סוף למלחמות הירושה - למה כדאי לערוך צוואה ומה זה חוסך לנו?

מאת: או-מד מדיקל ● 12/6/2014 11:53 ● ערב ערב 2658
ידועים בציבור? גרושים? אם יש לכם ממון? כדאי לדעת, שהדבר עלול להיות מתכון בטוח לסכסוכים בין יורשים. ניסוח צוואה יכול למנוע מלחמות בין היורשים ולהסדיר את חלוקת הרכוש בדיוק כפי שהייתם רוצים
סוף למלחמות הירושה - למה כדאי לערוך צוואה ומה זה חוסך לנו?

בארצות הברית, מקובל לערוך צוואה כבר בגיל צעיר. לאנשים שם ככלל, יש צוואה בדיוק כמו שיש להם חשבון בנק. בישראל ככלל, אין מודעות גבוהה לעריכת צוואות, משום שלא מקובל לחשוב מה יקרה אחרי המוות, וישנם כאלו, החוששים שעריכת צוואה עלולה להביא 'מזל רע'. באחד ממשרדי עריכת דין באנגליה העוסק בדיני הירושה והצוואות נרשם בכניסה למשרד:
"A Will will not kill you"
ובתרגום חופשי, עריכת הצוואה עצמה לא באמת תביא חלילה למותכם.

מהי צוואה?


צוואה היא הצהרה בכתב, המהווה מסמך משפטי ומסדירה את חלוקת הרכוש של אדם לאחר מותו. החוק הישראלי מכיר בארבעה סוגי צוואות - צוואה בכתב יד, צוואה בפני עדים, צוואה בפני רשות וצוואה בעל פה, כאשר הצוואה הפופולארית ביותר היא צוואה בפני עדים אשר אדם עורך כדי להבטיח את רצונו באשר לקביעת זהות יורשיו ואופן חלוקת הרכוש ביניהם.

לדוגמה, במקרה שארע לאחרונה, בני זוג נשואים שהחליטו להתגרש חתמו על הסכם גירושין ועברו את כל התהליך הדרוש עד לגט המיוחל, והבעל כמובן לא רצה להוריש לאשתו דבר משום שגמר בדעתו להתגרש ממנה. אולם למרבה הצער, בטרם מתן הגט, נפטר הבעל, ומכיוון שהאישה נחשבה עדיין אשתו החוקית, היא הגישה לבית המשפט לענייני משפחה בקשה להכיר בה יורשת חוקית כדי לרשת חצי מרכושו. אמו של הבעל ואחיה טענו כי היא אינה זכאית לרשת אותו לאור הסכם הגירושין ביניהם. אילו כמובן היה מסדיר הבעל את העניין הצוואה מוקדם יותר- אז יכול היה להבטיח את רצונו ולקבוע את יורשיו!

גם במקרים של ידועים בציבור, כאשר גבר ואישה מנהלים יחד חיי משפחה, ואחד מהם הולך לעולמו – יראו את בן הזוג שנותר בחיים כיורש על פי דין, גם אם השניים לא היה נשואים.
אנשים לא מודעים לכך שבאופן אוטומטי, חצי מהרכוש עובר לידוע בציבור. כיום הגדרת ידוע/ה בציבור הולכת ומתרחבת ואחת הבעיות הקשות בדיני ירושה היא שהשחקן המרכזי לא נמצא בחיים וקשה להתחקות אחרי הרצון שלו בדיעבד. הצוואה, המהווה מסמך מצווה של האדם לגבי חלוקת רכושו לאחר מותו, נועדה לפתור את הבעיה הזו. בהיעדר צוואה, קובע חוק הירושה את סדר ההורשה.

בהתאם ל'עיקרון חופש הציווי' אדם יכול לבחור ולצוות את רכושו לכל אדם ולאוו דווקא ליורשים החוקיים על פי חוק הירושה, כגון: האשה ו/או הילדים. כמו כן, הוא יכול לצוות את רכושו רק לאחד מילדיו, כמו כן, יכול לצוות את כל רכושו לכל מוסד ובלבד שאותו מוסד הוא גוף משפטי מאוגד כדין הכשר לזכויות וחובות.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש