הבית שלנו גדול וירוק - נבחרת סטודנטים ישראלית באולימפיאדה הירוקה

מאת: או-מד מדיקל ● 14/8/2013 08:33 ● ערב ערב 2064
לראשונה, נבחרת סטודנטים ישראלית תשתתף החודש בסין בתחרות הבינלאומית היוקרתית 'סולאר דקתלון' המוגדרת גם כ'אולימפיאדה הירוקה' של העיצוב. יחד עם עוד 20 מדינות נבחרות מרחבי העולם, הם יתמודדו בעשר קטגוריות בתחומי האדריכלות, האנרגיה, הנדסת המבנה ועוד. חושבים ירוק.
הבית שלנו גדול וירוק - נבחרת סטודנטים ישראלית באולימפיאדה הירוקה

דמיינו לכם בית שמייצר יותר אנרגיה משהוא צורך. זה לא סתם חלום, זה הבית הירוק שהצליחו לבנות חברי נבחרת ישראל לאולימפיאדה של האדריכלות הירוקה. התחרות היוקרתית, 'סולאר דקתלון', מיועדת למוסדות אקדמאים העוסקים בתחומי הבניה. כ- 20 נבחרות מרחבי העולם יתמודדו ב‏עשר קטגוריות בתחומי האנרגיה, הנדסת המבנה, אדריכלות ועיצוב פנים, תקשורת ופרסום. כל ‏קטגוריה תבחן על ידי צוות שופטים מוסמך בתחומו, לפי קטגוריות וניקוד שהוגדרו בחוקי התחרות.‏ השילוב של פקולטות ואקדמיות לצד מימוש של פרויקט מגורים, המבוסס על ערכי התכנון הירוק בקנה ‏מידה אמיתי ושימושי, הם האתגר המרתק של תחרות זו.‏ בראש נבחרת ישראל בתחרות, עומדים האדריכלים ד"ר יוסי קורי וחן שליטא ש‏מובילים קבוצת סטודנטים מארבעה מוסדות אקדמאים מובילים בארץ: 'שנקר', אוניברסיטת 'תל אביב', החוג ‏לעיצוב פנים של המסלול האקדמי 'המכללה למנהל', והמרכז האקדמי 'ויצו' בחיפה.‏ יחד עם ראש המחלקה ללימודי חוץ ב'שנקר', עודד חי, שמוביל את הפרויקט כמנהל אדמיניסטרטיבי, הצוות הציג קונספטים בהם שולבו גם טכנולוגיות ירוקות של חברות ישראליות.

תמונת כתבה

אלופת הבנייה האקולוגית

שנה עברה מאז החלה ההיערכות הישראלית לתחרות. הנבחרות נדרשו לייצר מבנה אמיתי אשר מייצר יותר חשמל מאשר הוא צורך בפועל, בר השגה מבחינת עלות ייצור, מושך ונוח למגורים, בעל תנאים הולמים מבחינה בריאותית ונוחים מבחינת אוורור וטמפרטורה, מבנה המייצר אנרגיה לשימוש עצמי, הכולל אפשרויות ניקיון ובידור, בישול וכמובן כולל מים חמים וקרים נקיים.

אז מה הציגה נבחרת ישראל?

הנבחרת הישראלית תכננה יחידת מגורים בגודל של כ-85 מ"ר באופן מודולארי, כך שניתן להכפיל את גודלה בעתיד מול התרחבות המשפחה. מאחורי תכנון 'הבית הירוק' הישראלי עומד הישג ענק - עצמאות אנרגטית. הבית יהיה עצמאי לחלוטין מבחינה אנרגטית, ולמעשה, ייצר יותר חשמל ממה שייצרוך בפועל. במסגרת בניית הבית נעשה שימוש בטכנולוגיות ישראליות מתקדמות, שחלקן יוצגו לעולם לראשונה במסגרת התחרות. כך למשל משולבת בבית טכנולוגיה חדשנית של חברת 'פיתגורס' הישראלית, שמייצרת זיגוג לחלונות, כך שניתן לראות דרך השמשות תוך כדי שהן מייצרות אנרגיה. מדובר בפרויקט ייחודי, המשלב בניה ירוקה עם טכנולוגיות ישראליות מובילות בתחומי הבניה ‏הירוקה, מובל על ידי צוות סטודנטים צעיר ויצירתי, המציג את טיפוס הבניה וצורת המחיה העתידית ‏בסביבה מקיימת.‏ המבנה של הנבחרת הישראלית תוכנן בהשראת 'בית ארבעת המרחבים', המאפיין את אדריכלות ‏הבית הים-תיכוני הישראלי הקדום. תצורת המבנה הינה חדשנית, במרכזה נמצאת החצר הפנימית- ‏כאלמנט המטשטש את הגבולות שבין הפנים לחוץ. התחרות, שבשנים האחרונות התקיימה בארצות הברית, תתקיים החודש לראשונה בעיר דטונג שבסין. הקמת המבנה בישראל, לצורך אימות התכניות ובדיקות הצריכה בפועל, החלה בחודש ינואר 2013, ‏במתחם 'חוצות המפרץ' בחיפה מקבוצת 'מליסרון' שנבחר להיות מקום משכנו. מעבר לאתגרי הבנייה הרגילים, נושא עמו הפרויקט אתגרים נוספים – מורכבים ביותר, כדוגמת חיבור ואינטגרציה בין טכנולוגיות חדשניות, חשיבה על פירוק והרכבה מחדש, שיתוף פעולה בין הסטודנטים, שיתוף פעולה בין יועצים מתחומים שונים לבין יצרניות מקומיות, שינוע בינלאומי של כול החממה הטכנולוגית וכל זה, בפרק זמן קצוב של שבועיים בלבד להקמה בסין.
תמונת כתבה

לעשות יותר במעט

הפרויקט הממומן מכספי ממשלה, מוסדות אקדמיים משתתפים ושורה ארוכה של חברות קלינטק ובניה ‏ישראליות מובילות, דרש מחשבה רבה מצוות התכנון. בתכנון המבנה היה על הצוות להתחשב בעובדה כי ישנה הגבלה בחומרים ממקורות טבעיים, ולכן נדרשו לתכנן בכל שלב ושלב שימוש במינימום חומרים, הפחתת נפח ומשקל בשינוע, הפחתת זיהום והורדת עלויות על מנת שהמבנה ישתלם ליישום. אחת הדוגמאות הבולטות לכך בתכנון בפרויקט באה לידי ביטוי באיחוד הפונקציות: טריבונות ישיבה בבית משמשות גם לאחסון, משטח עבודה יוצא מתוך ארון חדר השינה והידיות של הארונות נוצרו על ידי גריעה מהבמבוק עצמו. בנוסף, בבית הירוק מוצגות שלוש טכנולוגיות המשתלבות בחלונות. הזיגוג במבנה מורכב מזכוכית בידודית המעניקה בידוד וסינון קרינה עם יכולת כניסת אור טבעי לחלל הפנימי, בניית חלון ארבעת העונות המאפשר התאמה לעונת השנה וחלונות סולאריים. אם לא די בכך, על מנת לעודד את האפשרות למחזור, נעשה שימוש במינימום סוגי חומרים ובמחברים, ובחירת אמצעי חיבור המאפשר את פירוקם לזרמי חומר טהורים. כך ניתן לבצע שדרוגים ותיקונים בפשטות, ללא לכלוך וזיהום. בחירת החומרים והמוצרים לבית נעשה כך שתבטיח הימנעות ממגע של חומרים מסוכנים היכולים לפגוע בבריאות תושבי הבית. גם כלי האוכל, חומרי הניקוי והבדים נבחרו בקפידה , כאשר עיצוב פנים הבית מושתת על שימוש בחומרים בעלי תקינה. עם כל כך הרבה השקעה, לא פלא שנבחרת ישראל זכתה להתמודד בתחרות זו, וכל הנותר לומר הוא – בהצלחה. 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת