טיפים לרוכב המתחיל

מאת: או-מד מדיקל ● 3/4/2016 10:02 ● ערב ערב 2752
הרוח שורקת מסביב, הכבישים הנפתחים, העוצמה של הכלי ושאגת האגזוז עוטפים בתחושה שהכל פתוח, הכל אפשרי והחיים טובים. אך ברגע אחד של חוסר זהירות הכל יכול להיעלם. אז איך נהנים מהאופנוע החדש, בביטחה?  
טיפים לרוכב המתחיל

יש מקומות בארץ שפשוט מושלמים לרכיבה על אופנוע. אילת היא בדיוק אחד מאותם מקומות המרחבים הפתוחים, הנופים, המדבר והים – הכל פתוח ופשוט דורש לגמוע את כל אלו בדרך הכי ישירה שיש: רוח, ריחות חוויה כלל חושית, כזו שאפשר לחוש רק כשגומעים את המרחבים על רכב דו גלגלי. 
לצד ההיבטים המשוחררים של הרכיבה, חשוב לזכור גם כמה טיפים מועילים. תמיד אמרו לכם שרכיבה על אופנוע מסוכנת – ולא סתם אמרו, גם צדקו. ובכל זאת יש מספר דברים שניתן וכדאי לעשות כדי להוריד את רמת הסיכון – ולהגביר את ההנאה.

מעשה בכד ובאבן

ישנו פתגם עתיק שאומר שאם אבן נופלת על כד – הכד נשבר, ואם כד נופל על אבן – עדיין הכד נשבר. בתור רוכבים חשוב לזכור את הפתגם הזה כי הוא כל כך נכון לרוכבי אופנועים וקטנועים. זה לא משנה מי צודק – משנה מי נפגע, וכאשר נפגשים שני כלי רכב שאחד הוא דו גלגלי והשני בעל 4 גלגלים, דלתות וגג – מי שיפגע זה הרוכב הדו גלגלי.
משל ומוסר השכל לצידו – תדאגו להיות בעירנות מתמדת ולבדוק לא רק מה אתם מתכננים לעשות אלא גם מה כל שאר הנהגים, הולכי הרגל והרוכבים לצידכם עושים. אם תעקפו מכונית והיא פתאום תסטה כדי לעבור נתיב ותפגע בכם – זה לא משנה שהיא לא אותתה קודם, עדיין מי שיפגע יהיה אתם. הסתכלו היטב מסביב, זהו מה מתכננים כל מי שסביבכם, דאגו להראות ונסו ליצור קשרי עין. שיזכרו שגם אתם שם.
היו ערים למתרחש סביבכם – לא רק לנהגים אלא גם להולכי הרגל. לא תמיד הם הגיוניים: במיוחד ילדים, מבוגרים ואנשי הגשם המפחדים ממתז שלוליות חורפי. 
ערנות היא שם המשחק אז אל תשחקו בה – וותרו על נהיגה במצבים בהם עירנותכם פגומה. אל תנהגו עייפים, חולים, אם לקחתם תרופות מרדימות וודאי לא אם שתתיתם אלכוהול – בשום כמות.

מעיל זה מגניב, כפפות זה פצצות ועל קסדה אל תוותרו

יש לא מעט תאונות שיגרמו לשפשופים לא נעימים בכלל, מפגשים עם כבישי אספלט מחוספסים, חצץ או חול. כשזו הבעיה – מיגון מתאים יחסוך מכם הרבה כאב. אל תוותרו על מעיל וכפפות אף פעם – אפילו אם אתם בעיר ואפילו בקיץ. השפשופים לא שווים את  זה. כשאתם הולכים לבחור כפפות דאגו לכאלו שיגנו עליכם, יחממו אתכם בחורף ועדיין יהיו דקות מספיק כדי לשלוט היטב על האופנוע. 
אחת הבעיות של כלי רכב דו גלגליים היא הנראות. זה לא רק שאתם תופסים פחות מרחב מכלי הרכב האחרים, אלא שגם לא באמת מצפים לראות אתכם. ואפילו אם רואים – חושבים שאתם יותר רחוקים ממה שאתם באמת. חלק גדול מהתאונות בהן מעורבים כלי רכב דו גלגליים נגרמות באשמת הנהגים האחרים, ולעתים קרובות פשוט כי הם לא יכולים לראות אתכם. אז תדליקו אורות גם בקיץ וגם ביום, תלבשו בגדים בהירים ותדאגו שהמעיל שאתם לובשים כולל מחזירי אור שינצנצו ליתר הנהגים בלילה.
בתאונות מסוכנות יותר הדבר היחיד שעוד יספק לכם הגנה היא הקסדה – בעיקר אם מדובר בקסדה מלאה שעומדת בתקני Dot  או Snell – קסדה מתאימה יכולה להוריד את הסיכויים שלכם לסבול מפגיעות ראש בארבעים אחוז.
מיגון זה לא רק ז'קט מגניב – זה גם חליפת גשם בחורף. ישנן חליפות נפרדות, מכנסיים ומעיל, או משולבות – אוברול. תמיד יהיה מי שיציע לכם עצה טובה מניסיונו הרב. תקשיבו, תפנימו ואז תלכו למדוד ולהחליט בעצמכם. בסופו של דבר, החליפה צריכה להיות נוחה לכם. אל תשכחו למדוד את חליפת הגשם בישיבה על האופנוע, אחרי ככלות הכל שם הרי תשתמשו בה.


עם הגיל בא השכל

לא מעט מחקרים מראים שהרבה מאד מהתאונות נגרמות בגילאים צעירים. גם לניסיון יש חלק בעניין, גם ניסיון כללי ברכיבה על קטנועים ואופנועים וגם ניסיון ספציפי ברכיבה על האופנוע החדש. הרכיבה משתנה מקטנוע אחד לשני, וישנה עקומת למידה ותרגול שצריך לקחת גם אותה בחשבון.
מעבר לניסיון, דווקא הגיל מהווה גורם משמעותי בעלייה במספר תאונות הדרכים. אולי הבשלות וההבנה שאתם לא מתחרים באף אחד. זה לא באמת משנה אם תצאו ראשונים מהצומת, ולא באמת משנה כמה מהר תאיצו. בכל מקרה תגיעו לפני המכונית לידכם.
חוץ מלתת לשנים לחלוף אין הרבה מה לעשות, חוץ אולי מלהיות מודעים לכך שדווקא על האופנוע כדי להתנהג בבגרות.


אתם תשמרו על הקטנוע – האופנוע ישמור עליכם

תשוב לשמור על תקינות הקטנוע, כי שמירה עליו שומרת גם עליכם ומאפשרת להמנע מתאונות: לחץ אויר מתאים בצמיגים ותחלופת צמיגים שחוקים, דאגו לתקינות הבלמים – לא רק האחורי אלא גם הקדמי (והשתמשו בשניהם כדי לבלום), לאורות, למילוי שמן איכותי במנוע. הכל חשוב. כאשר הולכים לבדוק קטנועים חדשים למכירה – אל תשכחו לבדוק מה נדרש מכם כדי לשמור על תקינותו של הקטנוע לאורך זמן. 
דאגו לא רק לציוד האופנוע אלא גם לקסדה – דאגו לנקות את המשקף ולמרוח עליו חומר נגד הצטברות אדים, במיוחד בחורף. 


לא לשכוח את מצב הכבישים והדרך

יש לכם רק שני גלגלים אז כל בור או שלולית תרגישו היטב. כבישים חלקים מסוכנים מאד לרוכבי הדו גלגליים, למדו לזהות אזורים חלקלקים אלו. הצבעים על הכבישים, לדוגמה, חלקים, במיוחד כשהם רטובים. גם אחרי גשמים תרגישו היטב את האחיזה הפחותה בכביש. לא צריך גם זלעפות, מספיקה שלולית. כבישים חלקים נוטים להחזיר את אור השמש: אם סונוורתם – הוזהרתם.
נהיגה במצבי גשם מפריעה לא רק לכביש אלא גם לנראות, סעו לאט (ובזהירות).


לסיכום
נהגו בעירנות – צפו להפתעות ונסו לחזות התנהגות של כל מי שסביבכם
היו נראים – דאגו שמי שסביבכם יראה אתכם, ויבין מה תוכיותכם
המנעו מנהיגה במצבים בהם עירנותכם נפגמת
שמרו מרחק והמנעו מזגזגים
דאגו לאופנוע ותקינותו במיוחד הצמיגים, האורות והבלמים
השתמשו במעיל, כפפות וקסדה מלאה
היו מודעים למפגעי דרך – כבישים רטובים, בורות, פסים צבועים.
למדו את האופנוע שלכם בהדרגה, תנו לעצמיכם זמן להתרגל.

נסיעה על אופנוע או קטנוע היא מרגשת, חדשה, פתוחה ומשוחררת, ואם נזהרים – תמיד יכולים לגלות מקומות חדשים.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש