כוכב נולד באילת

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 1/6/2011 11:04 ● ערב ערב 2500
עד גיל 10.5, לא ידעו ההורים של נוי דנן שהוא אוהב לשיר. היה זה אביו זיקו ששמע אותו כמעט בטעות שר לעצמו והבין שמדובר בתופעה. מאז הם לא מפסיקים להשקיע בילד, והוא פורע את השטר. קבלו את הנציג האילתי הראשון בתוכנית 'כוכב נולד', ואם להאמין לשופטי התוכנית שמגדירים אותו כ'בעל קול המלאך', הוא עוד יגיע רחוק. היכונו לשליחת המסרונים
כוכב נולד באילת



חודש ימים עבר מאז היה נוי דנן בן ה – 16.5 תלמיד מן המניין בשכבה י"א בבית הספר 'רבין', אלא שאז הוא הגיע אלינו אל מסך הפלזמה (או האל. סי. די) כשהוא הופך להיות הצעיר האילתי הראשון שהצליח לפרוץ את כל המחסומים ולהעפיל אל נבחרת החלומות של התוכנית 'כוכב נולד'. וכשמדובר על להיות אחד מתוך כ- 30,000 צעירים שניסו להגיע לנבחרת, ההישג הוא גדול. עשרות רבות של צעירים אילתים ניסו במרוצת שמונה העונות החולפות של 'כוכב נולד' לפלס לעצמם דרך אל הנבחרת, אלא שעד היום כולם כשלו. ואז הגיע נוי. עם הקול 'המלאכי שלו', כמו שמגדירים זאת שופטי התוכנית, הוא חדר לא רק אל ליבם של השופטים, אלא גם לליבם של המצביעים בקהל, שתומכים בו ללא פשרות.

הדרך לפסגה היתה ארוכה ולחלוטין לא פשוטה. לאחר שורה של סינונים בתחילתה, הגיע נוי אל הנבחרת המורחבת כשמשפחתו מאילת תומכת בו. בייחוד אביו זיקו, שוטר בשיטור הימי בעיר, שנדמה כי בכל שלב שבנו עומד, הוא עצמו עומד בפני התקף לב. עכשיו היה על נוי לעבור את מבחן הקהל. עוד בטרם הבין לאן הוא נכנס, נדרש נוי, כמו שאר המתמודדים, לעמוד מול קהל של 1,000 איש ולשיר. נוי עשה את זה עם השיר 'דרך ארוכה', של גלי עטרי. במקום בו כשלו אחרים, הוא עבר להיות חלק וודאי מהנבחרת השרה. בשלב הדואטים, הציג נוי דואט מרגש ומרשים יחד עם חבר אחר מהנבחרת הטרייה, לירון רמתי. השניים שרו את השיר 'לשיר איתך' של שושנה דמרי ובועז שרעבי. השופטים אהבו וכך גם הקהל בבית שהצביע בעד. במוצאי שבת האחרונה, היתה זו התמודדות ראש בראש. נוי הוגרל מול קלרה סבג, הצעירה בעלת ריאות הברזל וביצוע בסגנון הסול, וגם הפעם הוא פרץ קדימה. השיר 'מקום אחר' של יהורם גאון מתוך המחזמר 'קזבלן', הביא אותו למקומות רחוקים. השופטים אהבו את הביצוע, ונוי זכה לאחוז המצביעים הגבוה ביותר בתוכנית כולה. ולמרות ההצלחות האלו, לכולם ברור שזו רק ההתחלה.

כשנוי פתח את הפה


בניגוד לסיפורים המוכרים על זמרים שהתחילו לשיר מאז שהם פתחו את הפה, אצל נוי הסיפור שונה. רק בגיל 10.5, כמעט בטעות, גילה אביו, זיקו, שהילד אוהב לשיר. "זו היתה העונה השנייה של 'כוכב נולד'", נזכר זיקו, "נוי העריץ אז, ממש כמו היום, את הראל מויאל. יום אחד אני שומע אותו שר. ממש ככה. נוי שר. אמרתי לאשתי, את שומעת את הילד שר? היא לא הבינה על מה ולמה אני מתרגש, ולי היה ברור שמדובר כאן במשהו מיוחד. הופתעתי לא רק מהעובדה שהוא שר, אלא גם מהקול שלו שהיה משהו מיוחד. באותו רגע שאלתי את נוי אם הוא אוהב לשיר, והוא אמר לי שכן. שאלתי אותו אם היה רוצה ללמוד פיתוח קול ונוי השיב בחיוב. הביני, מבחינתנו זה הגיע משום מקום. נוי היה ועדיין ילד מאוד שקט, מופנם, ילד טוב ירושלים, אהב ים, כדורסל אבל שירה? מי היה מאמין? רק אז נפל אצלנו האסימון. בגיל 10.5 הבנתי שיש לי ילד שיודע לשיר, שלא מזייף, שנושם נכון בשירה, שמסלסל. אמנם אני לא מומחה בשירה, אבל אני 'חולה' על מוסיקה מכל הסגנונות וכנראה שהתברכתי באוזן מוסיקלית וזיהיתי שיש בילד משהו".
זמן קצר אחר כך למד נוי פיתוח קול אצל המורה קטיה. לאחר שזו עזבה, עבר נוי לידיה של המורה לפיתוח קול – אני כרמונה ש'עשתה נפלאות עם הילד' כדברי אביו. "עד היום היא עושה איתו עבודה נפלאה", אומר זיקו, "ארבע שנים הם ביחד, ויש לה חלק גדול מאוד בעיצוב הקול שלו. היא הוציאה ממנו דברים מדהימים, הן מבחינה ווקאלית והן מבחינה פסיכולוגית".
כשהיה בן 13, עלה נוי לראשונה על במה במלון 'מרידיאן'. "לחבר שלי משכבר הימים, רוני אטיאס, יש חברת בידור ברשת 'פתאל'", מספר האב, "הוא שמע את הילד ולקח אותו מיד להופעות. עד גיל 16 נוי הופיע בכל מלונות רשת 'פתאל' בעיר ואגב כך רכש ניסיון במה חשוב".

תמונת כתבה
צילום: זיקו


ומה עם נוי, חלם על 'כוכב נולד'?
"ממש לא. אני עוד הייתי מנסה לדחוף אותו לנסות, אבל הוא תמיד היה אומר לי- 'אבא, אני עדיין לא מוכן'. מדי פעם הוא היה נדלק על זמר כזה או אחר ושר את השירים שלו. בשנתיים האחרונות, הוא שר בעיקר בספרדית ומנגן על גיטרה פלמנקו". כשהוריו של נוי הבינו עד כמה המוסיקה חשובה לו, הם השקיעו בו ואפילו הקימו בבית אולפן הקלטות קטן, "לא עניינו אותו חברים, ערבי גיבוש, אמנם היו טלפונים בבית, אבל נוי העדיף לא לצאת. כששאלתי אותו מה עם חברים, הוא היה אומר לי שהמוסיקה היא החברה הטובה ביותר שלו. כל העולם שלו סבב סביב המוסיקה, וזה מה שעניין אותו". נוי התחבר למוסיקה הספרדית לא מעט בזכותו של הזמר דיויד דיסבל, זמר ספרדי שזכה שם בתוכנית 'כוכב נולד'. את טיול בר המצווה שלו עם סבו הוא בחר להעביר בספרד וחזר משם עם גיטרה מקצועית שקנה בכספו. לבדו הוא למד לנגן על גיטרה ולמד שירים בספרדית דרך האינטרנט. למרות שאינו דובר ספרדית, אביו מבהיר כי את כל השירים שהוא שר בשפה הזו הוא גם מבין.

אז איך בכל זאת 'כוכב נולד'?
"עד גיל 15.5 בערך נוי אמר שהוא לא מוכן לתוכנית. גם הגיל שלו לא התאים עדיין. אלא שאז הוא לקח פסק זמן מהופעות. חודשיים של מנוחה. יום אחד הוא הגיע אלי ואמר לי באלו המילים- "זהו אבא, הגיע הזמן, אני רוצה ללכת ל'כוכב נולד'". לא התרגשתי מזה גם בפעם השנייה שהוא בא אלי ושאל אם עשיתי משהו בנידון. בפעם השלישית שהנושא הועלה על ידו, הוא סיפר לי שרשם את עצמו לתוכנית דרך האתר 'מאקו'. הבנתי שאם זה כבר בא ככה ממנו, הוא רציני. ואז רוני נכנס לתמונה ורשם אותו, המורה שלו לפיתוח קול רשמה אותו, ויום אחד התקשרו אלינו מההפקה וביקשו לשמוע את הפלא שכל כך הרבה אנשים ממליצים עליו. לאחר אודישן מול המנהל המוסיקלי של התוכנית הגענו לאודישן בבאר שבע. כאן נוי כבר פתח את הגרון בשיר 'שמע ישראל'. ומכאן הכל היסטוריה".

ומה היום, יש תמיכה ברחוב?
זיקו צוחק. "תמיכה? זה מטורף. את לא מבינה כמה תמיכה ואהבה אנחנו מקבלים. לא רק מצעירים, אלא שנוי הצליח להרשים גם את המבוגרים, אלו מבינים בקלאסי. הביני, אנחנו אנשים פשוטים שלא רגילים למצבים כאלו, לא ידענו איך לאכול את כל מה שקורה פתאום סביבנו. פרסום והכרה שנוחתים עליך בין לילה. כשהיו קופצים עליו ברחוב, נוי היה מסתכל עלי ושואל אותי – 'מה לעשות אבא?', אמרתי לו, חייך, תגיד שלום. בשום מקום בחוץ אי אפשר לשבת לאכול מבלי שיבקשו חתימות, תמונות, והמצחיק הוא שלא מבקשים רק ממנו, אלא גם ממני".

אגב אתה, לפעמים נראה בטלוויזיה כאילו עוד רגע אתה חוטף התקפת לב. איך תשרוד ככה?
"שאנשים לא יטעו. דבר ראשון אין לי שליטה על זה, ולא אכפת לי איך אני נראה בטלוויזיה או מה חושבים עליי. קשה לי לעמוד רגשית בדברים שקשורים אליו. כשנוי פותח את הפה הוא כמו המלאך שלי. מעבר לזה, אני לא בן אדם חלש, אנחנו אנשים חזקים, אנשי מטרה, פרפקציוניסטים. אחרי שהוא יורד מהבמה מסתובב אצלי הסוויץ', ואנחנו חוזרים להיות אבא ובן לכל דבר".

ומה עם האחים, מפרגנים לנוי?
"יש לי שלושה ילדים, לכולם אני מחובר באותה מידה. הם מפרגנים לו מאוד, מתמוססים כשהוא שר. יש לנו חיבור נדיר במשפחה. הבן הקטן שלי, סאן בן ה – 14.5, מצטיין בלימודים ברמות. אלוף בהייטק, הוא ממש מחשב מסתובב. הקטנה שלי, רון, בת 12 היא רקדנית פלמנקו, לומדת פסנתר, זמרת שהולכת בעקבות אחיה".

נוי כל הזמן על הקו אילת- תל אביב, איך זה מסתדר עם הלימודים?
"נוי נמצא עכשיו בתקופת בגרויות כך שזה לא פשוט. כשהוא מגיע הביתה הוא משלים שעות לימוד. אני חייב לציין ,שאנחנו מקבלים תמיכה מלאה מבית הספר, קיבלנו מכתב מאוד מפרגן בו הם מוכנים לעשות כל שנדרש כדי לעזור לו להשלים את מה שפספס וזה באמת קורה. אין ספק שמגיעים שבחים למערכת החינוך בעיר, האמת היא שישנה תחושה שכולם מחבקים אותנו. תחושה שרואים בנוי באמת נציג של העיר. כשנוי עבר לנבחרת, המשפט הראשון שהוא אמר לי- שמנו את אילת על המפה. אני רוצה כמה שיותר להתקדם כדי שאילת תספוג את התרבות. לשמוע כאלו דברים מצעיר בן 16.5 זו גאווה".

איך נוי מקבל את כל החוויה הזו?
"הוא אומר לי שהוא נהנה מכל רגע. כשאני שואל אותו איך הוא מסתדר עם ההתרגשות, הוא אומר לי שיש לחץ טוב, חיובי כזה שהוא מרגיש בו נוח. הוא נחשף לדברים מדהימים, לזמרים, נגנים מהטובים בארץ, ציוד משוכלל, וכל אלו חשובים לו להמשך הדרך כצבירת ניסיון. לגבי הקהל, הוא אומר שעל הבמה הוא מרגיש כמו בבית, הלחץ שלו מתחיל דווקא כשהוא יורד מהבמה עם האנשים ברחוב. איתם הוא לא ממש יודע מה לעשות".

ואיך הוא מסתדר עם שהייה במרכז?
"אנחנו המון על הקו אילת-צפונה. למזלנו יש לנו במרכז משפחה מאוד תומכת שעוזרת בכל. יש לו חדר בכל מקום, מסיעים אותו, לוקחים אותו, אלו דברים מאוד חשובים שעוזרים. יש לו את השקט שלו, מאפשרים לו רגיעה אבסולוטית וזה מאוד עוזר".

ומה אם כבר בשלבים הבאים זה יסתיים עבור נוי?
"תמיד אמרתי לו בלי ציפיות, והוא מזכיר לי את זה היום. איך שלא יהיה, עם 'כוכב נולד' או בלעדיו, לנוי מאוד ברור מה הוא רוצה לעשות הלאה. הוא רוצה לשיר, זה הכל. ברגע שהוא נכנס להיות בנבחרת מתוך 30 אלף איש, זה כבר נחשב. מעבר לזה, אנחנו עוברים משלב לשלב בלי ציפיות. נוי מחושב, יודע בדיוק מה הוא רוצה ולא, הוא לא יתאכזב".

עד כמה אתם צריכים את עזרת הקהל באילת בשליחת מסרונים?
"נתחיל מזה שהיינו שמחים לקבל כמה שיותר מסרונים, ככה יהיה לנו טוב, זה יעשה טוב לעיר ולביטחון של נוי. הכותרת צריכה להיות 'שינוי'. נוי רוצה להביא כבוד וגאווה לעיר, הגיע הזמן לא? אם אנשים שומעים אותו ואוהבים את מה ששמעו שיסמסו".

מה הלאה מבחינת נוי?
"הוא מאוד רוצה להופיע ביום מן הימים בחו"ל, את זה אני יודע בוודאות. הוא מאוד רוצה להביא את הספרדית לבמה. אני יודע שיהיה לו מאוד קשה להתנתק מאילת כי הוא מאוד אוהב את העיר ואת הים. אתמול חזרנו בחמש אחר הצהריים לעיר והדבר הראשון שהוא ביקש שנלך לים. ילד".
בשבת הקרובה, בשעה 21:00, יתמודד נוי בשלב הסולו. החזיקו אצבעות ואל תשכחו לשלוח מסרונים. ההצלחה שלו היא ההצלחה שלנו.