כל הפסח הזה

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 28/3/2012 09:08 ● ערב ערב 2543
ביום שישי הבא זה יקרה- ערב ליל הסדר. השבוע עולות ההכנות מדרגה ומגיעות ליישורת האחרונה. ולא רק ההכנות אלא גם סיר הלחץ הביתי נותן אותותיו. איך שורדים את הזוגיות אף על פי ולמרות הארוחות המשפחתיות. איך שומרים על הגב אגב בישולים. למה להשתגע בניקיונות זה לא הכי בריא. ואיך גורמים לילדים לעבור את הלילה הארוך הזה ולהישאר בחיים. כל מה שרציתם לדעת לפני הפסח. גזרו ושמרו
כל הפסח הזה

זהו זה, הספירה לאחור מתחילה. תלמידי בתי הספר אמנם כבר חותמים על ימי החופשה הארוכים, אבל בפועל, ביום שישי הבא נשב כולנו סביב שולחן הסדר ונשאל קושיות בד בבד עם שורה ארוכה של שאלות: למה לנו החופשה הארוכה הזו בכלל? איך נעבור את החג בשלום ונשאר נשואים, איך נשכנע את הילד לשבת אל שולחן החג ולהמתין בסבלנות עד שכולם אוכלים, ועוד כהנה וכהנה קושיות.

הצילו, הזוגיות מתפרקת


אז כן, אם גם אתם מרגישים בלחץ שעולה על גדותיו אצלכם בבית בתקופת החג, תירגעו, אתם לא לבד. אחרי הכל מדובר בארוחות, מפגשים משפחתיים שהם בדרך כלל לא קלים ולא פשוטים וכן רבותיי, ימי חופשה מרוכזים, שנחמדים ככל שיהיו הם שוברים לנו שגרה ולא תמיד עושים רק טוב.
על הרעיון הזה בדיוק אותו היא מגדירה כ'פוליטיקה של החגים', מדברת פרופסור קלייר רבין, מטפלת זוגית ומשפחתית במכון 'קלייר רבין', המכון הארצי שיעזור לכם לפתור בעיות בזוגיות ובמשפחה ולאחרונה פתח סניף גם באילת.
"פוליטיקה" בהגדרתה היא- "התחבולות או התמרונים בתוך קבוצה במטרה להשיג שליטה או כוח", מסבירה פרופסור קלייר. "פוליטיקה בחיי משפחה עולה אל פני השטח בתקופות של חגים. אם קיימות בעיות בלתי פתורות במשפחה ולא משוחחים או פותרים אותן, הן צצות תוך כדי מאבקי הכוח והשליטה במה שקשור למי יבוא לאן בחגים. פוליטיקה בקבוצה קטנה כמו משפחה, יכולה לצבור עוצמה רבה ביותר. זאת משום שגם אם בני המשפחה אינם מדברים על הבעיות, בני משפחה קרובים קוראים את רגשותיהם הסמויים והלא מובעים זה של זה".
לדברי פרופסור קלייר רבין "יש אנשים שהפוליטיקה המשפחתית מלחיצה ותובענית מדי עבורם, ולכן הם נוסעים בחגים או עוזבים את הארץ, אך הם יגלו שלפוליטיקה משפחתית אין גבולות. ילדים בוגרים יכולים לגור במרחק 15,000 ק"מ, ועדיין תתקיים הפוליטיקה המשפחתית גם בחייהם. ילדים מבוגרים שעברו לגור רחוק מרחיקים לפעמים את עצמם מהאינטנסיביות של הפוליטיקה המשפחתית שלהם, אבל ניסיונם לצאת מן המערכת המשפחתית עלול להתפרש כדחייה על ידי אחד מזוגות ההורים המעורבים, או שניהם. חלוקת החגים עלולה להיות מלחיצה עוד יותר במשפחות עם בעיות בסיסיות ומרחק פיזי זה מזה. הפיתרון לפוליטיקה משפחתית סביב החגים תלוי בזיהויה כשהיא מתרחשת. במקום לשחק את הטיפשים, עלינו להתמודד עם הסכנה הטמונה בפוליטיקה אם ניתן לה להימשך. הערות תמימות ביותר ובלתי מזיקות כביכול הן מבשרות הפוליטיקה, ואנו יודעים זאת בסך הכול. הערה פשוטה כמו "לא היה לי הרבה זמן עם הילדים השנה", צריכה להיות מובנת כמסר סודי: "אני רוצה לעשות את החגים בבית שלי". אם נכיר בכך שקביעה כזאת היא ניסיון להשגת כוח, אנו מבינים שפוליטיקה היא אות שמשהו אינו כשורה. מודעות פוליטית מתחילה בהתמודדות עם העובדה שהחגים אינם תמיד הזמן המאושר שמשפחות רבות מצפות לו, ואי אפשר להאשים שום אדם יחיד. משפחות הן רשתות מסובכות שיוצרות מערכות שבהן כל שינוי בחלק אחד של המערכת גורם לשינוי בחלקים אחרים".
את תופעת המתח הגואה בקרב משפחות ובני זוג בתקופת החגים מאשרת גם נורית בינשטוק, מבעלות מכון 'קלייר רבין', מטפלת זוגית ומשפחתית, שמבהירה כי לא בכדי לאחר שני החגים המשפחתיים המרכזים שלנו- פסח וראש השנה עולה כמות בקשות הגירושין בארץ.
ממה זה נובע? אני מתעקשת להבין ובינשטוק מסבירה: "הפן המשפחתי והזוגי קשורים אחד בשני. הרעיון של מגע וחיכוך עם המשפחה המורחבת". לטענתה בתקפות החגים נתונים בני הזוג לשני סוגים של לחצים: האחד נובע מתוך העובדה כי ימי החופשה המרוכזים גורמים לבני הזוג ולמשפחה בכלל להיות הרבה יותר זמן יחד. "וזה טוב", ממהרת בינשטוק להבהיר אך מסייגת, "אבל יש בזה גם רע. אנחנו מדברים על יציאה משגרה רגילה. עצם השהות הממושכת יחד גורמת ליותר נקודות חיכוך. מה שנדמה טוב בהתחלה הופך לקראת סוף החופשה לקצת יותר מדי".
הלחץ השני לדבריה נובע מתוך הקשר בין בני הזוג למשפחות המקור שלהם. "בישראל יחסית למדינות בעולם הקשרים עם משפחות המקור הם מאוד חזקים. בחגים כמו פסח וראש השנה ישנן הארוחות המשפחתיות שמעלות בכל פעם מחדש את השאלה- היכן נעשה הפעם את החג. מטבע הדברים, כל צד מנסה למשוך לכיוון המשפחה שלו וכאן מתחילים מתחים. עולות שאלות כמו מי בא, מי לא בא, מי עושה, וכל אלו כמו הארוחה עצמה מעלים לא פעם נושאים רדומים הקשורים ליחסים עם משפחות המקור".
אם תשאלו את בינשטוק היא תבהיר לכם חד משמעית כ"כגודל הציפיות כך גודל האכזבה כי משפחה היא לא האידיאל שנהיינו רוצים שתהייה. ערב חג זו הפקה שגורמת ללא מעט חיכוכים".
באם בני הזוג הם אלו שמארחים את ארוחת החג אצלם בבית, או אז מתעוררים מתחים ולחצים סביב האירוח והפקת הערב: "בראש ובראשונה ישנו הלחץ הטבעי בעצם אירוח כמות לא מבוטלת של אורחים. מדובר בלחץ שמקורו ברצון שהכל יצליח. הרבה פעמים ישנו לחץ סביב חלוקת התפקידים בין בני הזוג ולעיתים המתחים מגיעים דווקא לאחר הארוחה כשבמהלכה נולדים מתחים חדשים בין בני המשפחה שגורמים אחר כך ל'רעידת אדמה'", אומרת בינשטוק.

אז מה עושים?
"הטיפ הכי גדול הוא להקטין את הציפיות. לזכור שאף אחד לא מושלם גם לא המשפחה שלך. לפעמים מכוח הציפייה אנחנו מצפים מאחרים שיתנהגו כמו שהיינו רוצים, אבל זה בלתי אפשרי שכן כל משפחה מורכבת מטיפוסים שונים. ברגע שאנחנו מצפים כל שנה שהמשפחה שלנו תשתנה, הרי שאנחנו מתאכזבים כל פעם מחדש. אנחנו חייבים להוריד ציפיות, לקבל את המשפחה שלנו כמו שהיא. לראות את חצי הכוס המלאה זו אולי קלישאה, אבל במקרה הזה היא תופסת.

טיפ חשוב נוסף הוא לא לנסות לטפל סביב השולחן בערב החג בבעיות של המשפחה. יש מספיק זמן לעשות את זה".

בהקשר להתמודדות זוגית נכונה סביב ימי החופשה מציעה בינשטוק: "חשוב שבני זוג עם או בלי ילדים יסתכלו על הצד היפה של הימים המרוכזים יחד. גם כשיש חופש גדול מותר ורצוי לתמרן בין הביחד ללחוד. הלבד זו לא מילה גסה. זוגיות בריאה היא כשיודעים לתמרן. זה הסוד לשמירה על שפיות. לעסוק בתחביבים נפרדים, לצאת מדי פעם עם חברים וחברות. כשיש ילדים, למעשה בימי החופשה מוטלת משימה משותפת על שני בני הזוג. זו משימה לא פשוטה שהופכת לקראת סוף החג לסיר לחץ, ההורים מתעייפים, הילדים משתעממים, גם במקרה הזה חשוב לתת לכל אחד מבני הזוג חלון לצאת החוצה ולהתאוורר. ילדים זה כיף אבל בהחלט מותר להתעייף מהם. לפעמים מרוב שבני הזוג לא עוזבים את המשימה, שניהם מותשים. חשוב לחלק את הנטל ולאפשר בכל פעם לצד אחד להתאוורר ממשימת הילדים. לאחר ההתאווררות חוזרים עם יותר אנרגיות ולא מגיעים לפיצוצים".

עוד בהקשר זה מציינת בינשטוק כי חשוב להיעזר במשימת הילדים במשפחה המורחבת ולהשאיר אותם לעיתים אצל הסבא והסבתא, הדודים וכדומה".

ואם שאלתם את עצמכם איך משכנעים את הילדים לשבת אל שולחן החג בלי להתייאש, גם בסוגיה זו יש לנורית פתרונות:

יש להתאים את הציפיות שלנו לגיל הילדים.

ילד רואה איך אנחנו מתייחסים לאירוע. חשוב לדבר איתו ולהכין אותו לערב הזה לפני החג.
חשוב שהילד יקבל מסר שמדובר בערב חגיגי, חשוב ומהנה וכך הוא יתייחס לזה. אם נעמיד לו רשימת דרישות וציפיות הוא יראה בערב הזה עונש.
חשוב לערב את הילד בהתאם לגילו בהכנות לערב, שירגיש שותף. גם במהלך הערב חשוב לשתף אותו כמה שיותר. לתת לו לקרוא מההגדה וכדומה.

בערב ארוך כזה, חשוב שהילדים לא יגיעו לשולחן רעבים כי אז הם עצבניים וילד הרי לא יכול להתאפק כמו מבוגר. לכן חשוב שהילדים יגיעו לערב שבעים ורגועים.
חשוב להכניס עניין למהלך הערב, לתת לילד תחושה שלא מודבר בערב למבוגרים בלבד אלא ערב משפחתי ודווקא בערב כמו פסח יש לא מעט דברים לעשות עם הילדים כמו למשל לתת לכל קבוצת ילדים להכין הצגה על קטע שונה בהגדה וכדומה".

למה להישקל כל יום?
להישקל זה דבר טוב, אבל בחג כמו פסח, תנסו להישקל פחות. לא בכל יום אלא אחת לכמה ימים. וכל זאת כדי שלא תתרגשו ייתר על המידה אם תגלו שעלותם קצת במשקל. גילוי שכזה עלול לגרום לכם להסיר את הרסן ולחשוב בדיוק כמו שאתם לא אמורים לחשוב - שאם כבר עליתם במשקל אז בעצם למה לנסות לשמור.
תזכרו דבר אחד- גם אם עליתם קילו ואפילו שניים, זה תמיד עדיף מלעלות חמישה קילוגרם, ממש כמו שמי שמעדיף לשתות דיאט קולה עם המבורגר צודק ובגדול כי לפחות את הקלוריות של השתייה הוא חוסך. אל תשכחו את זה.

אל תפסיקו פעילות גופנית


דווקא בתקופה כזו של אוכל ואירועים, חשוב שלא לוותר על הפעילות הגופנית שלא רק תשמור אתכם במצב פיזי טוב ובהרגשה קלילה, אלא גם תאזן בין מה שהכנסתם לפה לבין הקלוריות שאתם מוציאים. חשוב לא לשנות את שגרת הספורט שלכם ואולי קצת להגביר. וכי למה שלא תפתיעו את עצמכם ותסיימו את החג באותו משקל?

נפלתם פעם אחת? לא נורא יש עוד
טעות חמורה היא לחשוב שאם ביום אחד אכלתם מעבר למידה, כבר לא משנה לכם השמירה על המשקל. או אז תסירו כל רסן וחגיגת הזלילה הגדולה תצא לדרך. השתגעתם? גם אם ביום אחד נפלתם ואכלתם את כל מה שלא הייתם צריכים לאכול, ניחא. תמיד יש מחר בבוקר ורצוי שהמחר הזה יהיה חזרה לשגרה. ואם אתם ממש רוצים, תחליטו על יום אחד בשבוע שמראש יהיה יום 'המותר' ואז לא תרגישו נקיפות מצפון. זה עובד.

הגודל קובע


מי שחושב שהוא יוכל לשבת אל שולחן החג, להסתכל על הקינוחים המגרים ולא לגעת בהם, שישכח מזה. כולנו בני אדם וערב הפסח לא צריך להפוך להתעללות עצמית. מה עושים? אוכלים אבל בכמות קטנה. תזכירו לעצמכם תמיד שלכל ביס יש בדיוק אותו טעם. תאכלו כמה ביסים, תאמרו יפה תודה ותסתפקו.

תאכלו בקטן


יש התחכמות שתמיד עובדת- אף פעם אל תאכלו בצלחות גדולות. תעדיפו לאכול בצלחת בינונית או אז תוכלו להסתפק בכמות קטנה יותר של אוכל אבל על הצלחת הקטנה היא תראה גדולה. תחשבו כמה קטנה תראה המנה הזו על צלחת גדולה. וכן, העיניים שלנו לא רק אוכלות אלא גם מעניקות לנו תחושת שובע.

אל תגיעו מורעבים


זו טעות לא לאכול כל היום כדי להשאיר מקום לקלוריות של הארוחה הגדולה. ככל שתגיעו רעבים יותר לשולחן החג, לא רק תאכלו יותר אלא חמור מכך- תנשנשו יותר סביב השולחן. לפני הארוחה אכלו משהו קטן בבית ותגיעו לא מלאים אבל רגועים. אל תשכחו שערב ארוך לפניכם.

תדעו מה לבחור


אז נכון שכל המנות על השולחן מגרות. אם תפתחו את הארוחה חכם, התיאבון שלכם יפחת. לכן, העדיפו תמיד לפתוח את הארוחה במרק או בסלט ירקות. בזה וגם בזה יש כמות קטנה יחסית של קלוריות, אבל חשוב יותר- מנות אלו ממלאות. אחר כך תסתפקו בטעימות מכל שאר הדברים.

אל תשכחו את ה'דיאט'


עם כל הכבוד לאורחים שלכם שאולי לא שומרים על משקלם, בפניכם ישנה משימה חשובה ואל תוותרו עליה. לכן, אם אתם מארחים, תמיד תדאגו לשלב בין המנות גם כאלו שהן דלות שומן, מבוססות על ירקות וכדומה. אם אתם מתארחים אצל מישהו אחר ולא ברור לכם האם על השולחן יהיו מנות כמו שאתם מעדיפים, אל תתביישו להכין שתי מנות כאלו ולקחת אתכם, כמובן לא במנה ליחיד אלא לשולחן כולו.

אל תשאירו ספחים


הסתיימה החגיגה? מהרו לחלק את האוכל שנשאר בין כל המגיעים, בעיקר את המנות האחרונות והמשמינות. כך לא תאלצו לעמוד בפני הפיתויים האלו גם בימים הבאים.

תווסתו את היום


אל תתביישו לשחק בין הארוחות. אם אתם יודעים שבצהריים אתם מוזמנים לארוחה וחייבים לאכול בה, אל תשתוללו בארוחת הבוקר וגם לא בארוחת ערב. אכלתם הרבה באחת הארוחות, תווסתו ותאזנו בארוחות הבאות.

זה כבר לא סוד - במצות אין סיבים תזונתיים וגם לא נוזלים, מה שהופך אותם ליציקה בכל הקשור לענייני הבטן והיציאות. השימוש במצות בתקופת החג יחד עם עליה בארוחות המשפחתיות עלול לגרום לנו להפרעות עיכול במהלך החג. יש מי שישלם את המחיר בשלשולים ויש מי שישלם בעצירויות. כך או כך המצב לא נעים.
המצות עשויות מקמח לבן וכאשר הן נכנסות אל מערכת העיכול הן סופגות מים וכך נוצרים כאבי בטן. מה עושים?
לא משתוללים - די באכילת מצה אחת בארוחה. יחד עם המצה חשוב לשלב שתיית מים מרובה מהרגיל כמו גם שילוב הרבה ירקות בארוחה וממרחים חלבוניים כמו גבינות או חומוס. אם יש לכם עצירות, כדאי שתרבו באכילת סיבים תזונתיים המצויים בפירות טריים ומיובשים, בעיקר שזיפים מיובשים, וכן בירקות מבושלים וטריים.
בנוסף ניתן לשלב דגנים מלאים כשרים לפסח כגון אורז מלא, שיבולת שועל, תירס וקטניות, לרבות שעועית לבנה, עדשים, גרגרי חומוס וכו', היכולים לשמש תוספת למנה הבשרית. ניתן גם לאכול דייסות משיבולת שועל עשירה בסיבים תזונתיים המסייעים בין היתר במניעת עצירות.
מי שעלול לסבול עוד יותר מאכילת מצות הם הילדים ולכן לתפריט שלהם חשוב אפילו יותר להוסיף מרככי צואה למיניהם: מיצי אגסים או שזיפים, או תכשירים כמו פגלקס ונורמלקס, המומלצים על ידי רופאים כמרככי צואה והם אינם ממכרים.
אז כן, לקראת פסח מנקים. מה זה מנקים, "מוציאים את הנשמה", כמו שאומרת דודה שושנה ועל הדרך מתמודדים עם הכאבים. כאבי ברכיים או כאבי גב, תוצר של העבודה המאומצת. ומי שלא מרגיש את הכאבים תוך כדי העבודה, ירגיש אותם כמה שעות אחר כך דווקא בזמן מנוחה. מה עושים?
ד"ר עמית מור, פיזיותרפיסט מוסמך, מומחה בטיפול בשיטת אפוס תרפיה- שיטת טיפול רפואית מוכחת מחקרית כמפחיתת כאב ומשפרת תפקוד בבעיות ברכיים וגב מציע את הטיפים הבאים:
1-בזמן ניקיון של משטחים גדולים, התקרבו ככל שניתן לאזור אותו אתם מנקים והזיזו כל מה שנמצא ביניכם לבין המשטח. ניתן להניח שרפרף קטן ולהניח עליו לסירוגין כל רגל בנפרד. כך תורידו עומס מיותר מהגב התחתון.
2-בזמן שאיבת אבק משטיחים וספות, הקפידו על ירידה לעבר האזור אותו אתם מנקים ולא בעמידה מרוחקת. ככל שתהיו יותר קרובים כך יפחת העומס על הגב והברכיים.
3-גם בעבודות הבית, מומלץ לעבוד עם נעליים סגורות התומכות את כל כף הרגל.
4-הגביהו את המשטחים. אם אתם מסדרים משהו בעמידה, הקפידו שגובה החפץ יהיה בגובה המרפקים כאשר אתם עומדים לידו.
5-חייבים להתכופף להרים משהו כבד? עשו זאת באמצעות כיפוף ברכיים וירכיים תוך כדי שמירה על גב ישר ככל הניתן. התקרבו לחפץ כמה שניתן וכווצו את הבטן בזמן ההרמה.
6-את כל העבודות שאפשר לבצע בישיבה הקפידו לבצע בישיבה. עמידה וכיפוף אינם מומלצים.
7-למה להרים כשאפשר להסיע? השתמשו בעגלה להסעת דלי מים, ובכלל, כל דבר כבד מומלץ להניע ממקום למקום על ידי עגלה או משטח על גלגלים.
8-אם בכל זאת צריך להרים חפץ כבד, קרבו אותו אליכם עד כמה שניתן, במטרה להקטין את העומס הפועל על שרירי הגב. מומלץ להיעזר באדם נוסף ולא להרים לבד.
9-הורידו דברים כבדים מארונות גבוהים כאשר אתם מטפסים על סולם קטן ומישהו מחזיק אותו מלמטה. מומלץ לא לעלות על כסא ובטח לא כשאתם לבד.
10-סיימתם את יום הניקיונות? בצעו תרגילי מתיחות ותנועות שחרור. מומלץ לבצע מתיחות ושחרור גם במהלך יום הניקיונות עצמו יותר מפעם אחת. חזרו על התנועה מספר פעמים בעדינות ואיטיות.

איך תשמרו על הגב והברכיים אגב עבודה ממושכת במטבח:
1-ארגנו את סביבת העבודה, את המצרכים ואת המכשירים הנחוצים מבעוד מועד בכדי למנוע כמה שיותר התרוצצויות מארון לארון.
2-בזמן עמידה ממושכת במטבח, העבירו את משקל הגוף מרגל לרגל. ניתן להניח לצדכם שרפרף קטן ולהניח עליה לסירוגין כל רגל בנפרד בזמן העבודה.
3-בזמן שטיפת כלים או עמידה ממושכת מעל הכיור, מומלץ לפתוח את הארון שמתחת לכיור ולהניח עליו את הרגל. תחושת ההקלה בגב התחתון תהייה מיידית במרבית המקרים.
4-הימנעו מלהתכופף או להימתח בדרך אל משטח העבודה. קרבו אותו אליכם כמה שאפשר.
5-אם אתם נמוכים, מומלץ לנעול נעלי ספורט או נעליים סגורות, המעניקות גובה ותמיכה מלאה לכף הרגל.
6-אם אתם גבוהים, מומלץ לנעול במטבח נעליים שטוחות ותומכות.
7-הגביהו את משטחי העבודה. לחיתוך ירקות הניחו קרש על קרש כדי שתתכופפו פחות.
8-חייבים להתכופף למדיח, לתנור או למגרת הירקות במקרר? עשו זאת באמצעות כיפוף ברכיים וירכיים תוך שמירה על גב ישר ככל הניתן.
9-עבודות קילוף, גירוד, קישוט וכדומה, מומלץ לעשות בישיבה. ובכלל, כל פעולה במטבח שניתן לבצע בישיבה, מומלצת. כך תורידו עומס רב מהברכיים בזמן העבודה.
10-אם אתם צריכים להרים כלי כבד כמו סיר, קערה או תבנית, קרבו אליכם את הסיר כמה שאפשר במטרה להקטין את העומס הפועל על שרירי הגב. אם הכלי חם, מומלץ להרים אותו בשתי ידיים, במרחק שווה מהגוף.
11- גם לאחר עבודות המטבח, בצעו מתיחות ותנועות שחרור.
גלית פרי, סמנכ"ל ומנהלת מחלקת הדרכה וחיטוב בשרת סטודיוC , בעלת תוארB.E.D בחינוך גופני מציעה את התרגילים הבאים שכל אחד יכול לעשות במשך כמה דקות בבית:
תרגיל לשחרור הצוואר - שבו על כסא בגב זקוף, אספו את הבטן פנימה, קרבו אוזן לכתף ימין במשך מספר שניות. הורידו סנטר אל בית החזה והאריכו את העורף. שהו בתנוחה זו מספר שניות. קרבו אוזן שמאל לכתף שמאל ושהו גם בתנוחה זו מספר שניות.
שחרור מפרק הכתף - סובבו חמישה סיבובי כתף לפנים ולאחר מכן חמישה סיבובים לאחור. הרימו כתפיים ושחררו אותן בבת אחת מטה. חזרו על כך כמה פעמים.
תרגיל להארכת הגו: שבי בקדמת הכסא, גו זקוף, רגליים בפיסוק קל. הרימי ידיים ישרות מעלה והחלי בהארכת יד ימין מעלה (כאילו מישהו מושך אותך כלפי מעלה) ולסירוגין בצעי זאת עם יד שמאל (בצעי את התרגיל 10 פעמים).
תרגיל להארכת גב תחתון וחיזוק הבטן: שבי בקדמת הכסא, ידייך אוחזות בברכיים, גו זקוף. קחי נשימה עמוקה ותוך כדי נשיפה אספי את הבטן פנימה ועגלי את הגב לאחור (לשקוע עם הגב לאחור), חזרי לישיבה זקופה. (בצעי תרגיל זה 5 פעמים).
תרגיל לתנועתיות עמוד השדרה: שבי בישיבה זקופה, רגליים בפיסוק. הפני גו שמאלה כאשר יד שמאל עוברת אל מאחורי הגב ויד ימין מונחת על ברך שמאל- שהי בתנוחה זו עד 10 שניות, שחררי ובצעי אותו דבר לצד השני.
תרגיל נוסף לתנועתיות עמוד השדרה: שכבו על הגב, כופפו את הברכיים, ידיים מונחות ישירות לצדדים על הרצפה בגובה הכתפיים. הפילו ברכיים לצד ימין ושהו במצב זה.
ולקינוח- מלאו אמבט חם עם מספר טיפות לבנדר, שקעו בו בהנאה והשתחררו.

ניקיון זה בריא? תלוי כמה


מי מאיתנו שמנקה את הבית לא מכיר את הפוזות המעניינות בהם אנו נוקטים כדי להגיע לפינות שונות של הבית בשם הניקיון. מעבר לעובדה שהגב או חלקים אחרים של הגוף יכולים להיתפס אגב ההשתדלויות האלו, כדאי לזכור כי עבודה עם שלל חומרי הניקיון הלא טבעיים המוצעים לנו היום בשוק עלולים לגרום לנו לא מעט בעיות עור. עובדה, בכל שנה מגיעים לקראת חג הפסח לחדר המיון אנשים שסובלים מכוויות קשות עקב שימוש בחומרי ניקוי המכילים בין השאר חומרים כמו פוטסיום הידרוכסיד. אחרים סובלים לפני הפסח מאקזמת עקרות הבית , וכן, בהחלט יש דבר כזה.- חשיפה ממושכת של העור למים, סבון ושלל חומרי ניקוי גורמים להסרת השכבה השומנית של העור, ובכך פוגעים בחסם הטבעי של העור. אם הפגיעה חוזרת על עצמה מבלי לתת לעור לתקן את עצמו, נגרמת דלקת שמגבירה את הפגיעה. כך נוצר מעגל סגור שקשה מאוד להפסיקו.- בעיה נוספת שיכולה להיווצר כתוצאה מחשיפה לחומרי ניקוי היא דלקת עור ממגע. אלרגית או מגרה. בדלקת עור ממגע אלרגית, חומר זר החודר לעור מעורר בו תגובה בסופה מופיעה בעור דלקת שמופיעה בחשיפות חוזרות. בדלקת עור ממגע מגרה, החומר החודר לעור גורם נזק ישיר לתאים באפידרמיס ובכך גורם לדלקת.
אז מה עושים?
משתדלים עד כמה שפחות לגעת בחומרי הניקיון השונים בידיים חשופות.

אם חשבתם שהדור החדש של סבוני הכלים שמבטיחים הגנה מקסימאלית על עור הידיים וריכוכן הוא הפיתרון לבעיה, תשכחו מזה. כל חומר שמנקה גורם פגיעה בעור.

מטליות לחות מכילות גם הן חומרים שונים שעלולים לגרום דלקת עור ממגע. מטליות לחות מזיקות כמו סבון, ולכן במקום לנקות ידיים עם מטלית לחה עדיף פשוט לשטוף אותן במים. אם לא שוטפים ידיים לאחר שימוש במטלית לחה עלול להיגרם לעור נזק בטווח הארוך, שלא תגידו שלא ידעתם.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש