דרך אישה

מאת: אסטר שטרית ● 21/3/2012 08:43 ● ערב ערב 2542
דמיינו לכם שאתם חוזרים בזמן אחורה, ממש אחורה. הגעתם לתקופת התנ"ך. אווירה מדברית, לבוש מסורתי, כל עדה ולבושה האתני. המקום המרכזי ביותר במדבר הוא השוק הנבטי בו הנשים מנסות להתפרנס בכבוד. גם אז , בתקופה שהגבר הוא זה שהיה יוצא לעבוד, הנשים ניסו לשמור על מעמדן ועוצמתן. זה בדיוק מה שיקרה לכם במופע הקרב ובא - 'דרך אישה' מבית היוצר של המרכז לחוויה האתנית.
דרך אישה

חוויה אתנית מחודשת



תמונת כתבה


במוצאי שבת הקרוב ה- 24-3-12, בשעה 20:30 זה יקרה. מרכז החוויה האתנית, מבית מתנ"ס 'יעלים', יציגו לראשונה משהו חדשני לקהל. אם עד היום הייתם רגילים לראות את 60 חברי הלהקה בריקודי פולקלור אתניים, הרי שהמופע 'דרך אישה' שונה לחלוטין. חברי הלהקה, בראשות המנהלת האומנותית, הכוריאוגרפית והוגת הרעיון, אילת טובי, יחד עם הבמאי גבי זינו ומפיקת הלהקה, מלי מזרחי, יצרו את המופע הגדול. באמצעות שירה, מחול ומשחק יעבירו חברי הלהקה את עוצמתן של הנשים בתקופת התנ"ך, תוך כדי שילוב מוסיקה אתנית עכשווית. הרעיון – להעביר לקהל את המסר שהנשים המרכזיות בתנ"ך מצויות בתוכנו, וכי גם בימינו יש נשים שממשיכות בדרכן האמיצה. על המופע עובדים חברי הלהקה למעלה משנה והם לא מוכנים להתפשר וההשקעה ניכרת בכל - בלבוש במוסיקה ובתפאורה כדי להעביר את החוויה בצורה הטובה ביותר לקהל, הוחלט לערוך את המופע בחוות הגמלים ששיתפו פעולה ברוחב לב ונידבו את המקום לטובת ההפקה המיוחדת. הטבע, ההרים והתאורה, מבטאים אווירה מדברית פשוטה כמו בתקופת התנ"ך וזה ללא ספק עושה את העבודה.
"היה לאילת חלום- להעלות למודע את הדרך של אישה בעקבות נשים בתנ"ך", מספרת מזרחי. "חווה, הגר, תמר ובת-שבע הן נשים על-זמניות, הן עדיין קיימות בתקופתנו. המוטו הוא להביא את העוצמה של הנשים הללו מתקופת התנ"ך ועד היום, איך הן שהנחילו לנו את עוצמתן במשך כל הדורות".
אילת טובי מוסיפה: "זה מופע חדש לחלוטין עבור החוויה האתנית. רחוק מהפולקלור שרגילים אליו וממה שהקהל יכול לצפות מאיתנו. הגענו למופע הזה מתוך השורשים והבאנו זאת לביטוי באמצעות הריקודים החדשים. זו הפעם הראשונה שהמופע של החוויה האתנית נערך 'מחוץ לבית'", היא אומרת ומציינת: "שושי אוהנינה, מנהלת מתנ"ס 'יעלים', נתנה יד תומכת לאורך כל ההכנות, וצוות המתנ"ס נרתם לעזרה. על אף שהמתנ"ס מהווה עבורנו בית ומשאבים, ההפקה יקרה בקנה מידה רחב מהתקציב של המתנ"סים. כדי להצליח לממן אותו פנינו לקהילה לתרומות. עסקים ואנשים פרטיים תרמו ללהקה ואנו מודים להם על כך מאוד".

עוצמה נשית


”אישה בשלמותה היא אהבה, היא קבלה, היא הכלה, אלה החובקת כל" (אננד-סנבביה). משפט זה נבחר מבין רבים כאחד מקטעי הקישור במופע אותם בחרה מפיקת הלהקה, מלי מזרחי. המופע שנבנה בהשפעת חלומה של טובי מבטא את העוצמה הפנימית של הנשים, של כל דמות בתנ"ך. בעבודה משותפת של השתיים, הן מצליחות לקחת את מה שכבר קיים בנשים בחוויה האתנית ולהעצים זאת באמצעות התיאטרון והאמנות. ראשית, הן מוציאות את המיטב מהאישה עצמה ורק לאחר מכן מחברות אותה לדמות. בהכנות למופע ערכו חברי הלהקה מפגשי למידה עם ד"ר דרורי גניאל, ראש מינהל שח"ק, בהם למדו את הסיפורים של כל דמות תנכ"ית, בכדי להצליח להתחבר טוב יותר לדמויות ולשלב זאת עם בחייהם כיום.
”בכל תקופה ואפילו עכשיו, ממש כאן, מצויות בינינו נשים עוצמתיות, אמיצות ופורצות דרך כחווה, הגר, לאה ותמר", אומרת טובי. "אני מאוד מחוברת לסיפורים אתניים ואין כמו התנ"ך להתחבר לזה. תחילה קראנו למופע 'נשים יפות בתנ"ך' אבל ככל שהעמקנו בעבודה השם הזה הפריע לי. בסיפורי התנ"ך יש גם דברים לא כל כך יפים שעשו הנשים ולכן שינינו את השם ל'דרך אישה'. המופע מייצג את הדרך שעשו הנשים ואיך הן משפיעות עלינו כיום. למשל, דמותה של חווה מהווה את הרצון שלה לחוות, לקחת יוזמה ולהפגין עוצמתה. אלה דברים שלא קורים אצל גבר. גם כיום, הנשים הצעירות והעוצמתיות משפיעות על הנשים המבוגרות, אני מצליחה לראות את זה גם אצלנו בלהקה. פתאום המבוגרות משקיעות בעצמן ומקבלות אנרגיה מהנשים הצעירות. המעניין הוא שכל חברת להקה מבצעת דמות מהתנ"ך שממש מתאימה לה. כל אחת קיבלה את הדמות המתאימה לה לבטא וניתן לראות זאת גם בחיבור על הבמה. זאת האהבה שלי להוציא מהאנשים את המיטב שלהם, זה מרגש".
מה עם הגברים?
”יש לנו גם כמה גברים בלהקה שהסכימו לקחת סיכון ולהשתתף בעוצמה הנשית", מספרת מזרחי. "לכל גבר הייחוד שלו. הקול הרדיופוני שלהם מוסיף נופח מיוחד לאנרגיה הנשית. אחד מחברי הלהקה הוא גבר בן 60 שחלם כל חייו להיות רקדן וקיבל את הבמה בחוויה האתנית. זה מדהים לראות גבר בן 60 שעולה על הבמה , מרים את הבנות ורוקד איתן. הוא מייצג את הגבר התנכ"י -אדם, דוד וכן הלאה".

העיקר האווירה


מרגע הירידה מהרכבים בחוות הגמלים כבר מתחיל המופע. השחקנים הלבושים בתלבושות מסורתיות מבטאים דמויות שורשיות בשוק נבטי מתקופת התנ"ך, התפאורה עתיקה בשילוב מוסיקה אתנית עכשווית מכל העולם, ואם לא די בכך, לאווירה מוסיפה תערוכת הצילומים, 'סביבת נשים' בראשות הכיפה האקולוגית שחברה למופע, בחסות רונה שפירא. התערוכה מורכבת מקבוצת צלמים בהנחיית ויקטור קינה. יחד עם ההעמדה האומנותית של מיה זילבר, מציגים לקהל תערוכה שלמה של העצמה נשית. בנוסף, יקבל כל אחד תוכניה למהלך הערב, בה מסופר על כל דמות ועוצמתה בקצרה. כל אלה מעניקים לקהל חוויה עוד מרגע כניסתם למתחם.
”הלהקה מורכבת מאנשים מהקהילה. אנשים שקמים כל בוקר לעבודה ובערב מגיעים לתרום מעצמם שעות מרובות של חזרות", מספרת מזרחי. "מזה כשנה הם מגיעים לחזרות פעם בשבוע ובחודשיים האחרונים, לקראת המופע, יש חזרות מידי יום. היות ואלו אנשים שיש להם עיסוקים אחרים מאוד קשה לערוך חזרות. לא תמיד כולם יכולים להגיע וזה לא קל, אבל החזרות נערכות באהבה וזה מדהים לראות את התוצר הסופי".
טובי מוסיפה לדבריה: "המופע מיועד לכל הציבור, לכל הגילאים. אני חושבת שזה נוגע לכל אחד מאיתנו. אלה הנשים שסובבות אותנו מידי יום, וגם הגברים. אנחנו מצפים לראות את כל הקהילה שם".

ולא רק מופע


לצד המופע המדובר, תתקיים בחוות הגמלים בשעה 19:30 תערוכת צילומים 'סביבת נשים', שתעסוק גם היא, איך לא בנשים. אוצר התערוכה: ויקטור קינה, העמדה אומנותית: מיה זילבר. בשעה 20:30 יתקיים המופע 'דרך אשה' כשלאורך כל הזמן הזה יתקיים במקום שוק נבטי, דוכני מזון עם ריחות וצלילים. מכירת כרטיסים במתנ"ס יעלים בעלות 50 ₪ הכרטיס.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש