הכינו חדרכם לבית הספר

מאת: או-מד מדיקל ● 24/7/2013 14:20 ● ערב ערב 2064
מאת: אילנה אורן / הילד עולה לכתה א'? זה בדיוק הזמן לשנות את חדרו. לא עוד חדר משחקים אלא משהו שמשלה פנימה גם את המסגרת החדשה
הכינו חדרכם לבית הספר

יחד עם השינוי התפיסתי של ילד שעולה לכתה א', שינוי הלו"ז והוספת זמן שיעורי בית והתאמת המסגרת החדשה סביבו, תצטרכו לבצע כמה התאמות ושינויים גם בחדרו, שינויים שמטרתם להפוך את החדר בו ישן ושיחק עד כה, לחדר של תלמיד שבעידן הטכנולוגי משתמש חוץ ממחברות וספרים גם במחשב. זה הזמן שלכם כהורים לחזק את ילדכם וליצור לו פינה חמה וחדשה, שתעניק לו ביטחון והרגשה טובה.

תמונת כתבה
-ראשית יש לבדוק את הצרכים והרצונות של הילד עצמו ולאו דווקא של ההורים. זוהי נקודת ההתחלה לתכנון נכון ויעיל של החדר. חשוב מאוד לשתף את הילד בתהליך ולשאול אותו איך הוא היה רוצה שהחדר החדש שלו ייראה, אילו צבעים הוא אוהב ומה הוא היה רוצה שיהיה בחדר. -לילדים יש דמיון מפותח יותר מאשר לנו ההורים - נצלו זאת! תנו לו תחושה שההחלטה בידיו. על התכנון להיות מותאם לאופיו של הילד, למספר הילדים הישנים בחדר (אם יש יותר מילד אחד) ולסוג הפעילויות שיתקיימו בו (האם החדר מיועד לשינה בלבד, או לכלול גם אזור לימודים). וכמובן, התקציב - האם באפשרותכם לעצב מחדש את כל החדר, כולל פריטי הריהוט, או שמדובר בשדרוג קל. לפעמים כמה שינויים קטנים בחדר הם בדיוק מה שהילד צריך לפני שהוא עולה לכיתה א'. -כדאי לקחת את הילד אתכם לחנויות על מנת שידע שיש סוגים רבים של שולחנות מחשב, מיטות או כיסאות, ושידע לבחור את אלה שנוחים לו מבחינת המידות. אתם יכולים לראות בעצמכם אם הילד מגיע לרצפה כשהוא יושב על הכיסא, או אם הוא יכול להישען על השולחן בצורה נוחה כדי לכתוב, ולכוון אותו לבצע את הבחירה הנכונה עבורו, אולם חשוב להראות לו שאתם סומכים עליו ועל טעמו. -מומלץ להתחיל בהגדרת האזורים השונים בחלל החדר, כדי שבזמן הכנת השיעורים, דעתו של הילד לא תוסח בגלל דברים אחרים. -כדאי לחלק את החדר לשלושה אזורי פעילות: אזור למידה (שולחן מחשב, כיסא מחשב ותאורה מתאימה), אזור שינה (מיטה, שידה ותאורה) ואזור משחקים ומנוחה (שטיח, שידת משחקים, פופים או כריות וכד'). חלוקה כזאת תעזור לילד להבין וליישם איזו פעילות עושים בכל מקום (למשל: שיעורי בית לא עושים על המיטה אלא רק על השולחן), להיות ממוקד ויעיל יותר, ולכן גם נינוח יותר ובטוח בעצמו. אזור שינה: יכלול מיטה ואולי שידת צד עם תאורה מקומית לקריאה לפני השינה. אזור משחקים: יכלול את המרחב הפתוח, הרצפה וארון/שידת המשחקים. אזור לימודים: החלק החדש בחדר יכלול שולחן כתיבה, כיסא אחד או שניים, כוננית או ספרייה. -גודל החדר הוא אחד השיקולים המרכזיים בתכנון יעיל. אם החדר הוא חדר סטנדרטי, שלושה אזורים מוגדרים יתאימו. בחדרים גדולים ניתן להוסיף פינת אירוח עם ספת ישיבה, שולחן, פינת טלוויזיה ומחשב. -נסו לדמיין את התחושה שלכם כאשר אתם נכנסים לחלל מסוים. האם אתם מרגישים נוחות והתלהבות או דווקא רתיעה ואי נעימות? ילדינו מגיבים למרחב באותה הצורה בדיוק. אפשר לייצר את התחושות החיוביות על ידי תכנון נכון ועיצוב נעים. חשוב מאוד להציב את הרהיטים כך שלילד יהיה כמה שיותר נוח. באזור הכניסה לחדר לא כדאי להעמיס חפצים וכמובן לא להציב שם ארונות גדולים או פריטי ריהוט כבדים. בקרבת הכניסה (ולא ממש בצמוד אליה) אפשר להציב את שולחן הכתיבה.

מיטה

את המיטה מומלץ להציב בקרבת אזור החלון בקו אלכסוני אל הדלת. ילדכם יתעורר מקרני השמש הנעימות ומציוץ הציפורים ויוכל לראות את מי שנכנס אל החדר. בדקו היטב את המזרן המתלווה אל המיטה. לא כל משטח ספוג מתאים להיות מזרן. כדאי להשאיר אפשרות של פתיחת המיטה לחברים או אחסון מתחת למיטה במגירות לטובת מצעים. בחדר ילדים קטן אפשר לבנות מיטה מוגבהת שחלקה התחתון הוא ספרייה או ארון צעצועים ומשחקים. כך תנצלו את החלל הקטן בצורה הטובה ביותר. תאורה לצד המיטה לקריאה לפני השינה. למרות שאנו חיים בעידן טכנולוגי יש מקום של כבוד לספרים והקריאה בהם הינה חלק מאוד חשוב בהצלחה בלימודים,כדאי מאוד שליד המיטה של הילד תהיה מנורת קריאה, מותקנת על הקיר או מוצבת על שידה רצוי שגוף התאורה יהיה בעל זרוע גמישה המאפשרת שליטה בכיוון האור, שיוכל לקרוא לפני השינה בצורה נוחה. חשוב לתת לילד אפשרות לקרוא לבדו לפני השינה (גם אם הוא עדיין איננו קורא ממש) - זה ייתן לו הרגשה של ילד בוגר ויעודד אותו ללמוד לקרוא.

ארון בגדים

שטח האחסון העיקרי בחדר הילדים הוא הארון. ארון גדול לכל אורך הקיר יכול להכיל כמות גדולה של בגדים ומשחקים, אם החדר קטן ארון כזה עלול ליצור תחושת מועקה. ארון בן 3-4 דלתות יתאים לכל חדר ילדים סטנדרטי. מיקום הארון ייקבע לפי גודלו והתאמתו לחלל החדר. רצוי שהארון יוצב באזור נסתר, בתוך נישה, כך שלא יבלוט בתוך החדר ויקטין את החלל. רצוי מאוד לשקול לייצר פתרונות חכמים, כמו ספסל ישיבה הנכנס כולו מתחת לשולחן בעת שאין משתמשים בו ומפנה את מרחב החדר למשחק ובחלקו הפנימי משמש לאחסון.
תמונת כתבה

שולחן כתיבה עם כיסא תואם

שולחן מחשב או כתיבה כדאי להציב עם הפנים לדלת הכניסה, על מנת שהילד יראה את כל מי שנכנס ולא יצטרך לסובב את הראש. אם אפשר מומלץ לתכנן שולחן כתיבה ארוך ככל האפשר. כדאי למקם כבר עכשיו בפלטת השולחן אביזר מיוחד להעברת כבלים (למחשב, מדפסת, מסך), גם אם בכיתה א' עדיין לא משתמשים במחשב, בכיתה ג' כבר כן. כיסאות מגיעים במידות שונות ובגבהים משתנים. הפרט החשוב ביותר בכיסא הוא הנוחות. בקשו מילדכם לשבת על הכיסא ובדקו שהוא מכיל את כל גופו, שמשענת הגב נוחה ותומכת ושהמושב רך ונעים. אם מושב הכיסא עשוי עץ, תוכלו להניח עליו כרית ישיבה רכה.

לוח לתליית עבודות ומערכת שעות

-עודדו את הילדים לקרוא ולכתוב בעזרת תלייה של עבודות מתחלפות, מבדקים או הכתבות מוצלחות. כדאי להתקין על הקיר לוח שעם או למתוח חבלים עם אטבים לתלייה.

תאורה מקומית לקריאה

התאורה באזור הלימוד והכנת השיעורים אמורה להיות יעילה ולהאיר את אזור השולחן, חשוב מאוד לדאוג לכך שהתאורה שמעל שולחן הכתיבה תהיה כזו המאפשרת לילד לקרוא מהספר בלי לאמץ את עיניו. מנורת שולחן או מנורה התלויה על הקיר ושניתן לכוונן אותה בהתאם לצורך תהיה פתרון מצוין לשם כך

ביחד או לחוד?

חלל משותף אמור לספק אזור אישי לשני ילדים שונים ולכן חשוב ליצור הפרדה כדי שלכל ילד יהיה מרחב פרטי ונגיעה אישית. הפרדה כזו יכולה להיות מוחלטת או מרומזת, תלוי בצורך ובגילאים של הילדים. חשוב לתת ביטוי לצרכים של כל ילד וילדה בהתאם לגילם ולתת להם את התחושה שיש להם את הפינה שלהם, על אף שהם חולקים חדר משותף את ההפרדה אפשר ליצור במגוון דרכים: -כוורת או קיר גבס נמוך: אם מדובר בילדים גדולים יותר ויש רצון בתחימה של ממש. הבחירה בכוורת או בקיר גבס נמוך יכולה לחלק את החלל וליצור שטח נפרד לכל ילד. -ארון או שידה: כשרוצים להגדיר את אזור השינה כשני אזורים נפרדים, מבלי לפגוע בתחושת ה'ביחד', הצבת ארונית או שידה בין שתי המיטות תאפשר לכל ילד להרגיש שיש לו מרחב אישי בחלל המשותף. -הפרדה בצבעים: הפרדה ניתנת ליישום בעזרת צבע. הצבעים מעניקים הפרדה מוחלטת, בעוד החלל נשאר פתוח ומשותף. ההפרדה בצבע יכולה להיות בנגיעות, על ידי בחירה בריהוט בעל צבעים שונים לכל ילד, הדבקת טפטים שונים שיגדירו את חלוקת החלל , ואפילו צביעת החדר בשני צבעים שונים. -חשוב שכל פינה בחדר תשרת את שני הילדים יחד וכל ילד בנפרד. המיטה היא הממלכה של הילד, ולכן אם הדבר אפשרי עדיף להציב בחדר שתי מיטות ולא מיטה אחת נפתחת. אפשר למצוא מיטות קומתיים הניצבות זו על גבי זו או מיטות קומתיים הכוללות גם שולחן עבודה ואפילו ארון קטן. -בגילאים הקטנים, שולחן היצירה או פינת הישיבה צריכה להכיל את הילדים שמתגוררים בחדר. בגילאים גדולים יותר חשוב מאוד לקנות שולחן עבודה מספיק גדול, או אפילו שולחן עם מחיצה, כך שלכל ילד יהיה משטח עבודה ומגירות משלו

חומרים

אם החלטתם לרכוש רהיטים חדשים לחדר, חישבו היטב על כל פריט. שימו לב לחומרים, חשוב שיהיו איכותיים וחזקים במיוחד. בדקו את מידת הבטיחות שלהם ואם יש להם תו תקן. חשוב לבדוק אם הם חלקים ואין בהם ברגים בולטים, אם הפינות מעוגלות ואם המיטה והשולחן נוחים למידות הילד. השתדלו לבחור בגוונים ניטרליים – עץ בגוון טבעי או מיושן, גוונים בהירים של שמנת וכ"ו. צבעים אלו יתאימו לרוב סגנונות העיצוב ויוכלו לשמש את ילדכם עד גיל הבגרות. נסו לא ליצור אווירה "מתיילדת" מידי שתמאס על הילד במהרה. מומלץ להשתמש בעץ מלא לפלטת השולחן. העדיפו שהצבע והלכה יהיו על בסיס מים בלבד. אפשרות נוספת היא הפורמייקה, רצוי לא מבריקה, עמידה יותר, ה-MDF לעומתה, נוטה להישרט בקלות וקשה מאוד לנקותו מצבעים או טושים.

אווירה וצבע

התאורה המומלצת בחדר הילדים היא תאורה חמה ורכה, שתתאים לכל הפעילויות של הילדים בחדר. כדאי להימנע מתאורת פלורסנט, שהיא קרה וחזקה. בחירת צבעים נכונים תשפיע על האווירה. צבעים כמו אדום, כתום בוהק או צהוב עז נחשבים צבעים חמים שאינם מתאימים לאזורי למידה. לא כדאי לבחור בצבעים אלו לצביעת הקירות, מפני שהם מסיחים את הדעת ואינם מאפשרים רגיעה. צבעים כמו ירוק, תכלת וורוד יתאימו וישדרו תחושה נעימה ונינוחה. ירוק נחשב לצבע מרגיע ושלו , מקושר עם טבע וידוע כמעודד חשיבה חיובית, מוטיבציה ואומץ. תכלת מזוהה עם אינטליגנציה ויציבות, משדר רכות ונינוחות. ורוד הוא צבע אמוציונלי המכיל הרבה רגש ואהבה . סגול מקושר למרכזי האנרגיה בגוף. זהו צבע רוחני המייצג את הדעת והמחשבה. צהוב, צבע השמש והזריחה, צבע רך ועדין משמש הרבה בחדרי תינוקו. אם אכן בחרתם בצבעיים ניטרליים תוכלו להוסיף כתמי צבע בפריטים הנלווים שאפשר להחליפם כל בתדירות גבוהה והחלפתם כרוכה בתקציב נמוך יחסית, כמו טפטים ,צביעה מעניינת של קירות החדר בשילוב גוונים או דוגמאות; שילוב של פנלים דקורטיביים, תמונות או טקסטיל(וילונות, שטיח, כיסוי מיטה, כריות וכ"ו) הכי חשוב, הדגישו בפני ילדכם שהחדר הזה הוא במיוחד בשבילו, הרי הוא עולה לכיתה א'. 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש