מינוי וביטול אפוטרופוס – חשוב לדעת

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 25/7/2018 14:41 ● ערב ערב 2872
אפוטרופוס הוא אדם בא כוחו של אדם אחר, שאינו מסוגל לנהל את ענייניו. ברגע שאפורטופוס, אדם מטעמו, יכול לנהל את ענייניו, הוא מקבל את האישור לבוא בשמו בכל הליך שהוא.
מינוי וביטול אפוטרופוס – חשוב לדעת

אדם הזכאי למנות אפוטרופוס בעבורו הוא אדם שעונה לחלק מהמאפיינים האלה:

  • אדם שבית המשפט הכריז עליו כי הוא פסול דין, או אדם קטין, שהוריו נפטרו או הוכרזו כפסולי דין. במקרה כזה, יוכל האפוטרופוס להחליט החלטות ולהביע דעתו ביחס לקטינים או לבוגרים שהינם פסולי דין.
  • בוגר בעל צרכים מיוחדים, שאינו מסוגל לנהל את ענייניו, קרי אדם בוגר עם מוגבלות. במקרה כזה יוכל האפוטרופוס להחליט החלטות בקשר לאותו אדם.
  • אדם קשיש, המגיע למצב שבו הוא לא יכול לדאוג לעצמו או אף לקבל החלטות בפני עצמו. במקרה זה יוכל האדם שמונה כאפוטרופוס להחליט את ההחלטות בקשר לקשיש.
  • אדם המאושפז בבית חולים, ונקבע שאינו יכול להביע דיעה לגבי ההליכים הרפואיים אותם הוא עומד לבצע. במקרה זה, תינתן חשיבות לדעתו והחלטתו של האדם שמונה לאפוטרופוס, ממש כפי שהיה ניתן לאדם המאושפז עצמו.
  •  

מי יכול להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס?

 

את הבקשה הרשמית בעבור מינוי אפוטרופוס יכול להגיש בן הזוג של האדם המדובר, ההורה או קרוב משפחה אחר / היועץ המשפטי לממשלה / נציג רשמי מיוחד מטעמו של היועץ. את הבקשה מגישים בכתב לבית המשפט לענייני משפחה שבתחום הסמכות שלו נמצא איזור המגורים של האדם, שבעבורו מתבקש מינוי האפוטרופוס.

 

באילו תרחישים ניתן לבטל את המינוי על פי חוק?

 

  1. סיומה הטבעי של אפוטרופסות מתרחשת ברגע שהאדם אינו פסול דין יותר, או שהקטין בגר ואינו תחת חסות הוריו פסולי הדין. האדם שהיה פסול דין, כשיר לביצוע פעולות משפטיות ולכן אין צורך יותר באפוטרופוס. כמובן שלאחר שהחסוי הולך לעולמו, מסתיים גם כן המינוי באופן טבעי.
  2. כשהאפוטרופוס מחליט להתפטר - ההתפטרות תוגש בכתב לבית המשפט ותהיה בתוקף רק מרגע קבלת האישור המשפטי המאשר זאת.
     
  3. פיטוריו של האפוטרופוס עקב אי מילוי תפקידו כראוי, כפי שרואה את בית המשפט, או מכל סיבה אחרת שבית המשפט ימצא לנכון לבטל בגינה את הינוי. לביטול המינוי יש להגיש בקשה שתוגש על ידי החסוי או בני משפחתו, בה יש בקשה מפורשת לביטול המינוי של האפוטרופסות.

מינוי אפוטרופוס הינו הליך משפטי הדורש בירוקרטיה מסועפת, אך מאפשר, בסופו של דבר, להקל על הנעת תהליכים הדרושים לצורך ביצוע הליכים רפואיים, מתן עזרה ותמיכה למשפחה בסיעוד וסיוע, אם כלכלי, פסיכולוגי וכו'.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש