תרבות

מאת: סימונה סולומון שאואט ● 5/10/2011 08:28 ● ערב ערב 2518
תרבות

המלצת ספר
כאחד האדם / רן שורר
בהוצאת 'אופיר ביכורים' - בית ההוצאה לאור ותרבות יוצרת



תמונת כתבה


"אני לא מבינה איך הצלחת ככה לבלבל אותנו...אני לא יודעת מה לעשות...להישאר...לברוח ...לפלשתינה...לרוסיה...עד לרגע הזה אנחנו לא יודעים מה יותר מסוכן בשבילנו", כתבה, "הערבים אצלכם או הנאצים אצלנו...?"(עמוד 314)
מזוודת קרטון מרופטת בת כ-100 שנים וחבילות מכתבים מהודקים בגומי דקיק ובהם תִלי תילים של מילים. זה היה המניע לרומן ההיסטורי התיעודי רחב היריעה שנפרש לעינינו בספרו החדש של רן שורר: 'כאחד האדם'. מסע מדהים ובלתי נתפס של אישה צעירה, חברת קיבוץ, ששבה לעיר הולדתה בניסיון לחלץ את משפחתה וקוראת בכך תיגר על סכנות התקופה. היא חולפת באומץ ובתושייה בין גרמניה, לפולין ולפלשתינה ערב מלחמת העולם השנייה. דרך עיניה זוכה הקורא במבט מעמיק אל היהודי הגלותי בגרמניה ובפולין.
המחבר פורש את קורותיהן של שתי משפחות - האחת- משפחה חמה ואוהבת מפולין, שניסתה בכל כוחה להגשים את הערכים בהם דבקה. משפחה שנקרעה בין השאיפה לחיות על אדמת ארץ הקודש ולהגשים את חזון הציונות ובין המציאות שהוכתבה לה בגולה, ולמעשה גזרה את גורלה. והשניה- מגרמניה- משפחה שהתרחקה מהציונות, שאפה להיטמע בקהילה המקומית וגורלה נגזר גם הוא.
'כאחד האדם', רומן המאופיין במקוריות ובראשוניות ומשלב אמת היסטורית ואמת אישית. הוא מזמן לקוראים חוויה מרתקת ומסעירה, סוחפת ומרגשת עד דמעות.
מתוארים פרקים בחייהם של חלוץ וחלוצה, שנפגשו בצומת דרכים ציונית מרכזית בשנות העשרים המאוחרות של המאה הקודמת, הלא הם דבורל'ה וקרל, ותיאור הוויית הקיבוץ מול חיי הקהילה היהודית באירופה.
המחבר מתאר בצורה מוקפדת וריאלית סיטואציות אשר ברור כי תשתיתן שאובה מן המציאות. הוא משלב תיאורי אווירה, נוף, מצב, זמן ומקום לצד דיאלוגים מרתקים בין הנפשות הפועלות. היכולת של המחבר לשזור מציאות קיומית אותנטית דוקומנטרית בד בבד עם תיאור מהלכי הנפש של האנשים החיים את אותה מציאות – ראויה לציון.
הסיפור מצמרר ומרגש ומתבסס על תכתובות בזמן אמת, החל בימים השאננים באירופה שבין שתי מלחמות עולם, דרך הפורענויות, הזוועות והשמדת היהודים בשואה וכלה בחיים החדשים מלאי החזון והתקווה בישראל שרק נולדה

תיאטרון במיטבו
במאית מצטיינת


עדה ים מירסקי, במאית התיאטרון הקהילתי של מתנ"ס 'בית רובין', נבחרה לעובדת המצטיינת של המתנ"ס. עדה, העובדת שנים רבות במתנ"ס, הפיתחה את תחום התיאטרון הקהילתי בדרך מיוחדת במינה.
בשנה האחרונה, בתאטרון הקהילתי, הונחו והודרכו תחת כנפיה למעלה מ-80 תלמידים מכיתות א' ועד גיל 60+.

'סופה', 'נחשול' , 'צ'כוב דו לשוני', 'עיר האמנים', 'הגשש החיוור – דור שלוש וחצי', 'המלך ארכיספטרום היפוטטוס הראשון', 'אמיל והבלשים', הם רק חלק מתוך ים הפקות שהעלתה.
"עדה מקפידה על הרחבת ידע ולמידה באופן עקבי, דבר המאפשר לה לנוע הלאה ולהתקדם. בעלת התחדשות ויצירתיות, מציבה ועומדת ביעדים ובעלת אנרגיות בלתי נגמרות. עדה מגלה בעבודתה נאמנות, חריצות ומסירות. יוצרת קשר נפלא עם השחקנים ועם המשפחות ורבים הילדים שמתחילים את הדרך בכיתה א' ומסיימים בי"ב. עדה מעורבת בכל מה שקורה במתנ"ס, יוצרת שיתופי פעולה, מסייעת ועוזרת גם בנושאים שלא באחריותה. לכל כישרון, הכשרה וניסיון בעולם אין שום ערך בלא דבר קטן הנקרא 'נשמה', ועדה מביאה איתה לעבודתה את הנשמה. התיאטרון הקהילתי הוא חלק בלתי נפרד מחייה. אני וצוות מתנ"ס 'בית רובין' מאחלים לך עוד הרבה שנים של יצירה, עשייה ושתמשיכי לגדל עוד דורות של שחקנים", כך מנהלת מתנ"ס 'בית רובין', מיכל עוזיאל.

קצרים


*רביעי משפחתי
מתקנים מתנפחים, עבודות יצירה ומטעמים מהמטבח של 'קולייר'.
יום ד', ז' תשרי, 5.10.11 בשעה 17:00 במתנ"ס 'קולייר'.
מחיר כניסה: 5 ₪ לילד.
ניתן לרכוש כרטיסיה הכוללת 10 כניסות, במחיר 35 ₪ לילד.

*חוגגים סוכות בשחמון
בואו להתארח בסוכתנו – בהנחיית עירית ויענקל'ה שוורץ.
ריקודים וכיבוד עשיר.
יום ב', 10.10.11, מהשעה 20:00, במתנ"ס 'שחמון'.
מחיר כניסה: 27 ₪.

*שעת סיפור לגילאי 4-7
'מי שם את ג'וחא בסוכה שלי' / סיפור עם, מעובד על ידי ענת שפיצן.
מספרת: צביה משה.
יום ג', י"ג תשרי, 11.10.11 בשעה 17:00 בספריה העירונית.
מחיר: 10 ₪ לילד.

*'קהילת אילת יוצרת סוכות'
פתיחה חגיגית לתערוכת דגמי סוכות במעמד ראש העירייה מר מאיר יצחק הלוי.
חלוקת פרסים במסלול קהילתי ובמסלול אמנים אישי – בכל התחומים.
התערוכה תהיה פתוחה:
גם ביום חמישי 13.10.11 בשעות 19:00-21:00.
וביום שישי 14.10.11 בשעות 10:00-12:00.
יום ג', י"ג תשרי, 11.10.11 בשעה 19:00 במתנ"ס 'בית רובין'.
הכניסה חופשית

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש