קרטון קרטון שעל הקיר

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 6/4/2016 11:24 ● מה נשמע
צילום: חיים דוד / ומה אם היינו מספרים לכם שמקרטון, כזה שאפשר למצוא בשפע זרוק בפחי אשפה אפשר ליצור מסגרות, אהילים ואפילו שולחנות ושידות?. הרמתם גבה? אל תרימו, מסתבר שבעבודה נכונה קרטון יכול להיות חזק ויציב. תשאלו את נטשה לסמנוביץ', שבין כל עבודות היד שהיא עושה, אמנות הקרטון תופסת נפח חשוב
קרטון קרטון שעל הקיר

מי שמכיר את נטשה לסמנוביץ' יודע שאם תשאירו לה דקה פנויה היא מיד תחפש במה למלא אותה. זה בדיוק מה שקרה כשנטשה יצאה לפני שש שנים לפנסיה מוקדמת. היא מיד חיפשה במה למלא את החלל הריק, ורק טבעי היה כמי שהייתה מחוברת כבר קודם לאמנות, שהיא תבחר לקדם את התחום. חוג האמנות אליו הלכה בניצוחה של זהבה, גרם לה להרחיב אופקים בתחום המחזור: יצירות ממפיות, פקקים, עץ, זכוכיות ובעצם מה לא, אבל לעיצוב בקרטון אותו היא אוהבת במיוחד, היא הגיעה לפני כשנתיים במסגרת חוג עיצוב בקרטון בניצוחה של קרן מזרחי- האמנית האילתית הבלתי מעורערת.
מאז שנטשה גילתה את כוחו של הקרטון והיכולת ליצור ממנו כמעט הכל, היא התאהבה. היום היא כבר יכולה להתהדר במספר יצירות קרטון שכוללות בין השאר שולחן, שידה, אהילים, מסגרות לתמונות, והאמת, כשרואים את הפריטים קשה להאמין שמקורם מקרטון.
"תמיד אהבתי לעבוד עם הידיים", מודה נטשה, "כשעבדתי בגני עירייה עשיתי לא מעט עבודות, בהמשך גם עיצבתי תכשיטים ואני יודעת לתפור, אבל כשגיליתי את עולם המחזור, הבנתי שמכל דבר אפשר לעשות הכל, צריך רק חזון".
כשאני שואלת אותה איך היא מחליטה מה ליצור, נטשה מבהירה שהכל תלוי במצב הרוח: "לפעמים אין לי סבלנות ואז אני יוצרת דברים גדולים יותר, וכשאני במצב רוח סבלני ומרוכז, אני מעדיפה דווקא ליצור את הדברים מהפריטים הקטנים ויורדת לדקויות. אין ספק שעצם היצירה זו תראפיה. היצירה מרגיעה, מנקה את הראש. כשאני יוצרת אני לא חושבת על כלום למעט על מה שאני עושה באותו רגע וזה מרגיע וגורם לך אחר כך לראות את הדברים אחרת".
נטשה מודה שגם היא תחילת העבודה עם הקרטון לא האמינה איזה כוח יש לחומר הזה. אבל היום היא כבר יודעת שאפשר ליצור מקרטון הכל והוא לגמרי חזק ועמיד. "אני יכולה לשבת על השולחן שהכנתי מקרטון וכלום לא קורה. יש בנות בחוג שלנו שהכינו מדפים, שרפרפים, ואפילו ארונות גדולים. כל אחת בוחרת את הכיוון שלה. צריך לדעת איך לעבוד עם הקרטון, באיזה כיוון לחבר, חשוב לצבוע בלאק, כדי לתת חיזוק נוסף ועמידות בפני מים לדוגמא. וכן, הקרטון לגמרי חזק ואפשר לבנות ממנו הכל".

 

 

 


בהווה נטשה עובדת חלקית בצהרוני המתנ"ס, שם נהנים הילדים מהידע שלה בתחום האמנות השימושית. היא מלמדת אותם ליצור דברים מחומרים ממוחזרים ובבית מכינה להם את הבסיסים ליצירות אגב השקעת לא מעט זמן. "אני מחדירה בהם את העבודה במחזור מצד אחד ועל הדרך חוסכת חומרים למתנ"ס", היא צוחקת. 
כמי שעוסקת באמנות, בהווה כשנטשה רואה ברחוב פריטים שונים, היא מיד מדמיינת מה אפשר ליצור מהם. כשאני שואלת אותה איך היא מחליטה מה ליצור, היא מסבירה לי שמאחר והבית שלה עמוס, היא בעיקר יוצרת מה שהיא צריכה. כך קרה שכשהזדקקה לשידה קטנה, במקום ליצור- היא יצרה, ממש כמו את השולחן. היום היא בדיוק שמה לב לכך שהמלונה של הכלב שלה כבר הרוסה, מה שאומר שהמשימה הבאה שלה תהייה מן הסתם- בניית מלונה מרטון. "ואם זה ייצא יפה, השלב הבא יהיה לבנות בית ילדים לחצר, שיהיה למשחק של הנכדים", היא אומרת בחיוך. "אצלי הכל פתוח. אני לא מאלו שמתכננים דברים לעתיד. אני יוצרת את מה שמתאים לי באותו רגע. למרות גילי, אני סקרנית, אוהבת מאוד לנסות, להתחיל דברים חדשים. אני מנסה, בכל מקרה מסיימת את מה שהתחלתי כי אני לא אוהבת להשאיר דרבים בלתי גמורים. אם אהבתי אני ממשיכה לעסוק בתחום ואם לא, אני ממשיכה הלאה ומנסה דברים חדשים".

ומה לגבי מכירה?
"בעבר מכרתי. הייתי מכינה מעץ כל מיני דברים יפים: חמסות, תחתיות לסירים, מתקנים למפיות, אבל אחר כך נמאס לי, אני טובה במכירות, עושה את מה שאני עושה בשביל ההנאה והנפש. פשוט אוהבת להיות עסוקה. ומה יותר טוב מזה שאת חומרי הגלם שלי אפשר להשיג ליד הפחים".
  


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש