משחקי ילדים

מאת: אסטר שטרית ● 18/4/2012 11:11 ● ערב ערב 2546
איך מצליחים ילדים בגיל המצווה להתחבר ולהבין את הזוועות שקרו בשואה?. איך אפשר להתחבר לדמות נאצית ולגלם אותה אל מול קהל יהודי?. במוצאי שבת הקרובה (21.4.12), יעלו תלמידי התיאטרון של מתנ"ס 'בית רובין' על הבמה וינסו בכל הכוח להעביר את המסר החשוב מכל - כולנו בני אדם וכולנו שווים. הצצה אל מאחורי הקלעים של ההצגה 'משחק ילדים'
משחקי ילדים

"מוות ליהודים. אתה יהודון מסריח!", הם צועקים על הבמה. לרגע שוכחים שזה רק עוד טקסט, והמילים מחלחלות אל הנפש. תלבושות ישנות ואפילו כותונת פסים עם טלאי צהוב הן אלו שעושים את האווירה קשה יותר. מספיק ללמוד על השואה פעם אחת בכדי להיזכר בנורא מכל. וגם למי ששכח, ההצגה 'משחק ילדים' בבימויה של עדה ים-מירסקי, ללא ספק מזכירה ומבהירה כמה היה קשה ליהודים. העלילה, המתבססת על שני ניצולי שואה שהגיעו לקיבוץ בארץ, מתמקדת בזיכרונות הקשים שנצרו, שעולים בכל פעם שחברי הקיבוץ צוחקים עליהם ומנדים אותם. המשפטים, האנטישמיות, האלימות ושטיפת המוח שנעשתה לגרמנים - הכל שם, על במה אחת.

תמונת כתבה


מנסים להתחבר לדמויות


18 תלמידי תיאטרון של מתנ"ס 'בית רובין', בטווח הגילאים 12-13, יעלו על הבמה במוצאי שבת הקרובה. התלבושות כבר מוכנות, ועל הבמה נראה כי כולם שקועים בעלילה. כבר למעלה משלושה חודשים שהם עורכים חזרות בוקר וערב, מתרגשים, מתחברים לדמויות ולומדים את הטקסטים בעל-פה. רגע לפני שהם עולים לבמה, יצאנו לבדוק את תחושותיהם של השחקנים, מה הם למדו על הנושא ואיך אפשר להתחבר לדמויות נאציות.
"זה קשה להתחבר לדמויות האלו כי אנחנו יהודים", אומר יובל שגב (13)תלמיד תיאטרון מזה כחמש שנים, המגלם מנהל בית ספר גרמני אנטישמי. "זה לא פשוט להוציא מהפה משפטים של נאצים. אמנם כבר עשינו הצגות על השואה, אך הכל משתנה מהצגה להצגה. אני מאוד מתרגש ומקווה שהקהל יצליח ללמוד יותר על מה שקרה בשואה, יתרגש איתנו ובעיקר ייהנה".
"אף פעם לא עברנו דברים כאלה וזה מאוד קשה אפילו לחשוב על זה", מוסיף רועי זהבי (13) תלמיד תיאטרון מזה כשש שנים, המגלם את אחד הילדים היהודים בקיבוץ. "אנחנו תמיד מתאמנים על תפקידים חדשים, וכשעדה אמרה שנעשה הצגה על השואה, בחרנו לכל אחד את התפקיד המתאים לו ביותר. למדנו בבית הספר על מה שקרה בשואה ובתור יהודי, מאוד חשוב לי להעלות הצגה כזאת. במהלך החזרות, למדנו על הצעדות של הנאצים ועל גיוס נערים לצבא הגרמני, ממש שטיפת מוח. המסר הוא - אדם ששונא אנשים מביא לאסון. אני מתרגש מאוד לקראת המופע ומקווה שהקהל יאהב את זה ואפילו יבכה קצת. המטרה היא לרגש אותם ולגרום להם לטעום מהחוויה הקשה שעברו היהודים, לגעת להם בלב".
אריאל בקר (12) שנה ראשונה בתיאטרון, מגלם ילד חצי יהודי המכחיש יהדותו. זוהי ההצגה הראשונה שלו על נושא השואה אך על הבמה לא ניתן להרגיש בשוני. הוא אומר בביטחון ובהבנה את כל הטקסט. "קיבלתי את הנושא טוב כי אני מאוד אוהב את מלחמת העולם השנייה ואת סיפור השואה. זה מראה עד כמה היהודים הם עם קטן ביחס לשאר העולם וכמה זה חשוב שנמשיך להתקיים", הוא מסביר. "התפקיד החצי נאצי-חצי יהודי שאני מגלם לא מקשה עליי, אני יודע לעשות את ההפרדה בין ההצגה לחיים האמיתיים. הספקתי ללמוד המון מהטקסט, וגיליתי שהילדים היהודים שיחקו ב'זונדרקומנדו' (שריפת גוויות), וזה מזעזע בעיניי. אחרי שמגלמים תפקיד כזה מבינים יותר איך הם הרגישו, ולדעתי מי ששרד את השואה הינו בר מזל. אני מאוד מתרגש ומקווה שנצליח".
גם עבור מיכאלה אילת (12) זוהי ההצגה הראשונה בה היא משתתפת בנושא השואה. מיכאלה, הלומדת שנה שנייה בתיאטרון, מגלמת את 'ילדת השלום' בקיבוץ. הילדה שמנסה להרגיע את כולם ולהסביר לאנושות שכולנו שווים, לא משנה מהי דתם. "חלק בהצגה מראה איך הילדים בקיבוץ צוחקים על ניצולי השואה שהגיעו ומתייחסים אליהם לא יפה", היא מספרת. "ניצולי השואה נפגעים, מפחדים ומיד נזכרים בחוויות הרעות שעברו וזה מפחיד לראות איך משווים בין משחקי ילדים בקיבוץ לאנטישמיות שהייתה בשואה, זה נראה אותו הדבר. למדנו הרבה על השואה וכמה זה חשוב לזכור ולא לשכוח. אני מתחברת להצגה, ובכל זאת קשה לי להבין כמה זה היה נוראי. אני מאוד אוהבת את הדמות שלי, אני מרגישה שהיא מייצגת את עצמי באופן מסוים כי היא מנסה להרגיע את כולם ולעשות סדר. חשוב שאנשים יראו כמה נוראי זה היה ושזה מייצג את המציאות כיום כי לא כולם מתייחסים לשאר כשווים. חייב לדאוג אחד לשני ולזכור כי גם אם אינו יהודי, הוא בן אדם בדיוק כמונו. אני מאוד מתרגשת לקראת ההצגה ומקווה שנצליח להעביר את המסר לקהל".

חשוב לזכור ולא לשכוח


לא ברור איך ילדים בגיל המצווה מצליחים להכיל נושא כל כך כאוב, אך ברור כי הם מצליחים להבין ולהתחבר לדמויות. העלילה, המחולקת לשתיים, מסבירה על חיי הניצולים בקיבוץ בארץ ישראל, הזוכים לקבלת פנים צוננת על ידי ילדי הקיבוץ. הדבר מעלה בהם זיכרונות קשים ופחדים מאירופה הקרה ועליהם להתמודד עם המציאות החדשה. "המסר הברור בהצגה הוא שלא משנה איך תנסה להסתיר את זה, תישאר יהודי", מסבירה עדה ים-מירסקי, במאית ההצגה, "הילדים המשתתפים בהצגה הזו הם ללא ספק קבוצה רצינית שעובדת מאוד קשה קרוב לשלושה חודשים. התסריט שכתב יהורם כהן מעביר נושא חשוב לשחקנים ולקהל. חשוב שילמדו, שיעבירו הלאה, שיזכרו ולא ישכחו לעולם.
זוהי הצגה שמיועדת לכיתות ו'-ח', ואנחנו מקווים שכולם יבואו לראות את ההצגה ולתמוך בשחקנים שעבדו כל כך קשה" .
"משחקי ילדים", מתנ"ס 'בית רובין'
מוצאי שבת, 21.04.2012 בשעה 20:30.
הצגה נוספת ביום א' , 22.04.2012 בשעה 20:00.
עלות כניסה: 25 שקלים

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש