טור יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 29/11/2013 11:32 ● ערב ערב 2630
בס"ד
טור יהדות

פרשת מקץ – חנוכה


גם אני כמו רבים אחרים חבר במועדון מעריצים. לא מדובר במועדון מעריצים לזמר פדופיל או לשחקן סוטה, גם לא מעריץ של כוכבי רייטינג או כוכבי קורנפלקס, "גיבורים" שמשרדי יחצנות טורחים לפאר להלל ולספר לנו על כל גרפס "שהכוכבים" עושים. אני ביחד עם מליארדי יהודים לאורך הדורות אומר כל יום בתפילה : "נקדישך ונעריצך" אנחנו מעריצים את הקדוש ברוך הוא בלבד, רק את ה' יתברך ראוי ונכון להעריץ. להעריץ בני אדם!?! מה השטות הזאת? אם היה מדובר באנשים שעשו דברים יוצאים מגדר הרגיל למען עם ישראל עוד הייתה בכך איזו שהיא נחמה פורטה , אבל בימינו הציבור מעריץ אנשים שפיתחו קריירה ודואגים לעצמם בלבד. האם יש לכם מושג כמה נזק גורמים האנשים הללו לנערים ונערות שמזלזלים בלימודים במאמץ ובעבודה קשה על מנת להצליח בחיים, כי הם מפנטזים שגם הם "יצליחו" בן רגע וללא מאמץ כמו הזמר שנתגלה בן לילה הכוכב שנולד או השחקן שמת. אנחנו חייבים להציב מראה ולצעוק בקול גדול " המלך ( הזמר) הוא עירום" תרתי משמע. האם יש לנו את האומץ לעמוד מול כולם ולומר את האמת? לשאול ולתמוה מה פתאום אתם מעריצים ונוהרים אחרי בני אדם, ועוד אחרי הפחותים שבפחותים?
השבת נקרא על יוסף הצדיק. יוסף הצדיק נמצא במצב הכי גרוע שניתן להעלות על הדעת, הוא אסיר בבית הסוהר ולא סתם אסיר אלא עבד אסיר, זה כבר התחתית של התחתית של הסולם החברתי בעולם בכלל, ובמצרים בפרט.
והנה קוראים ליוסף לבא מתוך הבור, מתוך בית הסוהר, להתייצב בפני פרעה, המלך האדיר שטוען באוזני נתיניו שהוא אלוה, עבודה זרה, כל המצרים משתחווים לפרעה לא רק בשל היותו מלך אלא מפני שהוא מחזיק מעצמו אלוהים, ברור לפרעה ולכל עבדיו וחרטומיו ויועציו שפרעה הוא לא סתם מלך בשר ודם, אלא המלך בהא הידיעה, המלך האדיר בעל הכוחות העליונים שברא את היאור את כל מצרים ואפילו את עצמו, הוא הוא האלוהים
וכעת יוסף העבד האסיר ניצב לפני המלך הרם והנישא, והמלך האדיר מבקש לשמוע את חוות דעתו של יוסף, יוסף הרי יודע שמילה אחת לא במקום, רמז קל שבקלים לפגוע בפרעה, יגרום לפרעה לערוף את ראשו של יוסף בהינד עפעף. ננסה רק לדמיין את המעמד המפחיד חורץ הגורלות שיוסף עומד בפניו. וראה זה פלא מה יוסף עונה לשאלת פרעה האם אתה יודע לפתור חלומות? עונה יוסף אלוקים יודע ואולי הוא יעזור לי לפתור לך את החלום. יוסף עומד בפני אדם שטוען שהוא אלוהים ואומר לו שאלוקים יעזור לי. זו הרי ממש מכה מתחת לחגורה לפרעה, פגיעה בכבודו באופן החמור ביותר, יוסף למעשה אומר לפרעה בפנים – אדוני עם כל הכבוד לך אתה לא אלוקים, האלוקים שלי הוא האלוקים האמיתי, ויוסף חוזר על משפט דומה לזה עוד 4 פעמים במהלך שיחתו עם פרעה. זה אומץ!!
יוסף חי את האמת שלו שיש רק אלוקים אחד, והוא האלוקים שלו, ועם כל הכבוד לפרעה, שיכול לחרוץ את גורלו של יוסף בין רגע, הוא לא נכנע לדברי ההבל של פרעה ועבדיו, אינו פוחד ומודיע בקול רם האלוקים האמיתי הוא האלוקים שלי. עמידה איתנה באמונתו. כיצד הגיב פרעה כאשר סיים יוסף את דבריו? פרעה אומר לכל עבדיו "ראיתם איזה איש שיש בו רוח האלוקים".
כאשר מאמינים בקדוש ברוך הוא ולא פוחדים מאיש –סופם של הכופרים להודות בקיום האלוקים.
גם החשמונאים בזמן חנוכה היו בודדים, מעטים, שידעו שכל האנשים מסביבם אשר התפתו להלניזם ולקידמה היוונית – ארכיטקטורה, ספורט פילוסופיה ועוד – כולם טועים, ולא התביישו לצעוק מי לה' אלי. ואכן בזכות אותם חשמונאים אמיצים נשתמרה התורה בעם ישראל ואנו זוכים לחגוג בכל שנה את חג החנוכה.
חג שמח.

הטור מוקדש להחלמתו המהירה של ידידי ורעי הרב ליאור וקנין.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש