משה אלמקייס: "נקבל לפחות שלושה מנדטים בבחירות"

מאת: רותם נועם ● 4/10/2013 09:02 ● ערב ערב 2622
שועל קרבות ותיק הוא משה אלמקייס "מהבחינה הזו י.ח.ד וש"ס הן הסיעות היחידות שיכולות להציג קבלות ולא הבטחות". בראיון אחד על אחד הוא מתייחס לכל הפרשיות שהובילו את סיעת י.ח.ד לייצר את הכותרות שסביב מערכת הבחירות הנוכחית. "זה משום שאנחנו פעילים ומנהיגים ומי שמוביל חשוף לביקורת ולהתייחסות של מתחריו", הוא מסביר. ולא, הוא אינו מודאג כלל, לא מעריקתו של חיים עמר ולא מכתב האישום השולי העומד ותלוי כנגדו. אלמקייס תומך במוצהר במאיר יצחק הלוי, משדר פיוס אל עבר "אור לאילת", ומבטיח לשמור על ה'סטטוס קוו' עם החילונים. בדרך לקדנציה רביעית בה הוא משוכנע כי יביא את המנדט השלישי ואפילו הרביעי
משה אלמקייס: ''נקבל לפחות שלושה מנדטים בבחירות''

"יש לנו מותג שהוא כמו 'קוקה קולה' באילת", אומר לי השבוע משה אלמקייס (50), האיש ששמו הוא שם נרדף לש"ס באילת. שלוש קדנציות מלווה המפלגה הדתית מזרחית את החיים הציבוריים באילת, סביב שולחן המועצה, ולאחר האיחוד עם שמואל פילוס תחת י.ח.ד, נראה כי השתיים המאוחדות כאן בכדי להישאר. מבחינת תושביה החילונים של אילת יש באיחוד הזה בשורה טובה, שכן ש"ס של אלמקייס היא ללא ספק ש"ס מתונה, שהוכיחה כי היא בוחרת בסטטוס קוו כפי שהתקבע בעיר לאורך השנים. גם בשנותיו בראש המועצה הדתית, הוכיח אלמקייס כי יש ביכולתו לשלב בין קודש לחול. צרכיה הייחודיים של אילת מובנים לו והסיכוי כי יקצין עמדותיו אינו סביר, במיוחד שעה שהוא ער לכוח הרב שמביא עמו שמואל פילוס מי.ח.ד, שעל אף הכיפה שהוא חובש מפורסם בדו קיום בו הוא דוגל בין חילונים לדתיים. ביחד, הוא מאמין, הם מגדילים א כוחה של הסיעה לכדי שלושה מנדטים ואפילו ארבעה.

תמונת כתבה
נמשיך לשפר בשכונות, בחזות פני העיר, בקידום החינוך, התרבות, ובהבאת מקורות פרנסה לתושבים". סיעת י.ח.ד – ש"ס, בדרך לקדנציה רביעית.


"ההתקפות נגדי עושות לי רק טוב"


השבוע הועלה לאתר 'יוטיוב' סרטון המבקר את הברית שבין יצחק הלוי לאלמקייס ותוקף אותו אישית. אלמקייס אינו מתרגש, הוא כבר עבר מספיק מערכות בחירות על מנת לדעת שכמנצח סדרתי הוא חשוף למתקפות, מה שכן, הפעם הוא טוען, ירדו מתנגדיו נמוך מידי ולא, הוא אינו מתכוון להפנות אצבע מאשימה כלפי איש, אף שברור לו מאיזה כיוון פוליטי הם מגיעים: "זהו מעשה שפל ונבזי", הוא מגיב השבוע לראשונה, "מדובר באנשים שהם תת רמה ושמסתתרים תחת פרסומים אנונימיים ושוכחים שמאחרי כל מועמד יש אדם ומשפחה וילדים ושיום אחרי ה-22 בחודש נצטרך לשבת ולהמשיך לנהל את העיר יחד. גם לקמפיין פוליטי ראוי להציב גבולות, ומצער אותי שמכל העשייה שלי למען התושבים במשך 25 שנה, זה מה שהם בוחרים לפרסם ולהפיץ, לא ביקורת עניינית על פועלי הציבורי, אלא הכפשות אישיות, אני רוצה לומר להם שזה עושה לי רק טוב, אני מקבל תגובות חריפות מאוד ברחוב על הפרסום הזה, פונים אל י מתפללים ותומכים שבזים לסגנון ולרמה, מי שעשה זאת לא יודע איזה נזק גרם לעצמו, הוא רק מתמרץ אנשים כנגדו וזה שב אליו כבומרנג, אנחנו מצדנו לא נרד לרמה הזו ונמשיך בקמפיין החיובי אותו אנו מנהלים".

אין ספק שבמערכה הנוכחית שיניתם קו, בקמפיין הקודמת הלכתם ראש בראש נגד סיעת 'אור לאילת'
"אין זה סוד כי ב-2008 ניהלנו קמפיין אגרסיבי נגד 'אור לאילת' והם נגדנו, אבל כיום היחסים בינינו לבינם טובים וההדורים יושרו. בשבוע הקרוב נשב איתם שוב על מנת לנקות את השולחן ממשקעי העבר. הם סיעה לגיטימית, לא אויבת, אלא שותפה לדרך במועצה".

ובכל זאת אתם פונים אל אותו קהל יעד
"נכון, אבל כל זמן שהדברים נעשים בצורה לגיטימית ובהגינות, אז אין לי בעיה איתם, אנחנו מייצגים את המר"ן הרב עובדיה יוסף והם דואגים לתלמוד תורה שלהם וכל אחד מושך לכיוון שלו, אבל אני לא אתקוף אותם".

בראש הסיעה שלהם עומד יניב חנו, שמנהל אטרקציה עם מופע לא הכי צנוע מבחינה הלכתית
"אני לא נכנס לתעסוקה שלו. זו העבודה שלו הוא מייצג תיירות. אני מחזיק בדעה שהעיר שלנו זו עיר ייחודית. אנחנו בש"ס יודעים לכבד את הצרכים התיירותיים של העיר ושל התושבים החילוניים כאן. זו עיר שחיה ומתפרנסת בשבתות ובחגים ובגישה הזו הגענו להישגים. הקמנו מבני דת, מקוואות ובתי כנסת והכל נבנה בנועם הליכות, ובהבנה שכך צריך שיהיה גם בעתיד".

לאחרונה דרש בג"צ מעיריית תל אביב כי תאכוף את חוק העזר שלה האוסר על עבודה בשבתות, חוק כזה קיים גם באילת
"דעתי האישית, גם כששימשתי כיו"ר המועצה הדתית, היא כי אילת חייבת דין שונה. כעיר תיירות שחיותה בסופי השבוע, לא יעלה על הדעת שנסגור עסקים שפועלים בשבת. איש באמונתו יחיה. מי שרוצה להתפרנס, אני האחרון שאמנע זאת ממנו והאוכלוסייה הדתית שגרה כאן מבינה את זה. יש אזור תיירותי ויש את אזור המגורים ואם יש איזו פיצוצייה שפתוחה מידי פעם זה בסדר, זה לא מפריע, בתי הכנסת עדיין מלאים, בכלל חשוב לי להדגיש שלא זכורה לי התנגשות בין האוכלוסיות בשנים האחרונות, כל מה שנדרש זה נועם הליכות, המוטו שלי הוא – אין מלכו נוגעת בחברתה – ועמו הלכתי שנים"

אפרופו המר"ן שיהיה בריא, התרופפות בריאותו באה לתנועת ש"ס לאחר תקופה לא קלה של מכות פוליטיות בזירה הארצית
"אנחנו מתפללים כל היום לשלומו של המר"ן ובטוחים כי יתחזק, דווקא בשעה כזו אנחנו מגלים עד כמה ציבור הבוחרים שלנו מתגבש ומתאחד וזה מחמם את הלב. ללא קשר, ברמה הפוליטית הארצית התנועה עברה זעזוע לאחר הבחירות האחרונות. אין ספק. אנשים העזו לצאת כנגד התנועה, גם מקרב הדתיים, אנשים כמו הרב אמסלם והרב אמנון יצחק, ולמרות שקרסו ונפלו, עצם זה שהעזו, החליש את התנועה, כמו כוס מים פושרים שמצליחה לצנן אמבטיה לוהטת, כמו העמלק שאף שנוצחו על ידי ישראל, עדיין הביאו לכדי כך שאחרים לא פחדו לבוא אחריהם, אבל בעזרת השם יצאנו מהמשבר מחוזקים, ואחרי הירידה באה עליה בדמותה של החלפת ההנהגה. שובו של אריה דרעי הוא משב מחיה של רוח ואין לי ספק שנצא מחוזקים מכך גם באילת".

גם באילת ספגתם מכה מעריקתו של חיים עמר שעמד בראשכם לטובת מקום 2 ברשימתו של דובי כהן
"ש"ס הוכיחה לאורך שלוש קדנציות שיש לה קהל תומכים נאמן שמביא שני מנדטים. אנחנו באילת כמו מותג של 'קוקה קולה', והציבור אינו נוטש אותנו ואת המר"ן. יש לנו את העשייה שלנו ואת המעגלים שלנו וכעת הצטרף אלינו שמואל פילוס, שהוא כוח לא מבוטל".

שמעלה מנדט או רק מכסה על החלשות אפשרית
"ללא ספק מעלה אותנו לשלושה ארבעה מנדטים. זהו איש עם עשייה ורקורד מוכחים. יש לו קהל תומכים גדול שהולך אחריו שנים ולכן, עם עבודה נכונה, נחזק את כוחנו ביחד".

לא הצבנו אולטימאטום לחביב חזיזה


עד כמה יכול לפגוע בכם כתב האישום התלוי כנגדך
"אם הייתי רוצה, הייתי סוגר את כתב האישום הזניח הזה כבר לפני חודשיים שלושה כשהעו"ד שלי דיבר עם הפרקליטות. השופט פנה בדיון הראשון לשני הצדדים ואמר להם, נו באמת, אתם רוצים להעסיק אותי עם שטויות כאלו? אבל לנו אין מה לשבת, אנחנו רוצים זיכוי מוחלט. מדובר בטעות סופר דבילית. הייתי במועצה הדתית 15 שנה ויצאתי נקי וללא רבב, לכן לא יעלה על הדעת שאחרי 15 שנה אני אלכלך את עצמי עבור השכרת רכב בגובה 2500 שקל. אין טעם להיכנס לפרטים, בסופו של דבר ההר יוליד עכבר, אבל לומר שזה מטריד אותי? זה בכלל לא מטריד ולא מעסיק. מדובר בזוטי דברים".

אתה מאשים את הפרקליטות או את יריביך הפוליטיים?
"אין ספק שמדובר ביריבים מבית. התיק הזה היה סגור כבר לפני 5-6 שנים ושכב בפרקליטות כאבן שאין לה הופכין ומישהו דאג לעורר את זה, אבל הציבור מכיר את העשייה שלי ושל משפחתי ועד כמה אני ושותפי תורמים ואני מעדיף להתעסק בטוב ולא ברע".

לאחרונה נשמעו צרימות בינך ובין יו"ר המועצה הנוכחי חביב חזיזה, לאחר שזה הודיע על תמיכתו בדובי כהן
"ביני לבין חביב אין כרגע שום תקשורת. פוליטית או אחרת. חביב בחר לו דרך ואני מכבד את זה, רק הצטערתי לקרוא ב'ערב ערב' שהצבנו לו אולטימאטום - או לתמוך במאיר או לאבד את המועצה. ממש לא. ההפך הוא הנכון. אני הסכמתי שהוא יתמוך בדובי ויבוא איתנו למועצת העיר, אלא שהוא ביקש בתמורה לכך הבטחה כתובה ואני ומאיר הסברנו לו שלא יעלה על הדעת שהוא יבקש מסמך חתום ממאיר בנושא. זה לא סביר, ובנקודה זו דרכינו נפרדו".

השמועה מדברת על כך שבין כה וכה אין לו סיכוי לשרוד בתפקיד לאור כך שנציגי משרד הדתות שהם של ש"ס, יצביעו בעת חידוש המועמדות על פי בקשתך
"יותר מכך, יש לי רוב במועצה הדתית ואני יכול להדיח את חביב מחר בבוקר אם אני רוצה, אבל איני רוצה בכך. גם נכון שארבעת נציגי משרד הדתות שמצביעים על ראש המועצה הם אנשים עמם אני קשור קשר הדוק. הדברים ייעשו, אבל ייעשו בצורה המקובלת ורק לאחר הבחירות".

אין זה סוד שאתה תומך במאיר יצחק הלוי להמשיך לקדנציה שלישית
"אני תמיד טוען שאדם צריך להכיר טובה למי שהיטיב עמו. מאיר כאדם הוא אנושי וחבר טוב ויש שיתוף פעולה מלא בינינו ולכן אנו מוקירים לו תודה. בעשר שנות פעילות ועבודה משותפת עם מאיר רק היטבנו עם האוכלוסייה שלנו ועם הסובבים אותנו, שזה אומר דאגנו לבניית יותר מעשרה בתי כנסת, בית לוויות מפואר ומקוואות לנשים – עיריית אילת בראשותו של מאיר הקצתה בכל שנה מיליוני שקלים למבני דת ותקציב שחולק למוסדות, לצד כספי תמיכות. היה זה מאיר שעמד לאורך כל השנים מאחורי ההסכם הקואליציוני שאפשר את התקציב הזה שעמד על מיליון שקל בשנה. את ההסכם מול מאיר סגרתי אני, ואני היה גם זה שהיה ממונה על חלוקת הכספים והתקצוב של כל מבני ומוסדות הדת לאורך השנים, רק כשפרשתי נתתי הוראה להעביר את האחריות לנושא אל חיים עמר, לכן מצער אותי שעכשיו הוא מסתובב ומתהדר בנוצות לא לו, כאילו הוא היה זה שעמד מאחורי התקצוב. זה היה הסכם של ש"ס ועבודה שלי ואפילו המינוי שלו יה מטעמי ובאישורי.

ואם 'יש עתיד' יכנסו למועצה והוא ירצה להכניס אותם לקואליציה שלו, תטילו וטו?
"ממש לא. כל מועמד שיישר קו עם הסטטוס קוו הקיים מוזמן לשבת איתנו. זה חוזר לזה שאת אילת יש לנהל באופן שיתאים לכלל האוכלוסייה. מעולם לא היינו סקטוריאליים. לא דאגנו רק לדתיים, יפתח מזרחי ישב בתיק ההנדסה זמן ממושך וטיפל בעסקים שלא היו קשורים לאוכלוסיה הדתית, הוא עזר לאינסוף משפחות שיכולות להעיד כי הגשמנו את הסיסמה של יחד חילונים ודתיים".

יצאנו מחוזקים מסיפור חיים עמר"


עדיין פגועים מנטישתו של חיים עמר?
"אין ספק שמדובר בסיפור כואב, אבל הוא כבר מאחורי. דנתי ודשתי בזה ואין צורך ללעוס את הנושא. חיים בחר לו צד ואנחנו ממשיכים בשלנו. אני מאמין שהכל לטובה ושיצאנו מכך מחוזקים. אם בהתחלה ויתרתי על מספר אחת לטובתו, אז כנראה הייתי צריך להיות מספר אחת ולכן אין מקום לכעס ומרמור".

זה יעלה לכם במנדט?
"ממש לא. גם אם חיים היה מוסיף לנו נדבך, הרי שעם עזיבתו הוא לקח את מה שהביא, אבל לא גרע מהקיים, ובתוספת שמואל פילוס התחזקנו, כך ששלושה מנדטים אנחנו נביא בטוח. מה שכן, טוב שזה קרה לפני הבחירות ולא אחריהן, זה יכול היה להיות כואב פי כמה לו הפיצול היה נעשה לאחר הבחירות ובניגוד לרצון הבוחרים".

מהו סדר העדיפויות שלכם לקדנציה הקרובה?
"אני קורא כמו כולם את המצעים של הרשימות השונות שמבטיחים שיום אחרי הבחירות אילת תהפוך לקאן בצרפת ותהפך בן לילה לעיר הכי מתויירת באירופה. מצטער, אני לא איש של סיסמאות והצהרות. אנחנו הסיעה היחידה שמגיעה עם קבלות במקום הבטחות. יש לנו בקנה שלוש קדנציות של עשייה מוכחת, היינו שותפים בכל תחומי העשייה – חינוך, בנייה, ספורט ורווחה. אז להצהיר שנביא פרנסה ונדאג לחינוך זה נהדר, אבל מה שחשוב באמת זה שנמשיך להיות שותפים להנהגה בעיר. גם לי וגם לחברי שמואל פילוס ניסיון של שנים ארוכות ויכולת לסייע לתושבים. אנחנו מדברים בגובה העיניים ודלתנו תמיד פתוחה. אין ספק שישנם דברים רבים הטעונים שיפור. בשכונות, בחזות פני העיר, בקידום החינוך והתרבות, בטיפול בבעיות שנוצרות עקב הריחוק הגיאוגרפי מהמרכז, בהבאת מקורות תעסוקה ופרנסה לתושבים, אנחנו ערים להכל ופועלים ללא לאות על מנת שאילת תהנה מאוכלוסייה חזקה ולא תהיה עיר של חדרניות ומנקים בלבד. אנחנו מבינים את החשיבות של הבאת אנשים בעלי תארים וכחברים בקואליציה הבאה נמשיך לשפר ולהצעיד את אילת קדימה".



חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש