כשנתינה וביזנס נפגשים

מאת: אביבה דקל ● 13/4/2016 15:57 ● מה נשמע 439
צילם : חיים דוד / ערב פסח, כשכולנו מחפשים מתנות לחברים, למארחים או לאורחים, זה בדיוק הזמן לתת קפיצה ל'בית של סוזן' ולפרגן בקניית מתנה מקורית ויפהפייה שמייצרים כאן. 18 בני נוער שנשרו מהמערכת מוצאים כאן את ביתם, פרנסתם וקורת גג בטוחה. פרויקט עם הרבה נשמה
כשנתינה וביזנס נפגשים


'הבית של סוזן' פועל בעיר מזה כשנתיים. לאחרונה עבר המקום למבנה חדש באזור התעשייה (רחוב היוזמה 6 מול דפוס 'אלדן'). כאן, לצד האזור בו מתבצעת עבודת היצירה, הוקמה  גלריה בה תוכלו לראות את שלל העבודות הנעשות במקום ומיועדות למכירה. המקום פועל כעסק לכל דבר ומרכז פעילות של כ- 15-18 בני נוער מקומיים שנשרו מהמערכות ונמצאים ללא מסגרת לימודים או תעסוקה. בני נוער אלה משתלבים בעבודה ב'בית של סוזן' המייצר ליין של מוצרי אמנות מזכוכית, חרוזי זכוכית ותכשיטים, כלי זכוכית מעוטרים וכלי קרמיקה לנוי ולשימוש יומיומי. התוצאה היא מוצרים מדהימים ביופיים ובאיכותם, שכל אחד מאתנו היה רוצה לקנות למישהו אהוב או לעצמו. 
לקראת פסח, יתקיימו ב'בית של סוזן' בימים ראשון ושני הקרובים ה- 17-18/4/16, שני ימי מכירות מרוכזים של מכירות, בהם יהיה הבית פתוח לקהל בין השעות 11:00-19:00. בגלריה שבמקום תוכלו למצוא מתנות מגוונות וכלים מיוחדים לפסח כמו: צלחות סדר, צלחות מצה, מארזים של כלים שונים מזכוכית ומקרמיקה – כלים ייחודיים שכמותם תמצאו רק ב'בית של סוזן' והכל במחירים שווים לכל כיס. 

נתינה שכולה אהבה

'הבית של סוזן' הראשון הוקם בירושלים בשנת 2002 לזכרה של סוזן קפלינסקי, על ידי בעלה אייל קפלנסקי, יליד אילת, שהגשים את משאלתה של אשת נעוריו להקים קרן לזכרו של יובל הררי, חבר נפש משותף של בני הזוג, ואחיו הצעיר של עופר הררי, חבר ילדות של אייל. סוזן שהייתה אמנית, האמינה כי ניתן לרפא ולעזור דרך האמנות. חלומה היה להקים בית לנוער בסיכון. בהתחלה היא עשתה את זה בצורה פרטית בבית שלה, אבל משנפטר יובל,  החליטה סוזן להקים קרן על שמו, ולעבוד עם נוער בסיכון באמצעות הקרן. שנה ושלושה חודשים אחרי מות יובל, נפטרה סוזן ממחלת הסרטן, ואייל בעלה החליט  לממש את חלומה של אשתו האהובה ולהקים את הבית עליו חלמה . הקרן הפכה להיות קרן 'יובל סוזן' ובשנת 2002 הוקם הבית הראשון לזכרה של סוזן בירושלים. הבית השני הוקם באילת לפני כשנתיים. החיבור לאילת היה מתבקש, אחרי הכל, כאן גדל אייל עם חבריו עופר ויובל, והיה לו חשוב לחזור לנקודת ההתחלה, ולהביא את הפרויקט הנפלא הזה לעיר בה נולד וגדל ובהמשך גם לכל הארץ. היו ערים אחרות, שלדעת משרד הרווחה הייתה להן עדיפויות על פני אילת בפרויקטים מהסוג הזה, אבל אייל התעקש ש'הבית של סוזאן' השני יוקם באילת 'הבית של סוזן' נפתח באילת בראשית הדרך בקומה העליונה של 'בית רפאל'. לפני כשנה, נפטר אייל קפלנסקי, אבל לפני מותו פעל בכוחותיו האחרונים להעברת המסגרת בה השקיע את חייו, למקום בו הוא פועל כיום – בית גדול ומרווח המתאים לפעילות שבו.

טיפול דרך אמנות ויצירה

'הבית של סוזן' משלב את אמונתו של אייל בעסקים ועבודה ככוח משקם, ואת חזונה של סוזן ביכולת האמנות לרפא ולהבריא. השילוב של השניים, יצר מקום צבעוני ומיוחד שמשלב עקרונות טיפוליים בבני נוער, דרך אמנות ויצירה, עם עקרונות עסקיים כלכליים של מפעל יצרני ואיכותי המעסיק אמנים לצד בני נוער. הפרויקט הייחודי הזה שנולד מתוך מחווה של הגשמת חלום של זוג מאוהב, הפך למודל ארצי של משרד הרווחה ומודל בינלאומי להצלחה בהחזרת נוער למעגל העשייה.     את הפרויקט באילת מנהלת קרן אור חלפון, שהגיעה אלינו מירושלים לפני כארבע שנים, ומשקיעה זמן רב, משאבים נפשיים והרבה לב ואהבה במקום. הצוות מורכב ממדריכים מקצועיים, המתמחים בפן המקצועי של המקצועות שהם מלמדים ומלווים את הנוער בתהליך הרגשי והטיפולי.
כל המדריכים מנוסים בתחום טיפול בנוער בסיכון, והטיפול אותו הם מעניקים מותאם לצרכי החניכים באופן שיוכל לתת להם מענה והדרכה בהמשך דרכם. העבודה בבית מתנהלת בשתי משמרות. המדריכה האחראית במשמרת הבוקר היא  אליסה קונסטנטין, ובמשמרת אחר הצהריים עובדים המדריכים אביחי ג'קסון ומנחם לוטנברג. בנוסף לצוות המדריכים עובדת עם הנערים העובדת הסוציאלית סהר בן דוד, ושתי חיילות מתגברות את הצוותים בבוקר וגם אחר הצהריים. הוועד המנהל את העמותה, מורכב  מיו"ר העמותה יעקב גלברד, ג'קי גורן   I.V.N    רחל עופר.I.V.N, אושרת גבאי העוזרת בתחום השיווק ואבי אלטרס, העוזר בתחום המנהלה.
"'הבית של סוזן' מטפל בנוער בסיכון, המופנה על ידי שירותי הרווחה והשירותים הטיפוליים השונים בעיר כולל בית המשפט ושירותי המבחן לנוער", מספרת קרן, מנהלת הפרויקט. "ב'בית של סוזן' מטפלים בנוער קצה, נוער ללא מסגרת חינוכית או לחילופין בנוער הלומד בקידום נוער. הנערים מגיעים ללא כישורי חיים, ובמפעל שלנו, תוך כדי עבודה, אנו מטפלים בחסרים הנ"ל, מספקים פרנסה, ומכינים אותם לעולם התעסוקה הנורמטיבי . לזכותם של הנערים המגיעים ל'בית של סוזן' יאמר, שהם נערים עם כוחות נפשיים גדולים, שכן אין זה מובן מאליו שכל נער יכול לצאת ולפרנס את עצמו ואת משפחתו ולהתמודד עם החלקים הפחות נעימים בחיים. על כך אני מעריכה אותם מאוד. מי שמסכים לעבור את התהליך הזה ומצליח, בסופו של יום מסוגל להעריך ולקדם את עצמו, ומסוגל להשתלב בשירות צבאי פעיל, בשירות לאומי וגם בשוק העבודה האזרחי. לאחרונה התחלנו בפרויקט משותף עם דר' דרורי גניאל, מנהל מנהל שח"ק בעירייה, לשילוב בני הנוער הנמצאים בתהליך נשירה מבית הספר. לצורך כך אנחנו משלבים לימודים ועבודה, כדי למנוע את נשירתם מבתי הספר. אני מזמינה את כל תושבי אילת לקנות את המוצרים שאנו מייצרים ב'בית של סוזן'. גם משום שהבית מקיים ומחזיק את עצמו כלכלית, וגם משום שהמוצרים, הם באמת יפהפיים, איכותיים ומיוחדים, והנערים המייצרים אותם רואים במכירתם הצלחה אישית, ומבינים שיש מי שמעריך את עבודתם. קריאה מיוחדת מופנית לבעלי מסעדות – אנחנו מכינים כלי הגשה מיוחדים בכל גודל ובכל צורה לפי הזמנה והכל מאיכות מעולה ובעיצובים ייחודיים. זה המקום להוסיף", מציינת קרן, "שעיקר התמיכה הכלכלית שלנו היא על ידי שירותי הרווחה ועירית אילת ועל כך אנו אסירי תודה".
בהזדמנות זו מבקשת קרן להודות לכל מי שעוזר ותומך במקום: לראש העירייה ולעיריית אילת, לרשת מלונות 'ישרוטל' ורשת מלונות 'אסטרל', לנמל אילת, ולכל האנשים הדואגים להזמין מוצרים מה'בית של סוזן' ולספק לנערים של בית עבוד שוטפת ופרנסה.

 


הבית של סוזן- 08-8696992


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש