קרנות השתלמות – למי זה טוב?

מאת: ● 11/12/2016 09:11 ● ערב ערב 2788
עובדים שכירים, מחפשי עבודה וגם עצמאיים ובעלי עסקים, נדמה שכולם מכירים את המושג "קרן השתלמות" ומתייחסים אליו כאל חלום מרכזי שיש להגשים גם אם הם לא באמת בטוחים מה עומד מאחורי שתי המילים הגדולות הללו. רגע לפני שאתם מחליטים לפתוח קרן השתלמות או לדרוש מהמעסיק שלכם לעשות זאת עבורכם כדאי שנבין מה זה בעצם אומר, ולמי זה מתאים.
קרנות השתלמות – למי זה טוב?

 

מימון השתלמות

 

יכול להיות שהשם מהווה רמז לא מבוטל, אבל באופן כללי קרנות השתלמות מיועדות כדי לממן השתלמויות לעובדים, גם אם בפועל הן לא באמת משמשות למטרה הזו. מרגע שנפתחת הקרן מפריש אליה המעסיק (או העצמאי) סכום קבוע מדי חודש, לפחות כל עוד העובד ממשיך להיות שכיר בחברה – ועד ליומו האחרון בה. לאחר שש שנים נעשה הכסף זמין כך שהעובד רשאי להשתמש בכסף כאוות נפשו, מבלי שיידרש לשלם מס על כך. אם הקרן נפתחה כשהעובד מתקרב לגיל הפרישה הוא רשאי לפדות אותה לאחר שלוש שנים בלבד, אם הגיע לגיל 65 אצל גברים) או 60 (אצל נשים).

 

קופת חסכון לטווח קצוב

 

אפשר לומר שקרן השתלמות היא תכנית חסכון קצובה ומוגדרת, וזה בהחלט יהיה מדויק לומר זאת, אבל אחד היתרונות המרכזיים שלה – מעבר לעובדה שעבור העובד זוהי הטבה שניתנת לו מהמעסיק ולא מכיסו שלו – הוא הפטור ממס. אפיקי השקעה שונים הזמינים כיום לכל עובד או עצמאי בישראל עלולים להוביל גם לתשלומי מס שונים, כך שקרן ההשתלמות הפטורה ממס היא הטבה גדולה.

 

כמה כסף אפשר לצבור?

 

גובה החיסכון שיצטבר בקרן ההשתלמות שלכם תלוי בכמה גורמים, ובעיקר בשכר הבסיס שלכם. מעסיקים רבים ידאגו להפרשה של 10% מגובה השכר לקרן ההשתלמות, מהם 2.5% על חשבון העובד ויתרת הסכום (7.5%) על חשבון המעסיק. מי שבמקום עבודתו קיים הסכם קיבוצי מומלץ שיבחן את התנאים המוגדרים בו, שכן המעסיק מחויב לפעול על פי הסכמים אלה. אם אכן קיימת ברשותכם קרן השתלמות, בין אם אתם מפרישים אליה כספים בעצמכם ובאופן עצמאי, ובין אם אתם שכירים שנהנים מהטבה הניתנת לכם על ידי המעסיק, כל שנותר לכם כעת הוא לדמיין את מה שתעשו עם הכסף. נכון, במהלך שש השנים הבאות אתם עשויים לשנות את דעתכם לא פעם, אבל תכנית החיסכון הקצובה והיעילה הזו היא בהחלט כלי יעיל שיעזור לכם להתמודד עם תשלום לדירה, ביצוע שיפוץ, חתונה, הרשמה ללימודים או כל חלום אחר שתרצו להגשים.

באתר האוצר שלי ניתן להפיק דוח אינטראקטיבי אישי המפרט את הדוח השנתי של קרן ההשתלמות:

http://haotzarsheli.mof.gov.il/Calculators/Pages/Hishtalmoot-Fund-Report-Popup.aspx


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש