הדיווח ולהסתיר כספים ורווחים החייבים במס. בין אלו ניתן למצוא:

  • בעלי עסקים המספקים שירות ו/או מוצרים ללא הנפקת חשבונית/קבלה תוך הצהרה על סכומי רווח נמוכים מאלה הקיימים באמת.
  • יורשים ומקבלי מתנות כסף או בעלות ערך כספי המחויבות במס ואינם מדווחים על כך.
  • סוחרים באתרי המסחר ברשת הגורפים רווחים שאינם מדווחים.
  • סוחרים בביטקווין ומטבעות דיגיטליים אחרים (מחויבים במס בדומה למסחר בכל רכוש אחר).
  • הסתרת רווחי בורסה וניירות ערך.
  • החזקת חשבונות בנק בחו"ל והסתרת כספים לא מדווחים בהם.
  • רווחים שנוצרו כתוצאה מפעילות לא חוקית.

חשוב לזכור – עבירה של העלמת מס היא אמנם עבירה כלכלית אולם ברמת החוק והמשפט בישראל (ובמדינות רבות בעולם) אך מדובר בעבירה פלילית לכל דבר אשר הרשעה בגינה עשויה להביא לענישה חמורה הכוללת קנסות ומאסר ממושך בפועל.

 

המלחמה של רשויות המס בתופעה

 

כחלק מן המאמץ הגובר בשנים האחרונות של רשויות המס בישראל להילחם בתופעה המאיימת על הכלכלה הישראלית, ניתן למצוא מספר כלים בולטים:

  1. חתימה על אמנות מס בינלאומיות - אמנות מס אלה מביאות בחשבון את העולם הגלובאלי בו אנו חיים. מחד גיסא הם מגנות על האזרחים מפני כפל מס וקובעות חוקי מיסוי הנוגעים למסחר בינלאומי, ומאידך גיסא יוצרות מערך של דיווח בין מדינות אודות אזרחים המנהלים פעילות כלכלית במדינה זרה. על פי אמנות אלה לדוגמה מדינת ישראל תקבל דיווח מצרפת אודות חשבון בנק של ישראלי המתקיים בשטחה, לרבות הכנסות וסכומי כסף המצויים בו.
     
  2. הפעלת מערך חקירות - רשות המיסים משכללת את כוחותיה, מספקת לעובדים קורסים והכשרות וזוכה לכלים וגישה למידע רב אשר עשוי לזהות סימנים להעלמת מס. לרשות סמכויות חקירה וגישה למידע רבות.

 

  1. גילוי מרצון - על מנת לאפשר לאזרחים שהעלימו מס בעבר להימנע מחקירה פלילית ולדווח אודות אותן הכנסות מפעילה רשות המיסים מעת לעת נוהל גילוי מרצון, בו במסגרת מספר מסלולי דיווח (מסלול רגיל, מסלול מקוצר ומסלול אנונימי) יכול האזרח לדווח לרשות אודות אותן הכנסות, לשלם את חבות המס בגינן ולזכות להגנה מפני דין פלילי. נוהל זה הכניס בעבר מאות מיליוני שקלים לקופת המדינה וחסר משאבים רבים בחקירות והתנהלות משפטית אל מול הנושים.

    חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש