בייבי בודהה

מאת: רותם ג'קסון ● 6/2/2014 16:09 ● ערב ערב 2640
השנה האחרונה בחייהם של מירי כהן וארנון כהן, לא דמתה לאף שנה בחייהם. כל אחד בנפרד עבר את השינוי האישי שלו. הוא הפך לטבעוני ועזב את הניהול של בית רפאל’ היא עזבה את עבודתה כגננת והורידה 56 ק"ג. כשהם נפגשו בסוף המסע, נולד להם 'בייבי'- מסעדה טבעונית, שנולדה בעקבות ולמען השינוי שעברו. עסק חדש בצל הטבעונות.
בייבי בודהה

מסעדת 'בודהה בורגר', המסעדה הטבעונית החדשה באזור התעשייה, היא ה'בייבי' המשותף של הזוג כהן, מירי וארנון שמביאים איתם לעסק כמעט במקרה שם משפחה זהה, ולא הם כלל אינם נשואים.
היא- מירי כהן, ילידת אילת בת 35, אם חד הורית לנועה בת 6.5.
הוא- ארנון כהן בן 46. רווק טבעוני, שהגיע לאילת אחרי הצבא, התאהב בשמש ונשאר. יחד הם בעלי מסעדת 'בודהה בורגר'- המסעדה שעשתה להם את החיים מעניינים יותר.
בשלשת החודשים האחרונים, כל מה שהם עושים ונושמים זה אוכל, בישול ואפייה טבעונים.
הדרך שהם עברו כדי להגיע לפתיחת המסעדה, רצופה במשברים ושינויים בחייהם האישיים, שגבו מכל אחד מהם מחיר יקר, שלבסוף כמו בכל סיפור טוב הסתיים בהפי אנד.

"החלטתי להוכיח לעצמי"


ההיכרות של מירי וארנון החלה לפני תשע שנים בקבוצת ריקודי עם בה הם משתתפים בקביעות. אחרי שנים שהם רוקדים זה לצד זו, לא בתור בני זוג לריקודים, החלה הידידות. החברות הטובה התהדקה בשנה האחרונה, עד למצב שהיום כבר חושבים שהם נשואים. אבל אמרנו כבר שהם לא, נכון?!
במקרה או שלא במקרה עבר כל אחד מהם את השינוי הגדול בחייו, במקביל. אחרי 17 שנה בתור גננת, החליטה מירי שהיא עוזבת את העבודה לטובת שנת חופש שתביא איתה בתקווה בחירות חדשות בחייה. את השנה הזו בילתה מירי בשינוי תזונה מהותי שגרם לה להוריד כ-56 ק"ג ממשקלה. מי שהכיר את מירי השמנמונת מפעם, לא יוכל לזהות היום את מירי החדשה. נאה, מטופחת, בטוחה בעצמה ובעלת עוצמה.
"את התהליך של הדיאטה התחלתי לפני שנה וחצי", מספרת מירי, "מה גם שלא ממש קראתי לזה דיאטה, פשוט עברתי לאכול אוכל בריאותי.
ההחלטה נפלה בבום, אחרי שנפגשתי עם חברות טובות שלי, לורנס המאפרת וולרי ממאפיית דודו. יום אחד שתיהן ירדו עלי רצח בגלל המשקל. בהתחלה מאוד נפגעתי מהן. תמיד הייתי שמנה, אמרתי להן, מה אתן רוצות ממני?
אבל למחרת בבוקר קמתי ואמרתי לעצמי- אני יראה להן ולעצמי שאני יכולה. וככה זה התחיל. היום אני מוקירה להן תודה על זה, כי בזכותן זה קרה".

איזו דיאטה עשית?
"הורדתי את כל הלבנים- קמח, שומן, אורז וסוכר הורדתי לגמרי. אכלתי הכל במינון קטן עם כמה שפחות שומן ולבן. והתחלתי לעשות ספורט במקביל- אירובי מים אצל דקלה ששון. היום, אנשים ברחוב לא מזהים אותי.
בניגוד למה שחושבים אני לא טבעונית וגם לא צמחונית. הורדתי באופן משמעותי את צריכת הבשר שלי מכל יום לפעם בשבוע בארוחת שישי, והתוודעתי לתהליך שעובר הבשר עד שהוא מגיע אלינו לצלחת. היום אני במודעות לזה וזה שינוי גדול. כל השנה האחרונה הייתה שינוי משמעותי בשבילי- גם פיסי גם נפשי וגם קרייריסטי. הייתי שכירה כל החיים ותוך זמן קצר הפכתי לעצמאית, בלי לחשוב פעמיים. זה היה עניין של חודשיים עד שפתחנו את המסעדה. צריך הרבה אומץ לקחת החלטה כזו, אבל התייעצתי עם ליאור אחי וקבלתי חיזוקים חיוביים".

לפעמים חלומות מתגשמים
השינוי הגדול של ארנון כהן התחיל כבר לפני שנתיים בעקבות הרצאה של גארי יורובסקי, הגורו של הטבעונים בעולם. "ידידתי, אסנת רביב, אחות במיון בבית חולים 'יוספטל', בת זוגי לריקודי -עם היא טבעונית", מספר כהן את השתלשלות העניינים, "היא תמיד חשבה שאני מתאים לטבעונות- אוהב חיות ובעל חמלה, לכן היא שכנעה אותי לבוא איתה להרצאה של גארי. הייתי אז המנהל של 'בית רפאל', התעסקתי עם בשר ומטבחים בכמויות מטורפות ולא הייתה לי אפילו פיסת אינפורמציה איך הסטייק מגיע אלי לצלחת. יש דברים שאת רואה, אבל לא באמת רואה. לא האמנתי כמה הרצאה יכולה להשפיע על בן אדם. המקרר שלי היה עמוס בכל מוצרי הבשר הקיימים, אחרי ההרצאה לא יכולתי לגעת בכלום. ברגע שנחשפתי לכל הקטע ההומאני של צער בעלי חיים זה היה אל חזור, שלא להזכיר מה הבשר עצמו עובר עד שהוא מגיע אלינו לצלחת והקטע הבריאותי בכלל. חשבתי עד אז שבשר זה דבר בריא, וכל שכן דברי חלב. אחרי ההרצאה לא יכולתי להריח ולנשום את הבשר בעבודה, עד כדי כך שהייתי חייב להפסיק לעבוד שם. על אף הרגשות העזים שהיו לי למקום הזה, והעובדה שעבדתי שם כי אני בא מנתינה, הרגשתי צורך לסיים. בהדרגה, התחלתי להיחשף לאוכל בריא, בעזרתה של רביב, שהדריכה אותי גם איך לשמור על ערכים טובים בדם. זה התחיל מניסוי וטעייה.
המעבר לטבעונות חולל בי פלאים. לא הייתי נמרץ ככה שנים. הורדתי במשקל, אני מרגיש יותר טוב ונראה יותר טוב. הרופא אמר שיש לי כולסטרול ברמה של כדורגלן בן 18.

מירי ואני התקרבנו בתקופה ההיא והייתי מוזמן אליה הרבה לארוחות ערב. אהבתי מאוד את האוכל שהיא בישלה לי וסמכתי עליה שתבשל לי בלי 'לעבוד עלי', כי לקחתי את זה קיצוני. אז הבנתי שאין לטבעונים מה לאכול באילת. הייתי מרכיב לי סלטים במסעדות וזה לא היה זה. נסעתי במיוחד לבלות במסעדות בתל אביב עד שגיליתי את 'בודהה בורגר' ברחוב בן יהודה והתאהבתי במקום. זה התחיל ממש כמו חלום, כי הייתי מפנטז איך לפתוח סניף שלהם באילת. השותפה הראשונה שלי הייתה אסנת, כי היינו שותפים בקטע האידיאולוגי, אבל מהר מאוד הבנו שיש פה עסק מעבר לאידיאולוגיה ואת השותפות למסעדה הצעתי למירי. היה ברור שמירי תהיה אחראית על האוכל כי היא טובה בבישולים. הרצון לאכול היה ונשאר שלי, לכן קודם כל רציתי שתהיה לי פה מסעדה. ככה זה התגלגל. את יודעת, לפעמים חלומות מתגשמים!"

בית במלוא מובן המילה


אבל גם היום, כשהחלום הטבעוני קרם עור וגידים (או שעדיף לא לדבר ככה ליד טבעונים) והפך לעסק, הוא עדיין לא מוגדר כמטרה עסקית למהדרין. ה'בודהה בורגר' היא בראש ובראשונה ה'בייבי בודהה' שלהם, המטבח הביתי, הבית השני והמשפחה שלהם.
"שנינו רווקים, אבל אנחנו עושים הכל ביחד", עושה מירי סדר בבלגן, "בהגדרה אנחנו לא זוג, אבל אנחנו מתנהלים ככה. שנינו מפחדים מזוגיות אז בחרנו לא להחליט. זה מורכב מדי. בגדול, אנחנו החברים הכי טובים לנצח נצחים בכל וריאציה אפשרית. לארנון אין ילדים והוא אוהב את הבת שלי כמו אבא. הוא עושה הכל עם נועה, לוקח אותה לבית ספר, לרופאים, לימי הורים ובכל צהריים מביא אותה מבית ספר למסעדה. היא אוכלת רק פה כל יום. בנינו לה משרד שם היא יושבת ומציירת, מעסיקה את עצמה ועוזרת לנו במסעדה עד אחר הצהריים ואז הולכים הביתה להכין שיעורים. הבת שלי מאוד תמכה בשינוי שעשינו. גם היא התמודדה עם זה שאין יותר ג'אנק פוד בבית. היא אוכלת את האוכל הטבעוני בהנאה גדולה".

תמונת כתבה


במהלך שלושת החודשים שהמסעדה פתוחה, הצליחה מירי לעורר סערה ביתר הסניפים בארץ, בזכות המאפים שיוצאים תחת ידיה, המוגדרים כמאפים טבעוניים בעליל- ללא גלוטן, ללא סוכר וללא ביצים. אהבת הבישול שלה, ובעיקר אהבת האפייה, עשו את שלהם ושידרגו את הסניף האילתי כבעל הקונדיטוריה החזקה ביותר ברשת. "אין להם את המתכונים שלי והם מתחננים לקבל אותם", מתגאה מירי, "אבל זה הייחוד שלנו, ואני רוצה לשמור על זה. אני הכי משקיעה בקונדיטוריה, ונצמדת לכללי הטבעונות. המאפינס שוקולד פשוט נבלע ועוגת הפירורים שלי עשתה שמות ברשת".
"לזכיין היה חשוב לוודא שלפחות אחד מאיתנו באמת טבעוני אמיתי", ממשיך ארנון, "כדי שאשמור על הצביון של הרשת. בעל הרשת עצמו תופס את זה בקטע אידיאולוגי קיצוני. אסור לנו להכניס לפה מוצרים שהם לא בגבול הטבעונות. ואפילו בעלי המפעל 'טבע דלהי', מהם אנו קונים את תחליפי הבשר והגבינה, הם טבעוניים מלידה. הם שייכים לקבוצת הכושים העבריים בארץ והאמונה שלהם היא שהגוף הוא בית המקדש. הם אנשים מאוד בריאים ומפעל חייהם הוא ליצור מזון בריא ולהעביר את המסר הלאה. כל התחום הזה של מסעדות טבעוניות אמנם חדש בארץ, אבל הוא לפחות שלם ואידיאולוגי מכל הבחינות וזה מצרך נדיר בעסקים היום".


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש