רק אני והגינה שלי

מאת: אביבה דקל ● 28/10/2015 10:24 ● מה נשמע
מלאת צמחייה, מקושטת בעבודות יצירה, מניבה פירות וצל- ה'בייב' שלהם לכל דבר. ארבעה תושבי אילת ובאר אורה השכנה פתחו בפנינו את השער לגינה המיוחדת שלהם
רק אני והגינה שלי

עברו הימים בהם האמינו תושבי אילת ששום דבר לא יגדל בסביבה בגלל היובש והחום. היום יש באילת ובבאר אורה אין ספור גינות פורחות ומטופחות, שאינן נופלות בעיצובן מגינות בכל מקום אחר בארץ. גינות שבעליהן משקיעים בהן את לבם והתוצאות נראות בשטח – בעיצוב, במגוון הגדול של העצים והצמחייה ובשכיות החמד המיוחדות שבכל אחת מהן. כי מה מהנה יותר מאשר לקום בבוקר ולשתות את הקפה הראשון של היום בגינה האהובה.

'בייבי' במלוא מובן המילה

הבעלים? לורי ומתי סלם הבעלים של חברת הטיולים 'חולית' והחנות לציוד קמפינג 'ליזרד קמפינג' באילת.
תמונת כתבה
איפה? בית פרטי בבאר אורה שגודל הגינה שלו כ- 300 מ"ר. את הגינה החלה לורי לשתול מעט אחרי המעבר לבאר אורה לפני כשלוש שנים. מה בגינה? מסלעות לתבלינים וירקות, 13 עצי פרי: מנגו, לימון ננסי, גויאבה, תפוז, תמר מג'הול, לימון, תפוז ננסי, פומלה, תפוז דם, קלמנטינה, תאנה, פפאיה ועץ זית. בגינה גם הרבה פרחי נוי - עונתיים ורב שנתיים, ושיחי נוי כמו 'דורטה גיישה' ענקית הפורחת בסגול, היביסקוס, בוגונביליה ועוד. את פרחי העונה שותלת לורי בכל עונה מחדש לפי מה שיש במשתלות. "כשהתחלתי את הגינה היה לי מקום להרבה עצים, ולכן שמתי דגש על עצי פרי. בגינה בנינו זולה יפהפייה, מכוסה מטפסים כמו יערה ריחנית ויסמין, ויש בה מקומות ישיבה וקמין עצים להתחמם לצידו בחורף. במרכז הגינה יש בריכה שחיה". איך שורדת הגינה בחום האילתי? "הרבה מים עוזרים לגינה לשרוד. גם את הקיץ הקשה הזה עברנו לא רע". מי אחראי על העיצוב וההקמה? "אני עושה את התכנון ושותלת. את הטיפול היום יומי מתי ואני עושים יחד. מתי ובני עוזרים בפינוי הגזם והזבל. מתי בנה את הדק, ה'זולה' העשויה מתכת ואת הספות. אני אומרת למתי מה אני רוצה, והוא מגשים לי את החלום". הכי אוהבת בגינה? "האהבה הגדולה שלי היא הגינה כולה. אני בודקת כל יום כל עץ ועץ על כוס הקפה של הבוקר. התאנה מאוד מוצלחת, והשנה לראשונה, הניבו גם המנגו והגויאבה פירות מאוד טעימים. הפינה החביבה עלי במיוחד היא פינת התבלינים. הפינה מגודרת כדי למנוע את כניסת הכלבים. גדלים בה כל סוגי התבלינים, כולל קייל וגם גודז'יברי, פרי קטן שקשה לגדל באזור שלנו והוא גדל בעיקר במקומות גבוהים וקרים, אצלי הצליח והוא נראה מצוין. בקיץ האחרון היו לי תותים. החלום שלי הוא שלקראת האביב הבא אצליח לגדל בגינה שלי את רוב הירקות שאנו צורכים לשימוש הביתי שלנו".

גינת הפסלים של דורית

הבעלים: דורית וגדעון היימן דורית סייעת בעברה וכיום בגמלאות איפה? גינה בגודל של כ – 70 מ' בקוטג' במשעול התפוז באילת. "הגינה שלנו הא בת 18 שנה", מספרת דורית. "התחלנו לשתול אותה כשנכנסנו לגור בבית הזה. גדעון מעצב את הגינה ושנינו מטפלים בה".
תמונת כתבה
מה הייחוד בגינה ומה הקו המוביל בעיצובה? "החצר מרוצפת ומסביבה בצורת 'חית' עצי פרי הדר: אשכולית, פומלה, שני לימונים, תפוז וקלמנטינה. סביב החלק המרוצף פרחים עונתיים ורב שנתיים באדניות ובעציצים. מה שמייחד את הגינה בעיקר הם הפסלים שלי, המציצים לעבר היושבים בגינה מכל עבר. ביניהם דמויות של אנשים והרבה בעלי חיים: קוף, ינשופים, יונים, כלב, היפופוטמים ועוד שנראים כאילו צמחו מתוך הגינה כמו הצמחים. אני אוהבת יותר מכל את הארנב ואת צמד ההיפופוטמים. הגינה בשבילנו היא פינה של שלווה בה תענוג לשבת ולנקות את הראש". איך שרדה הגינה את הקיץ? "הקיץ האחרון היה קשה, אבל על מרבית התקלות התגברנו בעזרת הרבה מים. הסלעייה של הקקטוסים גם היא סבלה ונצטרך לשתול את הפרחים והקקטוסים מחדש. העצים לעומת זה שרדו יפה בעזרת הרבה מאוד מים". הצמח האהוב עליך ביותר? "עץ האשכולית. בעיקר כשהוא מלא פירות טעימים". תוכניות לעתיד? "מאוד התלהבתי מהבריכה שליד 'ריף הדולפינים' בה צומחים שושני מים. זה מה שאני מתכננת – בריכת דגים קטנה בה ישחו דגים בין שושני המים. כרגע זה עדיין בגדר חלום".

גינה מניבה זה הכי

תמונת כתבה
הבעלים: רונן ואודליה בר און הוא עובד ביחידת הסמים של המכס והיא רואת חשבון, בעלת משרד עצמאי באילת. איפה? גינה בת חמש, בגודל של כ- 140 מ' הממוקמת בבית פרטי בבאר אורה. מי מעצב את הגינה ומטפל בה ביום יום? רונן: "אני מאוד אוהב לעבוד בגינה ומטפל בה ביום יום, ירשתי את זה מאמא שלי. שנינו 'חולי' גינה. האחראית על העיצוב זו אשתי. עוזר לנו גם קרוב משפחה, אילן מילן, שבכל פעם שהוא מגיע אנחנו מקדישים זמן לגינה, מתכננים ועובדים. אנחנו דוגלים רק בעצים מניבים. יש לנו בגינה פומלה, פומלית, שני עצי זית, עץ רימון, עץ לימון, שני עצי תפוז ננסי, שני עצי מנגו מסוג 'מאיה' וגם גפן. במרכז הגינה יש לנו משטח דשא סינטטי תחום באדנית רכבת שעליו אנחנו מציבים בקיץ בריכה מתקפלת אותה אנו מאחסנים בחורף. סביב המתחם הזה ניצבים כל עצי הפרי". ופרחים? "בעיקר פרחים רב שנתיים מתפשטים". מי משקה? "יש לנו מערכת השקיה אוטומטית, ואני מרענן בעזרת צינור השקיה פעמיים בשבוע ונותן הצפה טובה בנוסף למה שהמחשב נותן". מה בעתיד? "בנינו מסלעה שממנה יוצאת גפן שבעתיד תטפס על הפרגולה, הגפן כבר כמעט מגיעה לפרגולה ובקרוב תתחיל לטפס". הפינה החביבה עליכם בגינה? "כל הגינה. החלום שלנו להיות בריאים ולשבת בגינה כמה שיותר עם המשפחה".

עם הרבה אהבה ומים

הבעלים? יהודה חן איפה? גינה בגודל של כ – 120 מ"ר, בת חמש, ממוקמת בדירת הקרקע ב'צוקי השמש' בעיר.
תמונת כתבה
מי אחראי על העיצוב והטיפול? "אני עיצבתי את הגינה, החלטתי מה לשתול, ואני מטפל. יש לי עצי פרי: לימונים, לימון ננסי, תפוזים ותפוז ננסי ושלושה עצי קוקוס. על אחד העצים תלוי כלוב עם ציפורי אהבה, כדי שיהיה נעים גם באוזן ולא רק לעין. יש לי בגינה תבלינים מכל הסוגים באדניות, ויש גם הרבה פרחים חלקם עונתיים וחלקם רב שנתיים. הפרחים שתולים חלקם באדמה חלקם באדניות, חלקם מתפשטים וחלקם תלויים... במעברים דשא סינטטי ירוק. יש פרגולה לצל, שולחנות וכסאות ומתקן ברביקיו". מה הכי אוהב? "אוהב מאוד את עצי הקוקוס – הם בריאים, ירוקים ומגיעים כבר לקומה שלישית. השנה אהיה חייב לגזום אותם, משום שהשכנים מתלוננים שהם מסתירים להם את הנוף". איך שרדה הגינה את חום הקיץ? "הצלחתי לעבור את הקיץ עם הרבה מים ואהבה. יש לי מערכת השקיה אוטומטית וגם מערכת דישון הפועלות פעמיים ביום, ואם צריך אני מוסיף מים. הקיץ היה קשה, אבל הגינה שרדה". תוכניות לעתיד? "בקרוב אצטרך להחליף את הוינקות בפרחים אחרים והחלטתי לשתול במקומן גרניום ומקווה שייקלט. אני חושב שגרניום יוסיף הרבה לגינה". הפינה החביבה עליך? "אין פינה חביבה. אני אוהב את כל הגינה. בעיקר אוהב לשבת בגינה עם חברים ומשפחה, לשתות קפה או לאכול ארוחה וליהנות מכל רגע".

'מחלה' טובה ושמה - גינה

הבעלים? זהבה ומוטי בראון, בעלי חנות דייג ברחוב האלמוגים בעיר. איפה? גינה בגודל של כ – 100 מ"ר בדירת גן בבניין אחז. גודל הגינה בערך 100 מ"ר. זהבה היא פריקית של גינון, אהבה אותה הורישה לבנה רונן המתגורר בבאר אורה.
תמונת כתבה
בת כמה הגינה? "התחלתי לשתול כשעברנו לגור בדירה הזו לפני כשלושים שנה. אני כל הזמן משנה, והגינה עברה כבר גלגולים. כעת יש בגינה עצי פרי: ענבים, עצי הדר כמו תפוז, לימון, ועוד ויש גם עץ רימון. את הפרחים אני משרישה בעצמי. התחביב שלי הוא להשריש פרחים שקטפתי, וכשהם מוכנים לשתילה אני שותלת אותם – זה ההובי שלי. מעט מאוד מהפרחים בגינה קנויים. יש לי בגינה מסלעה יפה, ומשטח דשא סינטטי שמסביבו אבנים דקורטיביות. אני מגדלת הרבה צמחי תבלין כמו פטרוזיליה, כוסברה, רוזמרין ובצל ירוק בעציצים. הגינה מוקפת גדר חיה של שיח אברהם שמצידה הפנימי מטפסת עליה גפן. את רוב העבודה אני עושה בעצמי. השכן המתגורר ביחידת הדיור שלנו נדבק ב‘מחלת הגינון' והוא עוזר בשתילה, בניקיון ובהשקיה. יש לי בגינה טפטפות והשכן קיבל על עצמו את החלק של השקיה בצינור. מוטי לא אוהב לעבוד בגינה. החלק שלו הוא להסיע אותי למשתלה ולעזור להביא מהמשתלה את מה שקניתי. אנחנו מאד אוהבים את הגינה. בכל יום כשחוזרים מהעבודה יושבים בגינה , חברים מגיעים וכולנו מבלים זמן איכות מתחת לפרגולה". איך שרדה הגינה את הקיץ? "הקיץ הזה היה קשה מאוד והגינה ממש סבלה. חלק מהעצים הייתי צריכה להחליף, כי הם נשרפו לחלוטין והיה צריך לעקור אותם מהשורש ולשתול עצים חדשים. גם את הפרחים צריך לשתול מחדש". מה הפינה האהובה עליך ביותר? "פינת הורדים. יש לי פינת ורדים יפהפייה שאף היא נפגעה בקיץ והיה צריך להחליף חלק מהורדים. עקרתי מה שנפגע ושתלתי כעת שיחי ורדים בשני צבעים - לבן עם ורוד וצהוב עם אדום והם כבר פורחים". מה בעתיד? "עוד הרבה ורדים וענבים". 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש