יהדות - פרשת 'פנחס'

מאת: הרב דוד שנה ● 12/7/2017 11:09 ● מה נשמע 504
שם זה דבר חשוב מאוד ● בעברית השם של כל דבר מציין את המהות שלו. אדם נקרא אדם כי הוא בא מהאדמה
יהדות - פרשת 'פנחס'

 

פרשת 'פנחס'


שם זה דבר חשוב מאוד. בעברית השם של כל דבר מציין את המהות שלו. אדם נקרא אדם כי הוא  בא מהאדמה, חוה כי היא אם כל חי. הפעולה הראשונה שעשה אדם הראשון הייתה לתת לכל בעל חיים את שמו שהוא גם מהותו- חתול כי הוא מחתל עצמו ( מכסה את צרכיו), כלב כי הוא כלבבי נאמן מאוד לבעליו , וכן על זו הדרך לכל חיה וחיה. יש ביטוי בעברית הלקוח מהגמרא: "כשמו כן הוא". ברוב המקרים השם החיצוני מעיד על המהות הפנימית של כל אדם, מעשה, חיה או חפץ. הבעיה מתחילה כאשר לא יודעים להגדיר את השם בוודאות או במקרים גרועים יותר כאשר נותנים שם שקרי שמטעה וגורם לנזק. תארו לעצמכם אדם שוכב בבית החולים וסובל ייסורים קשים, הרופאים נותנים לו תרופה ועוד תרופה אך לא מצליחים להביא לחולה מזור, מדוע- מפני שהם לא יודעים לתת שם למחלה, להגדיר אותה. לו רק יבוא רופא מומחה וייתן שם למחלה, אפשר יהיה לתת את התרופה  הנכונה. צריכים למצוא את השם האמתי. הדבר נכון בחיים הפרטיים ונכון עשרות מונים כאשר מדובר בחיי האומה. אם אנחנו מחליפים שמות ומבלבלים בין אויב לאוהב אז אנחנו בבעיה רצינית. אם כניעה לטרור, שחרור מחבלים, הפקרת שטחי מולדת, והעברת כסף ונשק לאויב נקראת בשם השקרי "תהליך שלום"  אז אנחנו בבעיה ואם מפלגת העבודה בוחרת אדם עם 5 חודשי ניסיון בפוליטיקה על מנת שיהיה המועמד שלה לראשות הממשלה, אז חברי המפלגה שרויים בחושך מצרים או לחלופין בייאוש מוחלט.על מנת להסתיר את ייאושם הם קוראים לבחירת המנהיג החדש "שינוי". וואו מילת קסם.  

בעוד 3 שבועות נציין 12 שנים לגירוש המטורף של היהודים מגוש קטיף, ועל מנת שגירוש של עשרת אלפים יהודים מבתיהם יעבור בציבור בשקט, ישבו עשרות קופירייטרים וחשבו איזה שם ניתן לגירוש, לאחר שהועלו מספר הצעות החליטו לבסוף על מילה עדינה שמצלצלת יפה "התנתקות". לא חורבן, לא גירוש, לא עקירה, סתם 'התנתקות'. שם הוא מהות, רק בתנאי שהשם הוא אמתי ולא שקרי.

השבת נקרא בתורה את פרשת 'פנחס'. כאשר רואה בלק, מלך מואב, שהוא לא יצליח לנצח את עם ישראל במלחמה או בכשפים הוא מבין שהדרך היחידה לפגוע בבני ישראל תהיה אם הוא יצליח לגרום להם לחטא בזנות וגילוי עריות. לשם הצלחת המשימה הוא מגייס את כל בנות מואב, ביחד עם בנות מדיין, שיצאו לג'יהאד על בני ישראל. על כל בת הוטלה "משימת קודש", לפתות ולהחטיא לפחות יהודי אחד. את הדוגמה האישית נתנה כוזבי בת צור, הבת של נשיא מדיין. היא הסתערה בראש החיילות על בני ישראל כשהיא צועקת 'אחרי'. ממנה למדו וכמוה עשו כל בנות מדיין ובנות מואב. הקב"ה כועס מאוד הן על בני ישראל שחטאו והן על המדייניות שהחטיאו וגרמו למגפה נוראית שנהרגו בה 24000 יהודים. הקב"ה מצווה את משה לצאת למלחמת חורמה בלי רחמים על המדיינים. וזאת צריכים לזכור, כאשר משה ברח מפרעה הוא הלך ליתרו שהיה הכומר של המדיינים. אשתו של משה הייתה מדיינית והוא עצמו חי איתם קרוב לשישים שנה. ועם כל זאת ודווקא בגלל זה אומר לו הקב"ה : אל תתבלבל, המדיינים הם הצוררים שלכם, הם האויבים שלכם, ולכן אתה חייב לצרור אותם. אל תחשוב שהם חברים היום בגלל שפעם עזרו לך , עכשיו הם צוררים, אויבים ולא אוהבים, ודינו של כל אויב הוא "הקם להורגך השכם להורגו". אסור לנו להתבלבל, שם הוא מהות , והתורה מלמדת אותנו לקרא  לאויב בשמו האמתי"צורר". כאשר נקרא לכל אחד בשמו האמתי אז נדע גם איך להתייחס לכל אחד באופן האמתי וביחס הראוי לו. אויב הוא אויב ולא 'פרטנר'. ואוהב הוא אוהב (המתנחלים) ולא מכשול לשלום.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש