עוברים במכס? כל מה שחשוב לדעת

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 1/12/2017 16:09 ● ערב ערב 2838
לאורך השנים במחוזותינו בישראל הוטלו מיסים שונים על האזרחים, עסקים וגופים שונים הפועלים במדינה, כאשר אחד המיסים המוכרים והידועים הוא כמובן המכס המוטל על מוצרים שמיובאים לארץ. המכס נועד ראשית למטרת כספי מיסים אבל יש לו תפקידים חשובים נוספים כמו הגנה על ייצור מוצרים שונים המיוצרים בישראל.
עוברים במכס? כל מה שחשוב לדעת

במסגרת תקנות המכס האזרחי בישראל חייבים גם אזרחים החוזרים מחו"ל בדיווח ותשלומי מס בהתאם לחוק אשר קובע כיום כי יש לשלם מכס על רכישת מוצרים בחו"ל ו/או בחנות הדיוטי פרי של שדה התעופה בכל סכום מצטבר העולה על 200$. כמו כן, יש לשלם מס על מוצרים מיוחדים כמו אלכוהול וסיגריות כאשר מותר להביא עד 2 ליטר יין או ליטר משקה אלכוהולי אחר, וכן, פאקט סיגריות בודד ללא מכס. בנוסף לכל אלו חייב כל אחד לדווח על כניסה עם סכום כסף הגבוה מ 10,000 ₪. קיימים טפסים מתאימים שנועדו לצורך כל דיווח נדרש מהנ"ל.

 

עבירות מכס חמורות

 

אי תשלום מס כנדרש על פי החוק, מהווה עבירה שבגינה עלולים לשלם קנסות מס גבוהים ואף להיגרר להליכים פליליים. לכן, מומלץ לכל מי שאמור לשלם מכס לעבור במסלול האדום בשדה התעופה כאשר מעבר במסלול הירוק משמעותו שאין על מה לדווח לכאורה. ישנם מקרים אשר מוגדרים כעבירות אזרחיות ומטופלים על ידי אנשי המכס באופן מנהלי כאשר הנחשד עלול לשלם קנס גבוה והמוצרים יוחרמו לאחד בדיקה.

תרחישים של עבירות חמורות יותר נחשבים כבר לפליליים ועלולים לגרור עונשים כבדים מאוד, כך לדוגמא:

  1. אי דיווח בתום לב – תשלום קנס גבוה ומאסר של עד חצי שנה.
  2. אי דיווח מתוך כוונה וידיעה על מעשיו – קנס גבוה עם אפשרות למאסר של עד 3 שנים.
  3. ניסיון שני אנשים להבריח מוצרים, לחלצם לאחר תפיסתם או למנוע תפיסתם – עד 3 שנות מאסר.
  4. השתמטות מתשלום מכס עם הצהרות ומסמכים כוזבים – עונש של עד שנתיים מאסר וקנס גבוה.
  5. הטעיית עובד מכס בפרטים שונים הקשורים במילוי תפקידו – עד שנתיים מאסר בצירוף קנס גבוה.
  6. סירוב לענות על שאלות או להגשת עדויות – עד שנתיים מאסר בצירוף קנס גבוה.

לפקידי המכס ישנה סמכות מלאה וברורה לקבוע את העונש על פי נסיבות האירוע. כפי שניתן לראות, לעיתים ההבדל בין עבירה שהוכרה כמנהלתית ואחרת כפלילית אינו גדול – אבל הענישה שונה לחלוטין!

 

סיוע משפטי בנושא

 

במקרים בהם נחשדת בעבירות מכס חמורות, מומלץ עד מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בדיני המס והמכס השונים. ייעוץ והגנה משפטית מתאימים שניתנים כבר בשלב הראשון, יכולים למנוע זליגה של האשמה מסוימת אל עבר הרף הפלילי, שהעונש בו הוא כאמור כבד פי כמה וההשלכות העתידיות מורכבות יותר.

>> המידע באדיבות צוות אתר "מסקלופדיה" – האנציקלופדיה לענייני מיסים בישראל.


חדשות אילת

 

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש