יהדות - פרשת האזינו

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 17/9/2018 08:25 ● מה נשמע 566
ביום שישי לפני 3 שבועות הלך לעולמו יהודי צדיק יסוד עולם – הרב ישועה בן שושן זצ"ל. בסך הכל בן 72 שנים היה במותו, אך למרות מיעוט שנותיו הוא הספיק בחייו לפעול רבות ונצורות למען עם ישראל וארץ ישראל. אני באופן אישי זכיתי שהרב ישועה זצ"ל מל את 2 בני הגדולים ומבטיח אני לכם נאמנה שכל מי שהיה נוכח בבריתות שעשה הרב ישועה לעולם לא ישכח את המעמד הזה
יהדות - פרשת האזינו

 

פרשת האזינו


ביום שישי לפני 3 שבועות הלך לעולמו יהודי צדיק יסוד עולם – הרב ישועה בן שושן זצ"ל. בסך הכל בן 72 שנים היה במותו, אך למרות מיעוט שנותיו הוא הספיק בחייו לפעול רבות ונצורות למען עם ישראל וארץ ישראל. אני באופן אישי זכיתי שהרב ישועה זצ"ל מל את 2 בני הגדולים ומבטיח אני לכם נאמנה שכל מי שהיה נוכח בבריתות שעשה הרב ישועה לעולם לא ישכח את המעמד הזה. הרב היה בקי בחוכמת הקבלה ובכל מילה בברכת הברית הוא כיוון במשך דקות ארוכות וכל הציבור יכלו לחוש את השכינה יורדת מן השמיים ונוכחת במקום. בצעירותו שירת בסיירת שקד ולאחר מכן היה מ"פ בצנחנים. הרב נפצע קשה מאוד במלחמת יום הכיפורים לאחר שנלחם בגבורה וחיסל פלוגה של חיילים מצריים. הרב שילב בחייו את הספרא והסייפא (הספר והסייף), שהיו אופיינים כל כך לכל גדולי ישראל לאורך הדורות, משה רבנו יהושוע בן נון דוד המלך ויהודה המכבי. הרב היה נוסע לכל רחבי הארץ לערוך בריתות ומעולם לא הסכים לקחת אפילו שקל אחד תמורת המצווה ולכל מי שהציע לו כסף עבור הטירחה הרב היה עונה בפשטות: "אני לא לוקח כסף על מצוות". יהי זיכרו ברוך.
השבת נקרא בתורה בפרשת 'האזינו' את הפסוק הבא: "הצור תמים פעולו שכל דרכיו משפט, אל אמונה ואין עוול צדיק וישר הוא". משה רבנו משבח את הקב"ה על הנהגתו את העולם ומה הוא השבח הכי חשוב שמשה רבנו אדון הנביאים יכול לומר על ה'? שהוא ברא את העולם? שהוא שולט בטבע? שהוא מקים ומפיל מעצמות? לא זה ולא זה. משה רבנו בוחר את השבח הכי מדוייק שהוא יכול לחשוב עליו, שיתאר את הקדוש ברוך הוא בצורה הטובה ביותר: "תמים פעולו – שכל דרכיו משפט". תמים פירושו- "שלם" (ולא כפי שהעולם חושבים שתמים היא מילה נרדפת לטמבל). ומהי שלמותו של הקב"ה? שהוא עושה משפט צדק בכל דרכיו. כך ה' מנהיג את עולמו במשפט. כל התפילות שלנו בימים הנוראים, בראש השנה ויום הכיפורים היו מכוונות "למלך המשפט" . אמנם נכון שגם כאשר ה' עושה דין הוא משתף את מידת הרחמים איתו ביחד עם הדין. אבל מידת הרחמים איננה מעוות את הצדק, אלא ממתיקה את הדין. וכך נאמר על דוד המלך שהיה עושה "צדקה ומשפט". שואלים חז"ל אם משפט – אז אין כאן צדקה, כי חייב לחתוך את הדין ולהרשיע את מי שמחוייב בדין, ואם צדקה – אז אין משפט כי הצדקה היא לפנים משורת הדין. מסבירים חז"ל שכאשר היה מגיע עני לדין אצל דוד המלך, דוד לא היה מרחם בדין ומחייב את העני לשלם (במידה ועני גנב או שלקח הלוואה ולא החזיר). אבל מיד לאחר שדוד המלך היה חורץ את הדין, הוא היה יורד מכיסאו ונותן לעני כסף על מנת שישלם את מה שדוד בעצמו חייבו לשלם. הרי לפנינו "צדקה ומשפט". גם הקב"ה ישתבח שמו ויתעלה, מנהיג את עולמו במשפט של יושר וצדק. ה' הוא "אל אמונה ואין עוול" וגם אם חלילה פוגעת באדם מידת הדין והוא נפטר מהעולם קרובי משפחתו חייבים לברך על מותו "ברוך דיין האמת". לברך על אסון!?!  כן, ברור, כי הרי אין מקרה בעולם וכל מה שקורה בעולמנו נעשה ע"י הקב"ה במשפט צדק, "כל דרכיו – משפט, צדיק וישר הוא", ולכן אנחנו מחוייבים לברך על הרעה כשם שאנחנו מרכים על הטובה, והברכה היא שה' עשה דין אמת. הלוואי שנזכה כולנו רק לטוב, ולהתבשר בבשורות טובות, עם הבשורה הכי טובה על ביאת משיח צדקנו במהרה בימינו, והוא כבר ידע איך להכרית את הרוע מהעולם. 


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש