מעון התאנה – בית חם לקטנטנים

מאת: אביבה דקל ● 9/1/2014 21:00 ● ערב ערב 2636
אין משהו חשוב יותר להורים מאשר לדעת שבזמן שהם בעבודה, ילדם האהוב נמצא בידיים הכי אוהבות, הכי מעניקות והכי בטוחות שאפשר. מעון התאנה ברחוב עין ערבים מעניק את כל אלו יחד עם צוות חם, מסור ואוהב
מעון התאנה – בית חם לקטנטנים

המבנה היפה המצופה אבן, החצר הנקייה והמצוחצחת, המוקפת אדניות פורחות, נגלים לעיני הנכנס בשערי 'מעון התאנה', מרחיבים את הלב, דלתות המתכת הכבדות הן עדות שבנוסף להיות המבנה יפה, מזמין ובפקוח משרד הרווחה והת.מ.ת, הוא גם בטיחותי ובנוי על פי תו התקן של מכון התקנים. כל ילד הנכנס למקום בטוח ומוגן, בנוסף להיותו מטופל בצורה הטובה ביותר.
פגשתי ב'מעון התאנה' ילדים שמחים, מרוצים המטופלים במסירות ובאהבה. אי אפשר לטעות בהרגשה הטובה שמשרה המעון למראה הקטנטנים הרצים באהבה לזרועותיה של אילנה, המנהלת, או על אלה המתרפקים על המטפלות.
ל'מעון התאנה' מגיעים ילדים בגיל שלושה וחצי חודשים, ועוזבים כשהם 'גדולים' בני שלוש וחצי, הישר לגן ילדים עירוני. במשך הזמן בו הם שוהים במעון, הם מטופלים בחום, אהבה ומסירות על ידי המנהלת אילנה אלמקיאס והצוות המעולה שלה.

מתחם של אהבה


בתוך המבנה שלושה אולמות גדולים, מרווחים ומוארים - כל אחד מיועד לכיתת גיל אחרת. החדרים מחולקים לפינת אוכל, פינת מנוחה ופינת משחקים. לכל חדר כזה חצר נפרדת גדולה בה משחקים הילדים. מאחר ומספר הילדים בכל כיתה גדול, אוכלים הילדים בשתי משמרות. חציים אוכל בעוד האחרים משחקים, ואחר כך אוכלים האחרים בעת שאלה שסיימו לאכול ומתכוננים לשנת הצהריים. חלוקה זאת היא לא מקרית, היא מכוונת כך שכל ילד יוכל לקבל מהמטפלות תשומת לב מלאה. חדר הביטחון הוא בעצם ג'מבורי גדול ומזמין, שגם בו מבלים הקטנים שעות משחק רבות.
בנוסף לכתות ולחצרות הצמודות, ישנו משרד בו עובדת מנהלת המעון, אילנה אלמקייס, מטבח מאובזר עליו מולכת סיגי הטבחית. את האוכל מכינים כאן יום יום טרי טרי, ויש גם חדר צוות וחדר כביסה.
התפריט משתנה מיום ליום ומורכב מכל אבות המזון. סיגי, הטבחית, מקפידה שהאוכל יהיה לא רק מזין, כי אם גם טעים מאוד ובכל יום מקפידים על כך שהילדים יקבלו גם צלחת מרק קטניות מחממת.
'מעון התאנה' יכול להכיל 77 ילדים בשלוש קבוצות גיל: כיתה אחת מגיל שלושה חדשים עד שנה ושלושה חדשים, כיתת ביניים של גילאי שנה ושלושה חדשים, וכיתה השלישית של ה'גדולים' מגיל שנתיים עד שהם מוכנים להיקלט בגן עירוני. המעון מסובסד על ידי משרד העבודה והרווחה ומיועד בעיקר לנשים המנסות לקדם עצמן בשוק העבודה, לאמהות חד הוריות או לכאלה שפרנסת הבית מוטלת, לפחות בחלקה, גם עליהן.
הסבסוד הממשלתי ניתן אחרי שמשקללים את הברוטו של שכר שני בני הזוג מחולק למספר הנפשות. אם ישנה זכאות לסבסוד, ההורים משלמים רק חלק מהמחיר של אחזקת הילד במעון, והממשלה משלימה את ההפרש.
המעון קיים כבר עשר שנים כשאילנה אלמקייס, מנהלת אותו מיום שנפתח. "אין כאן כמעט תחלופה של הצוות", אומרת אילנה, "יש לנו נשות צוות שעובדות כאן מיום הפתיחה, ואחרות שעובדות כאן בין שמונה לחמש שנים. הצוות מוכשר, מנוסה, חם ואוהב, ומקדיש עצמו לילדים בלב שלם".
בנוסף למטפלות יש בכיתת ה'גדולים' גם גננת מוסמכת, שתפקידה להכין את הילדים לגן עירוני.
המעון מושקע מאוד. השנה לדוגמא עובר המעון שיפוץ רציני בחצרות. על רצפת כל החצרות יונח דשא סינתטי ויותקנו מתקנים חדשים המתאימים לגילאים השונים. גם גדרות פלסטיק גבוהות יוקמו מסביב לחצרות, כדי למנוע כניסה בלתי רצויה.

אילנה, המנהלת, בעלת תואר ראשון בחינוך ובפסיכולוגיה חינוכית ויועצת זוגית, מקצוע בו היא עוסקת מחוץ לשעות העבודה במעון, אם לשישה ילדים וסבתא לשישה נכדים.
"אני מרגישה שאני נמצאת כאן בשליחות", אומרת אילנה. "כל אדם מגיע לעולם ולא יודע מה בדיוק הוא אמור לעשות בחייו. אני יודעת, ותמיד ידעתי ששליחותי היא עבודתי היא עם ילדים משום שיש לי את הנתונים לכך ויש בי הרבה אהבה שאני מסוגלת להעניק. אני מאוד מסופקת בעבודתי, מפני שאני עובדת עם עולם אמיתי, זך וטהור וזקוק לחום ואהבה שאנחנו צריכים למלא במקום ההורים ומשם כולנו צומחים.
עבודה עם ילדים היא עבודה קשה, ולא כל אחד מסוגל לעשות אותה. אני מרגישה שיש לי 77 ילדים, בנוסף לששת הילדים שלי. כל ילד במעון הוא ילד שלי ואני אומרת את זה לא רק מהפה לחוץ אני מרגישה שזה משהו שנולדתי אתו. נולדתי עם רמת נתינה מאד גבוהה ואני יכולה לחוש את הילדים. אני מכירה כל ילד מתוך 77 הילדים שבמעון. אני יודעת מה כל אחד אוהב, מה הוא מרגיש, מה הוא אוהב לאכול ואיך הוא מעדיף לישון. אנחנו מקבלים הרבה פירגון מההורים וממשרד הת.מ.ת, בין אם זה על הניקיון, ההתנהלות, עבודת הצוות ועל כך מעידות התעודות התלויות על הקירות של המשרד שלי, אבל אנחנו לא עושות מה שאנו עושות בשביל התעודות".
המעון שייך לש"ס לפיכך מעבירים כאן לילדים בין היתר, מסורת יהודית: חגים, קבלות שבת, מסיבות בהתאם לרוח הדת ובהתאם לגיל. למרות שייכותו של המעון לש"ס הוא פתוח לכלל האוכלוסייה. כיום רק שלוש מתוך המשפחות שילדיהן מבקרים במעון הן משפחות דתיות, היתר כולן חילוניות.

תמונת כתבה


'מעון התאנה'
מיקום: עין עקרבים 15, שחמון
טלפון ליצירת קשר 054-2377733
פתוח: ימים א'-ה' 07:00-16:00


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש