המים של מטילדה

מאת: רותם ג'קסון ● 28/3/2012 08:50 ● ערב ערב 2543
איך הפכה מטילדה בן שהם מסוחרת רהיטים ובגדים מהמזרח, לתרפיסטית במים ומובילת הטרנד הירוק של בריכות טבעיות באילת.רותם ג'קסון הלכה להתרשם ולא רצתה לצאת מהמים.... סיפור ירוק עם אלמנטים רטובים! אם חשבתם שלטפל באנשים במים זה מספיק אלטרנטיבי, חכו שתשמעו על החלופה הטבעית של בריכות שחיה. מסתבר שבעידן בו הירוק הוא לא רק הצבע השולט, אלא אג'נדת החיים המתבקשת, כלור זו כבר מילה גסה!
המים של מטילדה

מי לא מכיר את חווית השחייה המפוקפקת בבריכה מלאה כלור?! בריכה בה אי אפשר לצלול בלי משקפת כי העיניים שורפות מדי, בריכה בה צריך להשגיח שהילדים לא יבלעו את המים מחשש להרעלה, בריכה בה חייבים להתקלח אחרי כל רחצה, כדי להפטר מהריח החריף, בריכה בה כדי להיכנס, צריך לחשוב פעמיים כאשר קיימות בעיות עור ונשימה.
עכשיו תדמיינו בריכה מוקפת צמחים ירוקים, פכפוך מים תמידי ברקע, מים זכים ושקופים עם ארומה של מתיקות, שם אפשר לצלול בעיניים פקוחות, לטעום את המים בהנאה ולהרגיש כאילו אתם שוחים במעיין מסתורי שזה עתה גילתם בטבע.
במילה אחת קוראים לזה מים חיים!!
תוסיפו לזה טמפרטורה של חום גוף, מגע של איש מקצוע שמוביל אתכם במים כמו תינוק ברחם אמו, ועכשיו תבינו למה לא רציתי לצאת מהבריכה של מטילדה.

עולם קסום וטבעי


ביתה של מטי, נראה מבחוץ ככל הבתים בשכונה, אלא שברגע בו תכנסו מהשער האחורי ותדרכו על שביל אבני הפרא וחלוקי הנחל המוביל אל מתחם הבריכה, תבינו שנכנסתם לעולם קסום. משטח במבוק מכסה את השטח מסביב לבריכה, מפל של מים וצמחי מים מזין אותה, בקצה גינה גדולה, בצידה האחר משופעת בסלעים, אבנים וצמחי מים שונים (מה שהתברר לי אחר כך כחלק ממערכת טיהור המים), פינות ישיבה אינדונזיות, קערות טיבטיות וקריסטלים ואווירת רוגע משכרת שזורקת אותך באחת לאחד מאתרי הספא האקזוטיים שרואים בערוץ החיים הטובים.
את כל ההרמוניה הזו זוקפת מטי לזכותה של מערכת הטיהור של הבריכה הטבעית ולמיזוג שלל הכישרונות, החלומות והניסיון שרכשה במהלך חייה. ועם ניסיון כשלה אין פלא שהתוצאה מרהיבה כל כך.

מהחומר אל הנפש


מטילדה בן שהם, התחילה את חייה המקצועיים בהכשרה באדריכלות ואמנות פלסטית. היא הייתה מציירת, מפסלת, בונה מודלים לארכיטקטים ובונה תפאורות באולפני טלוויזיה. בשנת 1993 עת יצאה לחופשה בסיני, הכירה את ה"חתיך האילתי", כמו שהיא קוראת לו, שלימים הפך לבן זוגה הרשמי ולאבי בתה, ניצן (16) וכיום, לפרוד ולחבר הכי טוב שלה. המעבר לאילת והשותפות הזוגית הניבה גם עסק חדש לייבוא ביגוד וריהוט מהמזרח. במשך שנים הייתה מטי מטיילת ברחבי המזרח הרחוק עם בן זוגה, מבקרת באתרים האקזוטיים ביותר עלי אדמות (תאילנד, הודו, אינדונזיה...) ובוחרת את הסחורה הטובה והאיכותית ביותר עבור העסק המשותף, ובהמשך גם עבור החנות שלה- "קימונו" (צמוד לקניון הילטון מלכת שבא) שנפתחה בשלב מאוחר יותר. "היינו בעיצומה של תקופת הזוהר של המזרח", נזכרת מטי, "הבאנו לחנות את הטרנדים הכי חמים מהמזרח, אבל באיכות. כיוון ששנינו אנשי רוח, תמיד הכנסנו גם את הפן הרוחני לעסקים. במקביל לריהוט וביגוד, ייבאנו קריסטלים, מנורות מלח, אבנים אנרגטיות, קערות טיבטיות ופעמוני רוח מגוונים. במשך השנים גם למדתי קורסים שונים על מנת לקבל כלים רוחניים ואלטרנטיבים לטיפול בעצמי ובמשפחה שלי: טיפול באבנים, פרחי באך, ארומתרפיה, זן שיאצו ועוד... החיבור למים קרה במקרה אחרי שקיבלתי מחברתי מתנה- טיפול במים אצל איל שפרון, שהיה אז מראשוני המטפלים בשיטת הווטסו במים. אני זוכרת שהדבר הראשון שאמרתי בסוף הטיפול אצלו היה: 'איפה אפשר ללמוד את זה'. עברתי חוויה עילאית והרגשתי שהכלי הטיפולי של המים הוא הסנטר שיכול לחבר לי את כל הקצוות של הדברים שלמדתי עם השנים. התחלתי עם בייסיק וואטסו בלוטן, זמן קצר אחרי כן נרשמתי לקורס ג'הארה דו-שנתי ולהידרותרפיה בווינגייט.
'ג'הארה' היא הטכניקה המרכזית לעבודה שלי במים כיום.
תמיד הייתי בדעה שההוכחה לכך שאתה נמצא במקום הנכון היא אם יש לך כל הזמן את הסקרנות והרצון ללמוד עוד ועוד על התחום שלך, וזה מה שקורה לי מאז ועד היום. כאשר היום, בתור מטפלת בכירה בשיטת ג'הארה, אני עוברת לפחות פעם בשנה השתלמויות אצל מריו ג'הארה, מיישמת ומשלבת את כל שיטות הטיפול שלמדתי .

כל נפלאות המים


"מים המחוממים לטמפרטורת הגוף שלנו הינם כלי טיפולי עוצמתי. הם טובים לכל אדם, בכל גיל, ומתאימים לרוב הקשיים המנטאליים והפיזיים שאנחנו סובלים מהם. מדברים פשוטים כמו גב תפוס, סטרס ופיברומיאלגיה ועד פתולוגיות כמו פציעות, תסמונות ונכויות קשות. העבודה במים ללא כח הכבידה מאפשרת להרבה אנשים הסובלים מכאבים בתנועה לטפל בעצמם ולהזרים דם וחמצן על ידי תנועה למקומות הפגועים ללא עומס וכאב", מספרת מטי על נפלאות המים.

את תחילת דרכה כמטפלת במים עשתה מטי בבריכות של מטפלים אחרים בעיר, כשבליבה תמיד ידעה שיבוא היום בו תפתח בריכה משלה. היא רק חיכתה לתובנה שתרד ותעזור לה להחליט איזה סוג של בריכה היא באמת רוצה. בתור פריקית של טבע, אקולוגיה ופיתוחים חדשניים בנושא מים כמו מסנן המים המיוחד שהביאה מארה"ב, המסנן את מי הברז הרגילים ומעניק לו תוספת של מינרלים מיוחדים שלא קיימים במי השתייה שלנו (גם המסוננים), ולנוכח תלונותיהם של עמיתיה המטפלים בבריכות כלור, כולל הניסיון שלה. היה זה רק עניין של זמן עד ששמעה על הבריכות הטבעיות.
בתקופה בה הטכנולוגיה השתלטה על כל פיסת טבע, נדיר לראות איך אפשר להשתמש בה גם לתועלתו. הבריכות האקולוגיות הן מסוג הדברים המוכיחים כי ניתן להנדס את הסביבה כדי לעזור לטבע לעשות את מה שהוא יודע לעשות. מה שגורם לנו לחשוב שאם זה כל כך פשוט, למה חייבים להמשיך להשתמש בבריכות כלור?!
בריכות שחייה טבעיות החלו להופיע באירופה מתחילת שנות ה-80. את הסנונית הראשונה בארץ הביאו שלוש נשים ישראליות שהקימו את החברה "עפרה צמחי מים", המתמחה בהקמת בריכות טבעיות ומים אפורים. נכון להיום הן כבר הקימו מספר בריכות פרטיות כאלה ברחבי הארץ. האחרונה, כאמור, הוקמה באילת. לפני כשנה עתרה חברת "עפרה הידרוס", לבג"צ כדי להקים בריכות טבעיות גם במגזר הציבורי אחרי שבמשרד הבריאות התמהמהו ביצירת תקן תברואי לפיו ניתן יהיה לעבוד גם במגזר הציבורי. לאור העתירה פסק בג"צ לאחרונה כי ניתן לקיים פיילוט בקהילה קיבוצית ולמעשה בפסיקה זאת נתן אור ירוק לנושא. כעת החברה מתחילה לתכנן בריכה טבעית ציבורית ראשונה בארץ לקיבוץ חוקוק. משניתנה האופציה מסתמנת העדפה ברורה של בריכות טבעיות ציבוריות ופרטיות על פני בריכות סטנדרטיות אשר גם הן עוברות הסבה לבריכות בטיהור ביולוגי.

אז איך למעשה עובד מנגנון הסינון הצמחי שמעמיד אותה ברמה אחת מעל כולם, גם מעל בריכות המטהרות על ידי מלח במקום כלור?
"קודם כל למען הסדר הטוב, המלח הצטייר כאופציה חלופית לכלור, אולם יש לזכור שכלור ומלח זו אותה מולקולה ולכן אין שום הבדל משמעותי מבחינת הנזקים שהוא גורם", מסבירה מטי. "ישנן כיום גם אלטרנטיבות של בריכות אוזון אבל זה עדיין לא אותו דבר כי זה לא מים חיים. מדובר בבריכות ללא כלור וללא חומרי חיטוי כימיים, אשר בהן מי הבריכה מטופלים באמצעים ביולוגיים במקום כימיים. משמע, צמחי מים מיוחדים המשמשים כפילטרים לטיהור המים. הבריכה בנויה משני אזורים: איזור שחייה פתוח ואיזור טיהור צמחי, אשר מחוברים זה לזה בצורות ועיצובים שונים ויוצרים מראה של טבע חי כפי שקיים באגמים בטבע. הבריכה הטבעית מהווה חלק חי ודינאמי מהחצר ומשתנה עם עונות השנה. היא מקבלת חיים ואופי והופכת לפינה ירוקה שנותנת פיתרון אקולוגי על כל מרכיביו. מה שהופך את הגינה למעשה לפילטר של הבריכה.
לצורך העניין הבאתי לגינה 2 טון של אבני גרניט. כאשר ההמלצה הייתה לעבוד עם אבני בזלת כמו שעשו בחברה עד כה בבריכות בצפון. העליתי את האופציה לעבוד עם אבן מקומית והדבר אכן מוכיח את עצמו. הגינה השקועה, מלאה במים, העוברים דרך אבנים וצמחים ועל ידי כך מיטהרים. כל 24 שעות ישנה סירקולציה של כל מי הבריכה במערכת הטיהור הביולוגית, כך שבריכת השחייה מכילה מים צלולים ובריאים כפי שהיו במעיינות מקדמת דנא עוד לפני שזוהמו על ידי האדם. זרימת המים בין אזור הטיהור לבריכת השחייה מייצרת פכפוך נעים לאוזן והופכת את כל החצר לפינת טבע מרהיבה. הגינה ירוקה כל השנה, ללא בזבוז מים, כי אין חלחול מים לקרקע כמו בדשא, אלא זרימה בתוך מערכת מים סגורה. הבריכה עוברת בדיקות מעבדה אחת לחודש אשר מוכיחות מעל לכל ספק את איכות המים המדהימה שלהן. מה שאינו מפתיע כלל ועיקר כי בטבע, ומטבע הבריאה, האיזון קיים ומה שנותר לנו לעשות הוא להצטרף, ליהנות ממנו ואז מובטחת לנו איכות חיים ובריאות".