השמנת ילדים- מגפה ציבורית-בקופת חולים 'כללית' יסייעו לכם להילחם בתופעה

מאת: אביבה דקל ● 30/11/2011 09:04 ● ערב ערב 2526
הידעתם כי הישראלים הולכים ומשמינים?. הידעתם שכל ישראלי שני נמצא בעודף משקל ואחד מכל שמונה ישראלים סובל מהשמנת יתר?. באילת בולטת הבעיה במיוחד בקרב הילדים. אחד מכל שלושה ילדים באילת סובל מעודף משקל ואחד מתוך ששה ילדים סובל מהשמנה, והבעיה מתחילה כבר בגיל הגן. מופתעים? אל תהיו. זאת בדיוק הסיבה שבקופת חולים 'הכללית' מציעים לכם כלים להתמודד מול הבעיה. אתם לא לבד
השמנת ילדים- מגפה ציבורית-בקופת חולים 'כללית' יסייעו לכם להילחם בתופעה

תמונת כתבה


תמונת כתבה


מי שהיה אי פעם בחייו שמן יודע שזה לא פשוט להתמודד עם הבעיה. אין מה לעשות, כשאוהבים לאכול קשה לסגור את הפה ורזים לא יבינו זאת. אלא שלאור המצב הבעייתי של השנים האחרונות, מצב המצביע על עלייה הדרגתית במשקל הממוצע, לא רק בחו"ל אלא גם בישראל ואפילו באילת, בקופת חולים 'הכללית' החליטו שלא עוד לעמוד מנגד אלא לסייע בעיקר כשמדובר בתחום השמנת הילדים, כשההורים מנגד אובדי עצות, לא יודעים איך להתמודד עם הבעיה. אחרי הכל לא תמיד יודעים ההורים איך אומרים לילד 'לא' כשמגיעים לנושא האוכל. את זה בדיוק מנסה להסביר להם בילי סוקולובסקי הברי, דיאטנית קלינית, בקופת חולים 'כללית' משנת 2003 ומנחה מוסמכת לסדנאות לירדה במשקל.
בילי, בעלת תואר ראשון בתזונה ממכללת 'תל חי', לא הפסיקה ללמוד ולהשתלם בחייה. משסיימה את לימודי התזונה המשיכה כעוזרת הוראה במעבדה לתזונת האדם בתל חי, את הסטאג' עשתה בבי"ח 'מאיר' והתמחתה במחלקת ילדים. בהמשך להכשרתה המקצועית עבדה בטיפות חלב, במועדוני הקשיש ובגני- ילדים וטיפלה במרפאות סכרת נעורים וסכרת ברעננה והוד השרון. באזור אילת נמצאת בילי משנת 2004, עובדת ב'כללית'. בעבר לימדה בחוג לתזונה במכללת 'רידמן', עבדה כדיאטנית במחלקה סיעודית גריאטרית והוספיס, עבדה כדיאטנית בפרויקט 'אורח חיים בריא' בצה"ל (בה"ד 1, עובדה, בסיס שיזפון, אוגמ"ר 80) והרצתה בבתי מלון, חברת חשמל, קרן ידע, איגוד מקצועי ועוד.
"השמנה בכלל והשמנת ילדים בפרט היא מסוכנת ועל כל המערכות מוטלת האחריות לטפל בה", אומרת לי בילי הדיאטנית. "יש לקבוע מדיניות לשינוי הסביבה בצורה שתאפשר לילדים לעשות החלטות בריאות יותר ביחס למה שהם אוכלים", היא אומרת ולא שוכחת באותה נשימה את חשיבות הפעילות הגופנית, "חשוב לייצר מגוון אפשרויות נרחב לחיים אקטיביים יותר- לדאוג שהילד יעסוק יותר בפעילות גופנית יומיומית החל מגיל צעיר מאוד. אלא שאם למישהו נדמה כי ילד שמן יכול בקלות לקחת על עצמו את המשימה של להיכנס לכושר, בילי הדיאטנית מזכירה: "לילדים שמנים יש מגבלה של טווח תנועה- דבר הגורם להם להימנע מפעילות גופנית. חווית הספורט נחרטת אצלם כחוויה שלילית. הם נרתעים מפעילות גופנית משום שהם מרגישים לא בטוחים ומתביישים בחוסר היכולת שלהם להתחרות בילדים אחרים ופונים ל'פעילות ישבנית'- כמו מחשב, טלביזיה וטלפון שבהם הם 'המנצחים', והבעיה הולכת ומחמירה". בדיוק בגלל חשיבות הנושא החליטה קופת חולים ה'כללית' להירתם לנושא.

ב'כללית' נלחמים בהשמנה


את התמיכה והעזרה הטובה ביותר בעיר מקבלים כיום ההורים בקופת החולים 'הכללית'. קופת החולים 'הכללית' שמה לנגד עיניה כמטרה לצמצם את ממדי תופעת ההשמנה בכלל וההשמנה בקרב ילדים בפרט ובכך למנוע ולצמצם ולהפחית את התחלואה העתידית.
כיום כל ילד המגיע לרופא בקופת החולים 'הכללית', אפילו במקרה של הצטננות קלה, נמדד ונשקל בכדי שאם יימצא כי יש לו בעיית השמנה הוא יופנה לדיאטנית.
בילי עוברת במסגרת קופת החולים 'הכללית' הכשרות וימי עיון על בסיס שנתי. אלה מעשירות את הכלים הטיפוליים העומדים לרשותה בכלים מתחומי ידע שונים כמו: קאוצ'ינג, NLP, הנחיית קבוצות ועוד, ועוזרים לה להוביל תהליך שינוי והחדרת המוטיבציה לאורח חיים בריא יותר.

מדוע השמנת ילדים כל כך מסוכנת?
"בשל בעיות השמנה יש לילדים בעיות בריאות כמו שומנים בדם, טריגליצרידים וכולסטרול, דברים שבעבר סבלו מהם אך ורק מבוגרים. לכל תופעה בריאותית כזו יש השלכות בכל התחומים.
ילדים שמנים הופכים להיות מתבגרים שמנים ואחר כך מבוגרים שמנים ולהשמנה מחלות נלוות רבות. אנשים שמנים סובלים ממחלות לב, מחלות דרכי הנשימה, שבץ מוחי, מחלות כיס מרה, סכרת, הפרעות הורמונליות, בעיות בפרקים, כולסטרול, לחץ דם גבוה ואפילו סרטן. יש סרטנים אופייניים להשמנה כמו: סרטן הערמונית, סרטן השד ועוד. אך מה שמדאיג הוא שלאדם שמן יש סיכוי של פי 5 לפתח סרטן מכל סוג שהוא מאשר לאדם רזה".
אם למישהו עוד היה ספק איך ולמה דווקא בשנים האחרונות הולכת ומחמירה תופעת השמנה בקרב הילדים, התשובה ברורה וקשורה למיעוט בפעילות גופנית בקרב ילדי הדור הנוכחי. אם בעבר הלא ממש רחוק לא היה פשוט להחזיר את הילד ממגרש המשחקים הביתה (מי לא זוכר את אמא עומדת בחלון וצווחת...), הרי שהיום בעידן המחשבים, האייפונים, האייפדים ושלל טכנולוגיות הדור הזה, לא רק ההורים יושבים מרותקים, אלא גם הילדים. ובמקום להזיז את כל הגוף בחדוות משחקים, היום בעיקר האצבעות זזות. נחמד ככל שזה יהיה, אין בכך די כדי לשרוף קלוריות ולאזן את המשקל"

אל תתמודדו לבד


גורם נוסף להשמנת ילדים אותו מזכירה בילי הדיאטנית, הוא אוכל זמין שאינו מצריך הכנה מרובה, וחטיפים באריזות נוחות ואסתטיות המדברות אל הגיל הצעיר. "ילדים מתפתים לאכול את החטיפים המגרים שהם רואים בטלויזיה וכתוצאה מכך הם אוכלים יותר ממה שדרוש לגופם לצורך גדילה והתנהלות יומיומית רגילה. הממתקים, המזון המהיר והחטיפים גורמים לאכילת יתר הגורמת להשמנה. אנשים שמנים חשופים יותר לגירויים הכרוכים במזון. מחקרים הוכיחו שאצל אנשים הסובלים מעודף משקל עצמת הגירוי גבוהה יותר. "על ההורים להתחשב בבעיה ולחשוף את ילדיהם מה שפחות לגירויים מסוג זה, למרות שקשה להימנע מכך בעידן הטלויזיה, הרדיו והפרסומות".

האם אפשר להתמודד עם בעיה של השמנת הילד לבד?
"לא מומלץ להורים להתמודד עם הבעיה לבד. הורים זקוקים להדרכה בקשר לסוגי המזונות וכמויות האוכל, מיסוד הארוחות ומתן אפשרויות בחירה וגם איך להתמודד עם השינוי, איך להציב גבולות ולהחיל אותם בחיי היום יום. הורים צריכים להוות מודל חיקוי לילד בענייני תזונה כמו בכל דבר. הילד יחקה אתכם גם בכל הנוגע למנהגי האכילה שלכם. השינוי בהרגלי התזונה חייב להיות משפחתי".

לא רק לילדים


מאחר ובעיית ההשמנה היא גם מנת חלקם של מבוגרים, בקופת חולים 'הכללית' לא שוכחים את אלו. אחד השירותים הקבועים שקופת החולים 'הכללית' באילת נותנת בנושא טיפול בהשמנה הן סדנאות לירידה במשקל למבוגרים. הסדנאות פתוחות לכל תושבי אילת ולכל חברי קופות החולים השונות. המחירים לסדנאות באילת הם הזולים ביותר בארץ.
ואם שאלתם את עצמכם מה בדיוק קורה בסדנא שכזו, מסבירה בילי הדיאטנית: "אני מטפלת ומנחת קבוצות מוסמכת לירידה במשקל משנת 2003. במפגשים אני משתמשת במגוון כלים שרכשתי במהלך הקריירה המקצועית שלי. במישור של ידע מקבלים את כל הכלים על סוד הירידה במשקל, על תהליך הירידה במשקל, קצב הירידה במשקל, פתרונות מעשיים כאשר הירידה במשקל נעצרת כל סוגי הדיאטות הקיימות בשוק, מה נכון לי ומה לא. איך מעלים את קצב חילוף החומרים של הגוף והופכים למכונה בזבזנית ששורפת יותר קלוריות ועוד. אך לא רק, ישנה למידה ברמת התהליך שהוא תוך אישי, בין אישי וקבוצתי. התמודדות וקבלת הגוף, איפוק מול סיפוק, אכילה רגשית, עמידה בפיתויים, אכילה לבד, אכילה בלילה. ועוד".

מה החשיבות בטיפול קבוצתי? אני מבקשת לברר ובילי משיבה: "מה שאדם משיג בשנה בטיפול פרטני הוא משיג בשלושה חודשים של טיפול קבוצתי. אדם מקבל תמיכה מעצם העובדה שיש עוד אנשים הסובלים מהבעיה שלו, אנשים שיכולים להבין אותו וכל עניין הבושה והסטיגמות נעלם. בקבוצה נהנים המטופלים מתמיכה ופרגון הדדי. בקבוצה רוכש המטופל ידע המועבר על ידי המנחה, שהיא דיאטנית קלינית מוסמכת וגם ידע שהוא בגדר אינפורמציה הנאספת מניסיונם של המשתתפים האחרים.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש