בעלי חיים

מאת: או-מד מדיקל ● 31/8/2011 12:13 ● ערב ערב 2513
ד''ר אלעד רביד, רופא וטרינר
בעלי חיים

אסתמה בחתולים


אסתמה הנו מצב הנגרם מהיצרות מעברי האוויר בריאות (היצרות הסימפונות), עודף הפרשה של ריר בריאות ודלקת.
הסיבה המדויקת אינה ידועה אך אסתמה היא כנראה סוג של תגובה אלרגית.
מקרים מסוימים נגרמים כתוצאה משאיפת האבק, מהחול המשמש לעשיית הצרכים, שאיפת אוויר מזוהם (עשן סיגריות, אבקות ניקוי שונות, ספריי לסוגיו), שאיפת גורמים מזהמים (וירוסים) וגורמים תורשתיים. גורם נוסף הוא דלקת הסימפונות.
נפוץ יותר בקיץ ואחרי יציאה מהבית.
לחתולים הסובלים ממחלה זו יש התקפים של קשיי נשימה קלים / מתונים או חמורים עם שיעול חזק וקוצר נשימה. התקפי אסתמה בדרך כלל חוזרים והם קשים לחיזוי. ייתכן שיעברו חודשים רבים בין התקף להתקף או שיהיו מספר התקפים ביום.
נקודות חשובות בטיפול
1. התקף אסטמתי חמור בו החתול מתאמץ מאוד לנשום ומתקשה לחזור לנשימה נורמלית (יתכן והפה והלשון יכחילו) הוא מצב חירום אשר מחייב הגעה מיידית למרפאה לצורך ייצוב נשימה.
2. במצבים קלים של אסתמה יינתנו תרופות במרפאה והמשך הטיפול התרופתי יינתן בבית בהתאם להנחיית הרופא הוטרינר. לעיתים קרובות יש צורך בבדיקות מעבדה ובצילומי רנטגן על מנת לשלול מחלות אחרות עם סימנים דומים. האבחון המוחלט נעשה בבדיקות מעבדה להפרשות של קנה הנשימה והסימפונות ושלילת מחלות אחרות.
3. במקרה של התקף אסתמה יש לנסות למצוא את הקשר בינו לבין מגע של בעל החיים עם חומרים שונים בבית. אם נתגלה קשר ברור כזה, יש להודיע על כך לרופא הוטרינר.
4. יש לתת את כל התרופות בהתאם להוראות. אנא התקשר לרופא הוטרינר באם אינך מצליח לעשות זאת.
5. תזונה - לעיתים יש לשנות את התזונה לדיאטה מיוחדת. במידה והחתול סובל מעודף משקל יש לעבור לדיאטה מיוחדת להורדת משקל שכן עודף משקל מקשה על הנשימה.
6. פעילות - לעיתים יש להגביל את הפעילות הגופנית.
יש ליידע את הרופא הוטרינר באם מופיעים הסימנים הבאים:
* החתול מתקשה בנשימה.
* השיעול ממשיך או חוזר.
* החתול מראה חוסר רצון לאכול או נראה בדיכאון.
* החתול יורד במשקל.
* יש שינוי במצב הבריאותי הכללי של החתול.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש