אלי שנה: "הבית היהודי היא כור ההיתוך הישראלי במלוא יופיו"

מאת: רותם נועם ● 17/10/2013 13:56 ● ערב ערב 2624
הוא מתחייב לפתוח כיתה או גן גם אם יהיה להם מספר קטן של נרשמים. הוא לא יפגע ב'סטטוס קוו' בין חילונים לדתיים. הוא בהחלט מבטיח שינויים במועצה הדתית מיד לאחר הבחירות. והוא מתחייב לנצל את קשריו המצוינים בצמרת מפלגת הבית שלו היושבת בממשלה, לטובת צרכיה של העיר אילת. הטורבו של הבית היהודי באילת, בראיון על עסקים, פוליטיקה, ומה שהכי חשוב בעיניו - הנתינה
אלי שנה: ''הבית היהודי היא כור ההיתוך הישראלי במלוא יופיו''

אדם מרשים הוא אלי שנה. 30 שנות אילתיות ועמידה בראש החנית של עשייה עסקית ופוליטית, הפכו אותו לא רק לאילתי בנשמתו, אלא בעיקר, למוביל קהילתי, שקשר את נפשו בגורלה של בירת הדרום. בעשרים השנים האחרונות הוא מהווה את אחד הנדבכים החשובים בפוליטיקה המקומית, וללא ספק, מסתמן כהפתעת הבחירות הנוכחיות, ממש כמו מפלגת האם תחת דגלה הוא רץ – 'הבית היהודי'.

תמונת כתבה


יזם ותעשיין בנשמתו


לא איש של פרונט הוא אלי שנה, אלא מספר שתיים קלאסי. בולדוזר של עשייה. איש שתקיעת כף ידו שווה בזהב, ושכל מנהיג זקוק לו כיד ימינו. "לא גדלתי בבית עשיר", הוא מספר, "ההתחלה שלנו היתה רצופה בקשיים, אבל ברוך השם צמחנו והתחזקנו והשרשנו שורשים וכיום מצבנו איתן", הוא מעיד. במשך שנים שימש בשורת תפקידים בצבא קבע, החל מקצין סגל אוגדתי, דרך מפקד מרכז גיוס אוגדתי וכלה כקצין שלישות אוגדתי. כיום הוא הבעלים של מוניות 'פתאל', של חברה נוספת העוסקת במכירה והפעלה של מוניות, וכן בבעלותו חברת שילוח והפצה. למעלה מ-500 איש מועסקים בשלל עסקיו של האיש הנמרץ ומשפחתו, וככזה, הוא ללא ספק נגיש לאחד הפלחים החשובים במגזר העסקי המקומי – נהגי המוניות, ללא ספק מגזר הנמנה עם מובילי הדעה בעיר. כשמדברים עמו על תעשייה באילת הוא אחד הבודדים שמבין הלכה למעשה במה באמת מדובר. בעברו הקים בעיר מפעל תעשייתי לעיבוד מזון, מפעל לייצור תרכיזי שתייה טבעיים עבור בתי המלון, ומפעל לעיבוד תפוחי אדמה ועל אף הזמן הרב שגוזלים ממנו עסקיו, מגשים אלי בחייו את הזכות העליונה להשתמש בשפע שנפל בחלקו על מנת להשפיע על אלה שגורלם שפר עליהם פחות. עוד בשנות השמונים אימץ את העלייה האתיופית מיד עת נחתה בעיר במסגרת 'מבצע שלמה' וקלט עשרה מהם בעסקי המשפחה, שנה הוא גם האיש מאחורי עמותת 'ברכת השם' העוסקת בסיוע לנזקקים ולילדי אילת, והפועלת בשיתוף עם ארגון לתת באילת וארגונים נוספים. במסגרת פעילותה, נטלה העמותה חלק פעיל בהקמת בית הכנסת 'נר מאיר' ליד 'לב אילת' והיא אף מנהלת אותו בפועל.

מהו כתר פעילותך הציבורית, אני שואל אותו בראיון אחד על אחד השבוע
"לצד הקמת בית הכנסת, אין ספק שגדול מאבקיי היה הקמתה של האולפנא לבנות באילת. זה היה חזוני והוא היה כרוך במאבק עיקש. הפגנתי לגבי קדוש ששימש באותה העת כראש העיר והבאתי תקשורת ארצית ומקומית. לא הרפיתי מהנושא עד ששר החינוך ומנכ"ל משרד החינוך ירדו לאילת והתרשמו מכך שהמדובר בבעיה של ממש. מה לא שמעתי, שאין תקציבים, ואין די תלמידות, ואין כדאיות כלכלית, אך לא ויתרתי וראה זה פלא, מיד עת הוקמה האולפנא התמלאה בעשרות תלמידות וכיום היא מקור גאווה לעיר, הן בכך שהיא אינה מאלצת נערות צעירות לעזוב את ביתן ולהצפין למרכז והן בהישגי הלימודים הגבוהים המתבטאים באחוזים הגבוהים בהגשה לבגרות. גם את פרס החינוך קיבלנו מספר פעמים ועבורי זהו הישג כפול ששומר על שלמות המשפחות ומחזק את העיר בו זמנית".

חרטתם על דגלכם את דגל החינוך, מה תשימו בראש סדרי העדיפות?
"אני אעמוד על כך שבמקומות בהם יהיה חסר מספר קטן של ילדים להקמת כיתה, או גן, אנו נקצה תקציבים להשלמת החסר והילדים ילמדו בשכונות מגוריהם ולא יאלצו להיטלטל בהסעות לקצות העיר. לא יהיה מצב בו לא יפתחו כיתה או גן בגלל שחסרים חמישה ילדים, וכמו כן לא פחות חשוב, נפעל שמורים ילידי אילת יקבלו הטבות והעשרות שיגרמו להם להישאר בעיר".

אתה איש של העם
"במסגרת עסקי אני עובד בצמוד למגזר נהגי המוניות בעיר. אלו אנשים חמים. חלק חשוב מחיי העיר הזו ומהמרקם התיירותי שבה, אבל זהו לא מגזר עשיר וכשרע לעיר, הם הראשונים להיפגע. הם יודעים שמשרדי תמיד פתוח לכל בעיה, שאצלי תמיד ימצאו אוזן קשבת ושלבי וידי פתוחים תמיד לסייע לכל נהג, בין אם זה כספית או בכל נושא שיזדקק לו.
חברת המוניות שלנו מקפידה על תנאים סוציאליים מלאים לכל נהגיה ואני מתכוון להמשיך במדיניות הדלת הפתוחה, כי כל הווייתי היא של נתינה ללא צפייה לשכר, כך היה בבית אבי, שלא היה בית עשיר, וכך מתנהל גם אחי, הרב דוד שנה, שהתפטר מתפקיד בכיר במועצה הדתית, והתפטר מתפקיד בכיר נוסף בו החזיק, על מנת להתמודד בבחירות למועצה מתוך רצון לתת, ולהחזיר לקהילה דרך מועצת העיר".

ספר על אחיך
"הרב דוד שנה הוא לא איש פוליטי. הוא איש תורה. לאורך כל מערכת הבחירות הוא נותר מחוץ לפוליטיקה. הוא מעביר שיעורי תורה ברחבי העיר והוא מבוקש מאוד. שנים שהוא מעניק שרותי דת וסיוע לקהילה ומילתו היא מילת אמת".

כיצד ניתן לסייע לנהגי המוניות בעיר?
"איני מבין מדוע היה צורך לאפשר תחבורה ציבורית בלילות הקיץ בחינם. המציאות הוכיחה כי בפועל נסעו בכל אוטובוס כזה שלושה נוסעים. היכן היה ההיגיון, לחינם פגעו בנהגי המוניות, שנפגעו קשות גם בשל סגירת שדרות התמרים. נהגים שעצרו לסייע לנשים זקנות ולאנשים מוגבלים לעלות על המונית, נקנסו במאות שקלים בשל חסימת ציר התנועה היחיד שנותר במקום, מה ציפו שיעשו? שישלחו קשישה עם סלים לצעוד 200 מטר בעליה בין הגדרות והמהמורות? אני קורא לכל נהגי המוניות באילת להצביע 'טב' – 'הבית היהודי', שכן אנחנו הנציגים הטבעיים שלהם במועצה ואני מבטיח לשמש להם פה ולקדם את הנושאים החשובים לפרנסתם".

באיזה תחומים תפעלו במועצה?
"ראשית בחינוך, שכן זהו הבסיס להכל, אבל לא פחות חשובה היא התעשייה, לא על חשבון התיירות כי אם לצדה וכאלמנט שיחזק את אזור המלונות. שר הכלכלה נפתלי בנט יעמוד לצדנו ויסייע לעיר ככל שנבקש, מי כמונו נדע להציג בפניו את צרכי העיר אילת, אך לא רק הוא, ישנם גם סגן שר החינוך אבי וורצמן, סגן שר הדתות, שר השיכון ויו"ר ועדת הכספים ניסן סלומיאנסקי. אילת שקד משמשת כיו"ר השדולה לטיפול בבעיית המסתננים, יו"ר השדולה למעמד האישה שולי מועלם ואפילו אורי אורבך, סגן השר לעניין התושבים הותיקים, כל אלו נוגעים בתחומים שהם משמעותיים בחיי העיר אילת ואת כולם נגייס מתוך המפלגה כדי לקדם את אילת.

ולתושביה החילונים של אילת מה תאמר?
"שאף שאני אדם דתי ואחי רב, רשימת 'הבית היהודי' היא הדוגמה המופלאה ביותר בפוליטיקה הישראלית המבטאת את כור ההיתוך במלוא יופיו – חילונים ודתיים, ספרדים ואשכנזים, ימנים ושמאלנים, נשים וגברים. ראשי התנועה באילת הם ספרדים גאים. מי כמונו שבאים מתחום התיירות מבינים את אופייה המיוחד של אילת ואת צרכיה ובשום פנים לא נאפשר לפגוע במרקם ה'סטטוס קוו' הקיים. זו עיר שחיה בסופי שבוע ולא יעלה על הדעת לסגור אותה בכפיה. נדע לשלב ולהתחשב בצרכים של כל המגזרים".

ובמועצה הדתית ניתן לצפות לשינויים?
"אין ספק כי המועצה תקבל פנים חדשות מיד לאחר הבחירות. שוחחתי עם סגן שר הדתות שהבהיר לי חד משמעית כי המועצה הדתית תעבור בוודאות לידינו, ומכאן שכל מהלך שיבוצע בימים אלו כנגד מי מעובדי המועצה הדתית, ייבחן על ידינו".

במי מהמועמדים לראשות העיר אתם תומכים?
"פנה אלי מאיר יצחק הלוי וביקש שנצהיר על תמיכתנו בו, הבהרתי לו שאנחנו נסייע ונעזור לאחר הבחירות לכל ראש עיר שייבחר".



חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש