יהדות - פרשת תצווה - שבת זכור

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 8/3/2017 14:41 ● ערב ערב 2801
פרשת תצווה - שבת זכור ● מכיצד אתם קמים בבוקר לעבודה? האם אתם קמים בתחושה של שיוו איזה כיף אני כבר מת לצאת לעבודה, או שמה אתם קמים בתחושת אוף איזה באסה אני כבר מת מהעבודה הזאת?
יהדות - פרשת תצווה - שבת זכור

כיצד אתם קמים בבוקר לעבודה? האם אתם קמים בתחושה של שיוו איזה כיף אני כבר מת לצאת לעבודה, או שמה אתם קמים בתחושת אוף איזה באסה אני כבר מת מהעבודה הזאת? ישנן הרבה עבודות סיזיפיות ומשעממות, למשל להדביק 8 שעות כל יום מדבקות על שקיות אוכל, או פועל שנמצא בפס ייצור וכל יום הפועל חייב לעשות את אותה תנועה מכנית של הברגה ואם הוא מפספס את הקצב הנכון כל פס הייצור משתבש. כמה שוחק ומדכא לעשות בכל יום את אותן הפעולות, כל החיים, מבלי אפשרות לשנות או לגוון את הפעולות או לכל הפחות את אופן הפעולה. בימינו, נותנים לאנשים חופשות, קורסים והשתלמויות במקומות העבודה, על מנת שהעובדים ינוחו, יתרעננו ויוכלו להמשיך לתת תפוקה יעילה במקום העבודה. עם יד על הלב, האם אתה היית מסוגל לבצע את אותה העבודה שדורשת את אותן פעולות ממש מדי יום ביומו במשך שנה, שנתיים, ארבעים שנה?
 בפרשתנו 'פרשת תצווה', מצווה הקב"ה את אהרון הכהן לעבוד במשכן. תפקידם של הכהנים הוא להקריב קורבנות ולהקטיר קטורת במשכן על-מנת לכפר על חטאיהם של בני ישראל.  בנוסף להקרבת הקורבנות, צריך אהרון הכהן להדליק מדי ערב את המנורה בעלת שבעת הקנים (שהפכה ברבות הימים לסמל של מדינת ישראל). הפעולות שנדרשות מאהרון הכהן בעת הדלקת המנורה הן פשוטות. למלא את הקנים בשמן זית זך, לסדר את הפתילות בגביעי המנורה שיפנו תמיד לגביע שבכן האמצעי, ואחר כך להדליק את המנורה. מסובך? לא ממש. האם זה מעניין או מרתק לעשות זאת? אולי בפעמים הראשונות (כמו ההתלהבות שאוחזת בנו בעת הדלקת נר ראשון של חנוכה, אשר הולכת ודועכת ככל שמתרבים ימי החנוכה) אך אחרי מספר ימים או שבועות, לכל אחד כבר היה נמאס מפעולה פשוטה זו של הדלקת המנורה, כל אחד למעט אהרון הכהן הצדיק. אהרון הכהן הדליק את המנורה במשך ארבעים שנה ברציפות מדי ערב, באותה ההתלהבות ובאותם הדקדוקים ההלכתיים אשר נדרשו ממנו. הפעם ה- 14,000 שאהרון הדליק את המנורה הייתה זהה לחלוטין לפעם הראשונה שבה הדליק את המנורה ועל כך שיבח הקדוש ברוך הוא את אהרון הכהן. שהוא לא שינה מאומה ממה שנצטווה בעת עשיית המצווה. אהרון הכהן ידע שהוא מקיים צו אלוקי , עושה את רצון ה' והידיעה הזאת ההבנה שאתה משרת את מלך מלכי המלכים הקב"ה היא אשר נתנה לאהרון את הכוחות הנפשיים לעמוד בגבורה במשימה של חייו , להדליק את המנורה ולהקריב את הקורבנות.
וכפי שנהג אהרון הכהן צריכים גם אנו לנהוג בעת עשיית המצוות. אמנם נכון שצריכים להניח מידי יום תפילין, לברך לפני שאוכלים להתפלל שלוש תפילות ביום. אך אין זה מספיק לעשות את המצוות באופן טכני. צריכים גם רגש, שמחה וחיוניות בשעת עשיית המצוות. לא לשנות בכלום, לא להישחק ולשמח, להפנים כל הזמן שאנחנו עובדים את ה' , מלך ק-ל רם ונישא, האמונה והידיעה הזאת תעניק לנו כוחות  כוחות גם נפשיים לעבוד ת ה' בשמחה ובהתלהבות וגם כוחות פיזיים לא להתעצל בעבודת הבורא. זוהי גם ההלכה הראשונה בשולחן ערוך : " ישים מול עיניו שהוא עומד וניצב תמיד לפני הבורא יתברך ומתוך כך יהיה לו כח להתגבר כמו אריה לקום בבוקר לעבודת הבורא "  . השבת היא סמוכה לפורים , והיא נקראת גם בשם " שבת זכור " , ובה אנו מזכירים את מעשה עמלק " אשר קרך בדרך " רש"י ז"ל נותן 3 הסברים למילה "קרך " אחד מהם הוא – קירר אותך. אבותינו היו לוהטים בדבקות בה' ובה עמלק וצינן את ההתלהבות הזאת. עבודת ה' שלנו חייבת להיעשות מתוך שמחה והתחדשות.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש