אוסף את המסורת

מאת: או-מד מדיקל ● 8/8/2012 14:04 ● ערב ערב 2562
כולנו מכירים את הכפתנים המסורתיים העשויים ממשי, מעוטרים בחוטי זהב ומשמשים בעיקר לחגיגות החינה המסורתיות. לארז עיני, מנכ"ל חברת האחים עיני, חברה לתיקון, שחזור, ניקוי שטיחים, וילונות וריפודים, ישנו תחביב מיוחד ומרתק: הוא אוסף כפתנים עתיקים ומרהיבים ממדינות שונות ברחבי העולם: סין, בוכרה, מרוקו ועוד. כעת הוא החליט לחשוף כמה מהכפתנים ולתת טעימה של מסורות שעדיין חיות בבגדים
אוסף את המסורת

תמונת כתבה


את הכפתנים אנו מכירים לרוב מתוך המסורות של עדות יוצאי צפון אפריקה ותימן, אך גם לסין, בוכרה, ומדינות רבות נוספות ישנה היסטוריה מופלאה שבה מילאו (ולעיתים עדיין ממלאים) הכפתנים תפקיד מרכזי בטקסים מכובדים ומלכותיים. כבר לפני שנים נחשף ארז עיני אל העולם העשיר של הכפתנים המפוארים דרך חבר קרוב ואספן בשם יוסי בנימינוף ז"ל.
החבר הביא לעיני לשחזר מספר כפתנים עתיקים במטרה להחזיר עטרה ליושנה. כשעיני ראה את הבדים הצבעוניים ושמע על ההיסטוריה שהכפתנים אוצרים בתוכם, החליט להתחיל גם הוא אוסף משלו. בנוסף, עם מותו של החבר הועבר אוסף הכפתנים למשמורת אצל ארז עיני וכיום נמצאים ברשותו עשרות כפתנים מיוחדים ביותר.
חלק מן הכפתנים עוברים לעיתים במחלקת השחזורים שקיימת בחברה. במחלקה זו עובדים אנשי המקצוע הטובים בתחום, אשר הוכשרו באופן דייקני כיצד להשיב אל הכפתן בעל היסטוריה רבת שנים וערך סנטימנטלי את צבעו ומרקמו. החומרים המשמשים לצביעת הכפתנים הינם טבעיים ומופקים מפרחים, צמחים, מינרלים ותבלינים.

כפתן מאלג'ירה


אחד הכפתנים המיוחדים באוסף הוא כפתן פאר מאלג'ריה בעל רקמת חוטים לולייניים ופתילים קלועים בחוטי מתכת מוזהבים. הגזרה הינה מתרחבת ופתוחה לכל אורך החזית ובעלת שסעים בצדדים ועל רקע הקטיפה השחורה רקומים בזהב דגמים של צמחים. כיפתן זה הינו אופייני לארצות צפון אפריקה (מרוקו, תוניסיה, אלג'יר ומערב לוב) והוא ספוג בין היתר גם בתרבות הספרדית (תקופת גירוש ספרד). רוב מלאכת חוטי הזהב ורקמות הזהב הובאו על ידי גולי ספרד היהודים זאת משום שהאסלאם אסר על מאמיניו לעסוק בצורפות כסף וזהב.

תמונת כתבה


כפתן חגיגי מבוכרה


כפתן סגול/ורד ארוך שמקורו בבוכרה. זהו כפתן חגיגי, שזור חוטי משי מתכת מוזהבים ומיועד לנשים.
גזרת המעיל ארוכה, מכווצת מתחת לזרוע ופתוחה בחזית ובפנים. האריג מקושט בדגמי פרחים ומפואר מבחוץ ומבפנים .

תמונת כתבה


כיפתן הזהב


כפתן זה שימש כמעיל חגיגי ומקורו בתורכיה העות'מנית. חתנים וחתני בר מצווה נהגו ללבוש אותו ביום חגם. גם בכפן זה ישנה רקמת חוטי מתכת מוזהבים, המעיל רקום כולו בעבודת יד מרהיבה ומקורו בארצות אסיה.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש