יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 20/12/2011 21:50 ● ערב ערב 2529
הרב דוד שנה מפקח כשרות עירוני
יהדות

פרשת 'מקץ'


הרבה דם רע זורם בשבועות האחרונים ברחבי ארצנו ונדמה שעוד רגע כולנו נטבע חלילה בנהר של שנאה. לא, לא מדובר בשנאת הערבים, מדובר בשנאה כואבת יותר ומסוכנת יותר- שנאת אחים. רק אדם שהוא עיוור, חירש ואילם גם יחד לא יזדעזע למשמע החדשות ולמקרא העיתונים. כותרות וכתבות כמו "צריך לירות בהם", "להשמיד אותם", "לעקור אותם מהשורש", לו היה מגיע לכאן יצור מהמאדים הוא היה בטוח שכל האזרחים בישראל פוחדים עד מוות מאיזה שהוא יצור מסוכן וקטלני במיוחד. כשהאמת צריכה להיאמר- כל הרעש הצלצולים הגדולים והצורמים הם על קומץ נערים שחצו את גבול המותר. רק מה, פוליטיקאים ציניקנים ועיתונאים חדורי שנאה עזה ביותר ל'מתנחלים' (אמא'לה איזו מילה מפחידה) ולכל מי שחובש כיפה לראשו מנצלים את הזדמנות הפז שנקרתה בדרכם ואינם מבזבזים רגע ומילה פנויה בהתזת ארס ושנאה במאמריהם. כנ"ל גם לגבי 'הדרת נשים'. מין קשקוש מקושקש שנועד לתקוף את קודשי ישראל. קצת מצחיק לשמוע זמרים ושוב פוליטיקאים, מחווים דעה בהלכות 'קול באישה ערווה', והרי אדם שאינו מקבל את ההלכה כדבר שמחייב אותו, בוודאי שאינו יכול לחוות דעה בעניין הילכתי נטו – כמו קול באישה ערווה, אבל השנאה מבעבעת. כבר היינו בסרט הזה של שנאת אחים בעבר. בפרשת השבוע, פרשת 'מקץ', נקרא כיצד יוסף הצדיק יוצא מהכלא ועולה לגדולה להיות המושל בכל ארץ מצרים. כאשר האחים שלו, אותם אחים שמכרו אותו לעבד באכזריות רבה, יורדים אף הם למצרים אחרי 22 שנים, בשנות הרעב על-מנת לקנות אוכל, יוסף מעמיד אותם בניסיון ובודק האם אחיו מתחרטים על-כך שהם מכרו אותו לעבד. השכל הישר מחייב נקמה. מבחינת יוסף זו הזדמנות יוצאת מן הכלל לנקום באחיו על כל הרע שעשו לו מתוך שנאתם אותו. אך לא-כן יוסף הצדיק. הוא מבין שלמרות שהאחים פגעו בו, הכל היה מכוון בסופו של דבר מלמעלה על-מנת שהוא יתגלגל להיות למושל מצרים המציל את משפחתו מהרעב. כאשר יוסף שומע את אחיו מדברים ביניהם ומביעים חרטה על מכירתו (הם לא ידעו שהוא מבין את שפתם כי חשבו שהוא איש מצרי) יוסף לא מצליח להתאפק, בורח מהחדר ופורץ בבכי. לאחר מכן כאשר יוסף מעמיד את האחים בניסיון ומודיע להם שבנימין נשאר להיות עבד במצרים מתוך מטרה לראות אם הם יגנו על בנימין, יהודה האח שהציע למכור את יוסף לפני 22 שנים, אותו יהודה מוכן למסור את נפשו למען אחיו ואומר ליוסף "תיקח אותי לעבד במקום אחי". ברגע אחד כל השנאה נעלמה, כל הקנאה נעלמה ונותרה רק אהבת אחים אחוות אמת. מתי נשכיל להתעלות מעל השנאות הקטנות ונבין שכולנו בנים של יעקב אבינו אחים בדם, אחים בנפש, אחים שאוהבים זה את זה.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש