נקודה אדומה: האוסקר של עולם העיצוב

מאת: רותם נועם ● 18/8/2013 10:46 ● ערב ערב 2064
מעצב הנעליים הנודע ג'ימי צ'ו כיהן כחבר בצוות השופטים. הכוריאוגרף הישראלי אוהד נהרין ריגש את הקהל עם יצירתו דקה דאנס. צוות מעצבי חברת לנובו הוכתר כצוות המוכשר והיצירתי ביותר של השנה. טקס פרסי ה'רד דוט' 2013. סקירת העיצובים הטובים ביותר
נקודה אדומה: האוסקר של עולם העיצוב

בכל ראשית חודש יולי זה קורה, כבר 58 שנה, טקס האוסקר של עולם העיצוב המודרני, שנערך באסן שבצפון גרמניה. נוטלים בו חלק מעצבים מכל תחומי העיצוב, החל באדריכלות, דרך תחבורה, אלקטרוניקה, ריהוט, אופנה ואפילו ציוד רפואי וכלי עבודה. באנגלית זה נשמע יותר טוב: Red Dot Design Award – חלומו הרטוב של כל מעצב מוצר באשר הוא, לזכות בנקודה האדומה שמשמעה – אתה הטוב ביותר מתחומך – השנה.

תמונת כתבה

הזכייה כמקדם מכירות

אז אמנם אין המדובר בגלובוס או אוסקר מוזהבים, אלא יותר בתעודה עליה מתנוסס הלוגו הנחשק ועדיין מדובר באחד מהאירועים הנוצצים באירופה, אליו מגיעים השמנה וסלתה של עולם העיצוב. הטקס עצמו מרשים ביותר, ממש כמו באוסקר, עם שטיח אדום והרבה מאוד גברים בחליפות מעצבים ונשים בסטילטו. זה מתחיל בגאלה חגיגית שלאחריה מפציעה מסיבה מושקעת עד השעות הקטנות של הלילה. יותר מ-1200 מוזמנים שהגיעו מכל קצווי הגלובוס, התקבצו לאירוע הגאלה שבתיאטרון אלטו שבמרכז העיר אסן, על מנת לחלוק כבוד למוצרים הזוכים השנה. מדובר ביותר מ-4662 מוצרים ופרויקטים פוטנציאלים שהוגשו לתחרות על ידי 1865 חברות מ-54 מדינות שונות, מתוכם זכו בנקודה הנחשקת 1065 מוצרים שחולקו ל-19 קטגוריות שונות, כאשר מתוכם זכו 57 בפרס הגבוה ביותר בתחרות – The Best of the Best (המיטב שבמיטב רד דוט), בנוסף הוכתר צוות מעצבים של חברה אחת (השנה צוות חברת לנובו) כצוות המוביל לאותה שנה בכל הנוגע לחדשנות והשראה. אגב, בשונה מתחרויות אחרות בהן הזוכים מקבלים כסף, כאן התעודה היא הכבוד, והפרסום שלצדה, כמו גם האפשרות להציג את הפרס כמקדם מכירות, עולה לזוכה כסף. כמה? בין 3000 יורו למי שמקבל ציון לשבח ועד 6000 יורו לזוכים במיטב שבמיטב. מאחר ומדובר בחברות עשירות, אין מה לרחם עליהם. הסכומים הללו בטלים בשישים עבורם וודאי שבעבור היכולת לקדם מכירות באמצעות הזכייה. זה גם אולי מסביר את המספר הרב של זוכים (כרבע מהניגשים).
תמונת כתבה
אז מה היה לנו שם השנה: רהיטים, גאדג'טים, מכשירי חשמל ביתיים שמשדרגים את החיים ואפילו עליית מדרגה בכל הנוגע לייצוג של תחום האופנה שתפס מקום של כבוד בתערוכת השנה, בין היתר מצאנו שם שעוני יד שעוצבו מתחתיות של פחיות שתייה, משקפיים מעץ, תיק מיוחד לאופניים וכזה המצויד במנורות לד שנדלקות ברגע שפותחים את הרוכסן ואפילו כובע מגבעת קשיח עשוי עור ארנבת, שפוסל לפי צורת הגולגולת. חיזוק לדומיננטיות של עולם האופנה השנה התקבל בעזרת נוכחותו של מעצב העל ג'ימי צ'ו בחבר השופטים, שהתפרסם בזכות נעלי הנשים שאהובות כל כך על נשות סקס והעיר הגדולה וויקטוריה באקהם. כיתר 36 השופטים (מתוכם 12 פרופסורים) נדרש גם צ'ו לבחון מגוון של פרמטרים בדרך לקביעה כי מוצר מסוים ראוי לנקודה אדומה, לסתם ציון לשבח או להיכלל ברשימת המיטב שבמיטב – רשימת הפרמטרים כוללת את האיכות לצד ההיבט החדשני של המוצר, מידת הפונקציונאליות והתאימות האקולוגית שלו, כמו גם את עמידותו, השתלבותו בסביבה, תוכנו הסימבולי והאמוציונאלי ותאימותו למשתמש (ארגונמיות). כשנשאל על ידי המייסד ויזם האירוע פיטר זק, מדוע הוא מעצב נעליים לנשים בלבד, השיב צ'ו מבלי לחשוב פעמיים, "משום שהן מבזבזות הרבה יותר ומחזיקות הרבה יותר זוגות נעליים בארון מאשר גברים". צודק.

גם אנחנו נקודה על המפה

תמונת כתבה
אגב, גם לישראל היה ייצוג מרשים בתחרות, עם הכוריאוגרף אוהד נהרין, מנהלה האמנותי של להקת בת שבע, שהבלט המקומי של תיאטרון אלטו אסן ביצע באופן מרשים למדי חלקים מתוך יצירתו המודולארית 'דקה דאנס' שקנתה לה שם עולמי בביצועו של אנסמבל בת שבע. ברקע התנגנו שירים כ'הבה נגילה' ו'אחד מי יודע', ועל אף שהקהל לא הבין מילה, ניכר כי האירוע עורר התרגשות רבה והעניק לערב כולו נופך אמנותי פורץ גבולות. בפן העצובי מי שנבחרה לקבל נקודה אדומה של כבוד, היתה חברת כתר פלסטיק, שעבורכם מסמלת אולי שם נרדף לריהוט פלסטיק זול, אך בשנים האחרונות מקפידה לשלוח עיצובים משגעים לתערוכה, שאינם נסתרים מעיני השופטים. השנה היה זה עציץ נתלה וצבעוני המכונה Rainbow (קשת בענן), שלבד מהעובדה שעוצב בהתאמה בשלל צבעי הקשת, הוא בנוי כך שהוא מאפשר תליה של מספר עציצים באופן מודולארי זה מעל זה, ומתאים על כן לחללים קטנים כמרפסות ודירות קטנות. יתרון נוסף של המוצר החמוד היא העובדה שכל עציץ משקה את זה שתחתיו מהחור שבתחתיתו, מה שמקטין עד מונע את היקוות השלולית המעצבנת בתחתית. בארץ נמכרים העציצים הללו במחיר שווה לכל נפש של 135 שקלים. אז מה היה לנו שם בתחום העיצוב שתפס את עינינו? קבלו הצצה אל חלק מהעיצובים זוכי המיטב שבמיטב לשנת 2013: גופי תאורה פרי עיצובו של המעצב Issey Miyake, יפן.

לשלב בין חדש וישן

תמונת כתבה
לא לחינם זכה המבנה המרשים הזה בפרס המיטב שבמיטב בתחרות רד דוט השנה. מדובר בכנסיית הלב הקדוש של ישו שבמינשנגלדבאך שבגרמניה. מטרת העבודה היתה לשמר את המבנה ההיסטורי המסווג כאנדרטה היסטורית, תוך הפיכתה לבנין מגורים מודרני, ובו 23 דירות במימון ציבורי. שימור החיצוניות נעשה באמצעות בניית מסגרת עץ שתמכה בקירות החיצוניים לאורך כל הבניה הפנימית, שבעצמה נעשתה על ידי שימוש בקונסטרוקציות מתכת וזכוכית, בטכניקה של מבנה בתוך מבנה. העירוב בין הישן שבחוץ למודרני שבפנים, פשוט מהמם את העין. גם הפיכתו של מבנה ציבורי לדיור ציבורי, אף היא לא נעלמה מעין השופטים, אבל מעל לכל זהו השילוב במושלם בין חדש וישן, גבוה ונמוך, אבן וזכוכית, עץ וברזל, שעל אף שונותם הרבה, הצליחו להפוך ליצירה אחת שלמה, שהיא שתיים נפרדות העומדות כל אחת בפני עצמה. אגב, עם כניסתכם, הדבר הראשון שעדיין תראו הוא את ישו הצלוב על הצלב, נתמך באחת מקורות הבניין המקוריות. שולחן מדגם "בלתי נראה" בעיצוב Tokujin Yoshioka, איטליה.

לאחסן שאריות בסטייל

תמונת כתבה
כלי שולחן תמיד היוו ביטוי של רוח הזמן בה נוצרו. ב-1920 מעצב הבאוהאוס וולטר גרופיוס יצר צלחות וקערות שמיזגו בין שולחן האוכל למטבח באמצעות הפונקציונאליות והפשטות שלהם שהפכו אותם לייחודיים וראשונים מסוגם. זו גם בדיוק הסיבה מדוע זכו הכלים הפשוטים למדי למראה מבית Osoro לפרס המיטב שבמיטב, שכן מערכת כלי שולחן זו מציגה פתרון פשוט לחיי היומיום המתאים עצמו בקלות לדרישות המשתנות של אנשים במהלך חייהם. הכלים מגיעים בגדלים שונים, הם קומפקטים בעיצובם, קלים לאחסון ומציעים למשתמש שפע של וריאציות ושילובים שונים במגוון צורות וצבעים, הערוב בין חומרים מסורתיים לחדשים מייצר שלמות חדשה. ניתן לאחסן בהם שאריות של ארוחות במקרר או לשמור בהם מזון טרי לתקופה קצרה, הם נאטמים עם טבעת סיליקון בעזרת מכסים בצבעים שונים, המעניקים הגנה מושלמת למזון הנשמר בהם, ובכך מהווים פרשנות חדשה למודולאריות ופונקציונאליות, כאשר הפערים בין בישול, קירור, הקפאה ואחסון מגושרים לפתע בקלילות שלא היתה מוכרת עד כה. כיסא עץ בעיצובו Lievore Altherr Molina, ספרד.

העקומה המושלמת

תמונת כתבה
מאז 1960 מתפתח עיצוב הטלוויזיות במטרה לשפר את חווית הצפייה שלנו. טלוויזיית OLED מבית LG, היא הדבר הכי סקסי בשכונה נכון לרגע זה. הצורה החדשה מדגישה את עובייה הצר. כמו כן היא קעורה, ומוטה מעט קדימה באופן שמשפר את חווית הצפייה למקסימום. היא פשוטה, מינימליסטית, ועם זאת אלגנטית ועל כן על זמנית בעיצובה. כורסה דגם 'אאורה' בעיצוב סטודיו Mikko Laakkonen, פינלנד.
תמונת כתבה

הרמוניה עם הזמן

תמונת כתבה
גם עיצוב מטבחים לאורך השנים היווה דרך טובה ללמוד על אורח החיים באותה התקופה. קחו לדוגמה את 'מטבח פרנקפורט' משנת 1926 בעיצובה של המעצבת האוסטרלית Margarete Sch?tte-Lihotzky, שנבנה ב-10,000 מטבחים בפרנקפורט של אחרי מלחמת העולם הראשונה. היה זה הניסיון הראשון לבנות מטבח רציונאלי, פונקציונאלי, בעלות נמוכה, שחושב על תהליכי בישול בסביבה רב תכליתית במטרה לייצר יעילות. המטבח הזה מבית Pia מחזיר אותנו למטבח ההוא, שכן הוא בנוי כולו כנווה מדבר פונקציונאלי של רגיעה. הוא אסתטי להפליא, ופינותיו המעוגלות משרות שקט ועדינות, זוהי דוגמה למערכת מטבח קוהרנטית ומרשימה אך גם עמידה וכזו המשלבת מגוון תצורות בקונספט אחיד. על אף כל אלו היא אינה מוותרת בדבר על פונקציונאליות של אחסון והגשה. הפנלים הקדמיים זמינים בכל צבעי מאט ו-RAL וניתן להזמין גימור לכה מבריק ואפילו גימור יהלומים, בהתאמה אישית. זוהי אדריכלות מודרנית במיטבה שכן היא מאוזנת באופן שיכול להתאים לכל הגדרה אדריכלית וניכר כי עיצובה יחזיק לזמן רב שכן היא עשויה מחומרים מעולים.

נוכחות טבעית

תמונת כתבה
אין מה לעשות, העיצובים של פיליפ סטארק עוצרים את נשימתנו בכל פעם מחדש. הגאון פשוט לא טועה וכעת גם עם סדרת ברזי האמבטיה Axor, שזכתה אף היא במיטב שבמיטב שתערוכת הרד דוט האחרונה. זהו עיצוב המשקף זרימה והמזכיר צורות המצויות בטבע. הצורה אורגנית וזורמת ומקנה תחושה של מיידיות מרגשת ורבת עוצמה. הברז הופך לפסל טבעי המתאים באופן ארגונמי ואינטואיטיבי מושלם לשימוש אנושי. טכנולוגית גם כן מדובר בחידוש שכן נפח המים והטמפרטורה נשלטים כאן לראשונה בנפרד ולא כפי שאנו רגילים יחד. המשמעות היא כמובן אקונומית. גם זרם המים חסכוני ויעיל יותר לאור "מרסס" חדש שפותח כך שהוא מעניק תחושה של נפח מים גדול בכמות של 3.5 ליטר בלבד לדקה. כך אתם חוסכים במים, אך לא מוותרים על ההנאה. 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש