חוק ומשפט

מאת: או-מד מדיקל ● 26/12/2012 13:40 ● ערב ערב 2582
עורך הדין, רפאל חזן
חוק ומשפט

פינוי הרוכלים מהטיילת- האם זה הסוף? הרוכלים בטיילת באילת ומי מטעמם, לא יוכלו לעשות כל שימוש בדוכנים שהקימו בטיילת, ובכלל זה לא לבצע במבנים פעילות מסחרית או שיווקית החל ב-15 בינואר 2013. כך פסק לאחרונה השופט איתי ברסלר-גונן מבית המשפט השלום בבאר שבע. בכך קיבל השופט 72 בקשות נפרדות שהגישה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז דרום נגד הרוכלים, בהן ביקשה לקבל צו הפסקה, לפי חוק התכנון והבנייה. ”קיים הצדק ואינטרס ציבורי במתן הצווים המבוקשים, במיוחד כשהרוכלים ממשיכים לעשות דין לעצמם, אינם מכבדים את החלטות בית המשפט, שקבעו כי פעילותם המסחרית במקום ובמבנים אינה חוקית, וכשיש בכוונתם להמשיך בפעילות לא חוקית זו גם בעתיד, לגרוף בכך רווחים כלכליים על חשבון הציבור כולו", ציין השופט בפסק הדין.

הוועדה המחוזית דרום במשרד הפנים, אשר הגישה את התביעה לפינוי דוכני הרוכלים טענה כי: "כל אחד מהמבנים המשמשים את הרוכלים או מי מטעמם, הוקם וקיים ללא היתר בנייה כחוק בשטח ציבורי פתוח והם מהווים מפגע סביבתי, אסתטי ובטיחותי, וכי השימוש שנעשה בהם לצורכי מסחר אינו כדין". עוד נטען כי הדוכנים מונעים את פיתוח הטיילת והקמת שוק חדש. כמו כן טענה הועדה כי הצבת דוכנים בניגוד לחוק היא פגיעה בשלטון החוק ואמון הציבור. מנגד טענו הרוכלים כי: "המדינה הסכימה באמצעות מינהל מקרקעי ישראל להצבת הדוכנים עוד ב-1998 כשממ"י (מנהל מקרקעי ישראל) אישר לעיריית אילת להציב במקום 55 דוכנים". לדבריהם, "המדינה הייתה מודעת לסיכום זה ולהסכם חכירה שהיה לעירייה מול ממ"י ולא התנגדה לו".
טענות 89 הרוכלים, שהפעילו בטיילת אילת 72 דוכנים, נדחו על ידי בית המשפט, שקבע כי מדובר במבנים שהוקמו ללא היתר, ולכן מדובר בפעילות בלתי חוקית שמטרתה לגרוף רווחים כלכליים על חשבון הציבור, וכי על הרוכלים לקיים את ההחלטות הקודמות של בית המשפט בנושא. כבוד השופט איתי ברסלר, אשר דחה את טענות הרוכלים, התייחס לפסק הדין שניתן לפני כחודשיים על ידי כבוד השופטת ד"ר דפנה אבניאלי מבית המשפט המחוזי בתל אביב, שבו הורתה על פינוי הרוכלים ודוכניהם משטח הטיילת הצפונית באילת. השופטת קבעה כי הנתבעים עוסקים ברוכלות בטיילת שלא כדין והורתה על סילוקם מהשטח, תוך פינוי המיטלטלין וכל המחוברים המצויים בשטח הטיילת. לדברי השופט, "פסק הדין הסופי של בית המשפט המחוזי נתון בימים אלו בפני ערעור נוסף, אבל יהא ערעור זה על שאלת סילוק ידם של הרוכלים משטח הטיילת. העובדה כי המבנים אינם בנויים כדין וכי לא ניתן לקבל לגביהם היתר בניה היא עובדה מוגמרת והיא הוכרעה כבר בשתי ערכאות משפטיות ואין עליה עוד עוררין".

בית המשפט הוציא צו להפסקת הפעילות בדוכנים, אסר לעשות שימוש במבנים הבלתי חוקיים שהוקמו בטיילת ולעשות כל שימוש חורג במקרקעין של הטיילת ואסר על הרוכלים לקיים פעילות מסחרית או שיווקית במקרקעין של הטיילת. בא כוחם של רוכלים טען, כי בכוונתו להגיש עיכוב ביצוע וערעור על פס"ד וכי לא תמה נחישות הרוכלים להוכיח את צדקתם ולהישאר בטיילת.

ובכן מה יהיה? האם זה הסוף? לא ברור, מהתרשמות אישית בלבד עולה שהסאגה ארוכת השנים הנוגעת לפינוי הרוכלים לא תסתיים בקרוב אלא תצטרך לעבור בשערי הכניסה של עוד ערכאת ערעור אחת לפחות ,והסוף לכאן או לכאן אינו נראה באופק .


תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש